Gå til innhold

Dumt å kjøpe mac?


marcus

Anbefalte innlegg

Kan hastigheten på CPU'en sammenliknes med pentium m CPU'er??

 

Ser den iBook'en med 12" skjerm har en 1GHz PowerPC G4 CPU...

Vanskelig å sammenligne ettersom OSX er et helt annet system. Noen ting går fortere på Mac, noen ting går fortere i Windows.

Å søke etter en fil på min iBook 500MHz går fortere enn å gjøre det på min PC på 3GHz.

Å surfe på internet går derimot fortere på min PC.

 

Jeg ville tatt en tur i en Macbutikk og testet før du eventuelt kjøper.

 

En annen ting å ta i betraktning er at en Mac har en utrolig lang levetid og holder seg bra i pris. Mac'en selger man ikke selv om man ikke har brukt for den lenger. Den kan jo stå til utstilling :)

 

Når det gjelder film, internet, musikk, grafikk så funker en Mac glimrende. Det er ikke mange programmene som ikke finnes til Mac, men noen unntak som 3DSMax, men da bruker man heller Maya, Cinema eller Lightwave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU hastigheita kan ikkje samanlignes.

Det er to forskjellige arkitekturer, og behandler informasjon ulikt.

 

Ein kan jo heller ikkje samanligne klokkehastigheit mellom AMD og Intel heller. Det er vel litt av grunnen til PR-ratinga til AMD.

 

Det kor rask maskina faktisk er kjem an på andre faktorer også, til dømes busshastigheit og hastigheita på minne.

Lenke til kommentar

Ville valgt PC. Liker mye bedre pc en mac, driver med med MAC på skolen for di som lurte. Problemet med MAC er at alt skal gjøres på "deres" vei, altså omveier, derfor liker jeg best pc. Dessuten er ikke mac så mye mer stabilt en pc at det gjør noe, faktisk er det ikke mer stabilt utifra de mac'ene og pcene jeg har prøvd.

 

Men for all del, designen er super og ytelsen bra. Men skal du ha mye for pengene og design ikke betyr så mye for deg ville jeg heller godt for en pc.

Lenke til kommentar
Ville valgt PC. Liker mye bedre pc en mac, driver med med MAC på skolen for di som lurte. Problemet med MAC er at alt skal gjøres på "deres" vei, altså omveier, derfor liker jeg best pc. Dessuten er ikke mac så mye mer stabilt en pc at det gjør noe, faktisk er det ikke mer stabilt utifra de mac'ene og pcene jeg har prøvd.

 

Men for all del, designen er super og ytelsen bra. Men skal du ha mye for pengene og design ikke betyr så mye for deg ville jeg heller godt for en pc.

Hva mener du med gjøres på deres måte..? OSX er jo selvsagt ikke likt Windows...

Jeg personlig finner OSX måten mye enklere og bedre enn Windowsmåten som er ekstremt uoversiktlig og ulogisk!

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestillt en PowerBook 12" til akkuratt det du skal bruke den til.

Tror og håper jeg blir fornøyd.

 

Har du hørt om ADC (Apple Developer Connection )? Dersom du er student og er medlem der ( 700 kr i medlems-avgift ) så får du 20% rabatt på ett datamaksin kjøp +apple produsert tilbehør...

 

-Kjetil

 

EDIT: POST NR 200 :w00t:

Endret av Karver
Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp ny laptop fra Dell. Kikket litt på Apple, men synes spesifikasjonene på skjermoppløsning var for dårlige, i tillegg til at prisen var høy:

 

Hvis man sammenligner to maskiner fra Apple og Dell, begge med 512 MB minne og ATI 9700 skjermkort med 128 MB RAM er prisforskjellen ganske stor.

 

Apple:

Skjermoppløsning: 1440 x 900

Harddisk: 5200 RPM (80GB)

Pris: ca 27 000

 

Dell

Skjermoppløsning: 1920 x 1200

Harddisk: 7200 RPM (60GB) eller 5200 RPM (80GB)

Pris: ca 19 000

 

 

Men det er klart at Apple maskinen er mye stiligere å se på... Det kan jo telle litt.

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Kjøpte nettopp ny laptop fra Dell. Kikket litt på Apple, men synes spesifikasjonene på skjermoppløsning var for dårlige, i tillegg til at prisen var høy:

Hvilken størrelse var det på skjermene? Det kan jo fort bli for lite også da, folk har forskjellige smak og behov når det gjelder oppløsning, og er ikke alltid like bra når det blir for smått.

Lenke til kommentar
Ville valgt PC. Liker mye bedre pc en mac, driver med med MAC på skolen for di som lurte. Problemet med MAC er at alt skal gjøres på "deres" vei, altså omveier, derfor liker jeg best pc. Dessuten er ikke mac så mye mer stabilt en pc at det gjør noe, faktisk er det ikke mer stabilt utifra de mac'ene og pcene jeg har prøvd.

 

Men for all del, designen er super og ytelsen bra. Men skal du ha mye for pengene og design ikke betyr så mye for deg ville jeg heller godt for en pc.

Hva mener du med gjøres på deres måte..? OSX er jo selvsagt ikke likt Windows...

Jeg personlig finner OSX måten mye enklere og bedre enn Windowsmåten som er ekstremt uoversiktlig og ulogisk!

På deres måte mener jeg at det er mange flere klikk å gå på OSX, enn hva det er på Windows. Men jeg digger snarveiene til MAC, de er brukervennlige.

 

Mac er pent å se på og yter ok..

 

PC er ikke fullt så pent å se på, men yter mye mer.

 

 

En annen ting.. vent til MAC kommer med G5 prosessor til sine Powerbooks, da ville jeg muligens ha tenkt meg litt om før jeg kjøpte pc.

Lenke til kommentar

Of Topic: Er det noen grunn til at UNIX ofte blir sensurert?

 

Eks:

- Hvis jeg har valget mellom [å hacke, red. anm.] en *NIX-server og en som kjører på Windows 2003, velger jeg *NIX-boksen av én eneste grunn: Det er mindre sannsynlig at en *NIX-server har en oppegående administrator som vet hva han gjør, mens Windows-operatøren bare trenger å trykke på en knapp for å tette hullene, sier han om den saken.

:hmm:

Lenke til kommentar

heisann! for å begynne med noe så har jeg både en pc _OG_ en apple maskin(powerbook g4 1 ghz 12´) og macen er genial til alt unntatt spilling! så hvis du skal bare surfe og chille på den vil jeg anbefale den..Men hvis du kommer til å skrive mye mens du er vekke fra heimet, anbefaler jeg en powerbook siden tastaturet eg bedre i lengden! Men uansett, 12` er absolutt ikke for lite, det er egentlig helt perfekt for ditt bruk :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...