Gå til innhold

Lånekassens stipend: Bør Staten betale elevers TV?


Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Behovsprøving er en uting siden sløsing da premieres.

Siden sløsing ikke anses som behov forstår jeg ikke logikken din. Når jeg skriver behovsprøving mener jeg at det bør settes inn flere ledd i ligningen som forteller hvor mye penger hver enkelt skal få, slik at man får det som er nødvendig for å gjennomføre utdannelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke noe verre at man bruker 3-5k på tv, enn at man drikker det bort i løpet av en mnd.

Så lenge det er lik behandlig av folk, får de bruke pengene på hva de vil. Kalles prioriteringer, men ja, kan skjønne at enkelte synes folk får litt mye penger i forhold til hva de trenger.

Men da meste av det er lån, og ikke stipent, må de betales tilbake engang også.

Vet jeg mente det var uretferdig når kompiser på videregående fikk stipend pga at foreldra var skilt, og jeg ikke fikk. De fikk ikke noe mindre penger av foreldra sine enn jeg gjorde av mine, heller omvendt.

Ideen om at lånekassen burde få en oversikt over hva pengene er brukt på er ikke så dum, mener det blir for dumt når folk drikker bort halvparten av penga de får, og så er det andre som ikke får noe i det hele tatt pga at de har slitt med å klare fagene sine, og blitt hengende etter. Men sånn er veldferdsnorge, alt er nice og topp til du ikke klarer å henge med mer, da blir man glemt, sparket ned og man må kjempe seg opp igjen selv uten hjelp fra staten.

Verdens beste land å leve i my ass... :realmad:

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme at stipend fra Statens Lånekasse er invistering i fremtidens jobbtakere og skatteytere. Å skape hjernekraft i et industrialisert samfunn er en forutsetning for økonomisk og vekst og den generelle samfunnsutviklingen.

 

Så disse kronene som Staten betaler til studenter som stipend blir tilbakeført i mangfold. Det er jo nemlig dere, dagens studenter, som skal sørge for at Norge fortsetter sin gode utvikling som en av verdens rikeste nasjoner. Slik at vi kan videreføre vårt velferdssamfunn.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal staten betale for en selvvalgt tjeneste? Jeg liker ikke NRK lisens, men synes ikke det er statens oppgave å betale den heller. Å si at staten må betale NRK lisensen min er som å spør de om de kan betale strømforbruket eller telefonen.

Så vil da ikke de som vil kutte ut kringkastingsavgiften at staten skal betale den heller. De vil fjerne NRK. (Meg inkludert),

Lenke til kommentar

Altså, fatter egentlig folk her hva stipendet _faktisk_ er? Jeg har min meget sterke tvil. På vgs nivå går stipendet til personer med foreldre med lavere inntekt i tillegg kan personen selv ikke ha for mye inntekt. Har foreldre tilsammen under 305.000kr i inntekt får et alenebarn et knøttlite stipend på 30kr pr. mnd. Det var minste støtten man kan få, så går vi til maks støtte. Den får man når foreldrene tilsammen har under 155.000kr i inntekt. Utbetalingen er da på 2080kr pr. mnd.

 

Var det noen som sa at stipendet burde fjernes? Latterlig. Det er faktisk noen familier som ikke har penger til kjøpe skolebøker. Jeg hadde selv ikke klart vgs økonomisk uten stipendet. Hvis man sitter og tror at stipendet _bare_ går til ny TV, datamaskin osv så er man tydligvis så bortskjemt at man har foreldre som kan betale både skolebøkene OG ny TV, datamaskin osv.

 

PS: tallene over er for hjemmeboere. For borteboere er saken en helt annen

 

Btw: skolebøkene ble forsøkt statligfinansiert og på GK hadde jeg faktisk en del bøker som vi lånte av skolen. Dessverre komme Kristin Clemet og ødla hele greia.

Lenke til kommentar

Problemet er at en aleneforeldres inntekt ofte ikke er et bevis på hvor dårlig eller bra råd man har. Har man en nedbetalt bolig er 200K er bra lønn å leve på. Har man 2mill i boliglån er 350K relativt lite. Min erfaring er også at stipendet stort sett gikk til å finansiere klær, hifi og lappen.

 

Hva med å gjøre skolebøker gratis og fjerne hele stipend ordningen ?? Ellers så bør alle få likt stipend.

Lenke til kommentar
Hvor mange tusenlapper bruker du egentlig på skolebøker da?

Gikk 3500 her omtrent, inklusive kalkulator. Dette på allmenn grunnkurs. Enhver familie burde greie såpass en gang i året, er ikke snakk om mye penger. Dessuten kan bøkene selges igjen på slutten av året.

3.500kr? Hvilket nivå sa du det var? Gk ja... vent til VK1 og 2 du. Hvis du mot formodningen har gått VK1 og kanskje også VK2: hadde du noen realfag da? De bøkene er ofte _dyre_ Måtte vel ut med 800kr bare for 3BI bøkene som vi selvsagt måtte kjøpe nye.

 

Edit: jeg hadde tap på 4stk historiebøker (siste som brukte de gamle), et sett 3BI bøker (kjøpt nye), et sett 2FY bøker (kjøpt nye), 1stk religionbok (kjøp ny), 1stk samfunnslærebok (kjøp ny) og 2. OG 3. klasses 5times engelsk (kjøpt nytt).

 

Så det er ikke alt man får solgt uten tap eller får solgt i det heltatt. Bagatelliser det gjerne, men penger er og blir penger og er budsjettet stramt er 3-5.000kr veldig mye.

Endret av Atpn
Lenke til kommentar

Jeg går formgivning og måtte kjøpe alle bøkene nye, de kostet alle rundt 400pr stk, og i tillegg kom startpakken med tegne og malesaker på 2k, og kalkulator og alt det drittet, det kom nok på iallefall 5k tilsammen :thumbdown:

 

Men nå fikk jeg stipend og lån idag så imorgen er det rett til banken å få utbetaling, disse pengene skal selvsagt ikke brukes til å betale mamma å pappa tilbake for bøkene, men til et Canon EOS 300D digitalt speilrefleks, må jo ha noe å ta bilder i Roma med :love:

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

OK, til dere som vil legge ned lånekassen: Flytt på hybel et år og se hvor morsomt det er å ikke kunne gå til pappa hver gang man trenger penger. For et lite rom med en standard som ikke er altfor god, beliggenhet som ikke er helt sentral men heller ikke usentral i Trondheim betaler jeg nå tilsammen 36k ila ett år. Dette er uten strøm, ADSL, mat, klær osv. For ikke å glemme bøker, oppimot 4k hvert semester. Grei middag koster minst 35 kr pr. dag, på hvilken måte tror du at det er mulig å komme gjennom et studium uten å få støtte?

 

Minner om at høyere akademiske utdannelser i Norge ofte tar 5-7 år, noen enda mer, dersom man gjennomfører på normert tid. Og på toppen kommer øl, konserter, sykkel eller pc som bryter sammen, you name it. Og ja, jeg har sittet sulten i dagene før lånet kom, prioritering fest/mat er vanskelig når fredagen kommer. Klok av skade, jobbet masse i sommer, kan tillate meg noe "luksus" i år, men ligger fortsatt på et trangt budsjett.

 

Til dere som nå vil si "klipp deg og få deg en jobb", prøv å jobb 50+ timer i uka med skolearbeid og fortsatt ha tid til en jobb som bringer inn penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...