Gå til innhold

Hjelp med stillegående vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å gi deg et slags døme her:

Kabinett:

PC60USB 1295,-

Vifter:

2xPapst vifte, 45m³/time, 19 dB(A) til front 260,-

2xPapst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) bak og topp 260,-

 

Viftene i front er kraftigere enn de to bak og i topp av den grunn jeg selv foretrekker å ha overtrykk i kabinettet for at det ikke skal suges inn støv ol. i alle sprekker og åpninger (du vil da få filtrert luft inn i kabinettet).

Viftene i front vil gi en fin luftstrømm over HD(ene), dessuten vil du ved hjelp av PSU muligens allikevel muligens få undertrykk siden denne også vil suge luft ut av kabinettet.

Dette oppsettet er ikke tiltenkt tilkobling til viftestyring.

Kabinettet vil event. kreve at du kjøper PSU utenom siden dette ikke følger med kabinett.

Skal du overklokke bør du nok gå for kraftigere vifter, eller vannkjøling.

 

Det er selvsagt mulig å få lavere støynivå, men da bør du enten gå for vannkjøling eller gå for full tower og evnt flere vifter med lavere støynivå, da gjerne SilenX.

 

Husk at PSU hos flere er en dominerende støykilde, så vil du ha et støysvakt system bør du også tenke hvilket støynivå denne vil bidra med.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke det til 795? Det er helt likt uten viftebryter og hovedkort skuff, du kan jo kjøpe en sunbeam rhoebus, den gruser viftebryteren.... Og hvis du absolutt skal ha hk skuff så kjøp en utenom, det skal da gå an, er jo samme merke og det fins lian li med hk skuff, du får mer vifter og da...

 

edit: Den dyre har mer vifter fra før av så blir like mange vifte, men blir sunbeam rhoebus til nesten samme pris som en viftebryter...

Endret av hba
Lenke til kommentar
Litt off-topic dette, men Pettersen kan muligens fristes?

 

Et gammelt akvarium fikk evig hvile, PCen fikk pumpen.

Fant en god (stor) radiator i en skrot-container på jobben.

 

Fikk noe kapp av 20mm aluplater på jobben. Saget, boret og

gjenget i kjellerboden. Skrudde inn 10mm kobberrør med 1/8"

gjenger i blokkene. Som disse: skjermkort og vannblokk PSU.

 

Her er slangebolet. Denne maskinen har kjøpekjøler på CPU :blush:

 

Vifter kun "nødvendig" på det varmeste i sommer. Lykke til alle som vil prøve.

samme strømforsyning som meg :p

har du bytta viftene dine ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er riktignok lenge siden jeg startet dette emnet, men siden det var så mye bra her, fortsetter jeg på det. Jeg har tenkt å bestille oppkrav fra netshop og komplett og kjøpe ting fra digital impuls. Nå har det seg sånn at ingen av de butikkene selger SilenX... Er det noen fra oslo som vet om noen butikker i sentrum eller andre deler av byen som selger SilenX?

 

Jeg har btw funnet ut ca. hva jeg skal ha:

Amd Athlon 64 3200+-prosessor

2x512 OCZ-minne med 2-3-2-5 latency

Sapphire Radeon 9800 atlantis pro 128 mb-skjermkort

1x80 gb + 1x160 gb Samsung SpinPoint harddisker

NorthQ 400w PSU

 

Jeg er ikke helt 100% sikker på om jeg skal ha et gigabyte k8nsp-hovedkort eller et annet. Det er dårlig bios i gigabyte-hovedkortene, men jeg skal jo ikke bruke biosen så veldig mye... :hmm:

 

Jeg skal ha et av disse to kabinettene, men det er stor prisforskjell. Hvorfor? Jeg ser ingen annen forskjell enn den lille i utseendet... :hmm: :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300312&view=detailed

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300310&view=detailed

Lenke til kommentar

Det er bare Vendur som selger SilenX her til lands. De har en ordning med forskudsbetaling (og vist nok oppkrav) og kan sende som A-post eller servicepakke. A-post er da klart billigere, men er uaktuelt for større bestillinger som PSU, men vifter går t.d. greit. Har selv handlet der og bare positive erfaringer. Bra service, sending...

Lenke til kommentar

Bruk 1 stk. 120 mm eller 2 stk. 80 mm til utblåsning, montert øverst bak eller i topp. Bruk eventuelt 1 ekstra vifte til å kjøle harddisker, men det er sjelden nødvendig.

 

Dette at en trenger balansert innsug/utblås er en myte! Innsugningsvifter kan ha noe for seg, men da må de lede luften direkte til komponentene de skal kjøle, enten ved at de fysisk befinner seg rett ved siden av eller ved en kanal.

Lenke til kommentar

As for airflow, we generally recommend maintaining positive air

pressure. This means allowing for as much intake airflow as possible,

given that the vast majority of PC cases on the market are designed with

poor-to-nonexistent intake airflow. Of course it is important to have

exhaust airflow as well in order to allow warm air to exit the system.

However, it is equally important (if not moreso) to have cool air

replacing the vented warm air. With more cool air entering the system,

case and component temperatures stay low, and load on the exhaust and

PSU fans is decreased. This is probably what the review was alluding to.

Lenke til kommentar

[...]

Jojo, nå kommer det an på kabinettet da. F.eks. Lian Li PC6070 trenger absolutt sine to 80 mm vifter til inntak for å få nok frisk luft. Har en et dårlig designet kabinett, trenger en ekstra vifter.

 

Jeg kunne godt ha sitert AMD eller gravd opp en test, men hvem bryr seg? Ikke jeg.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

vannkjøling bråkete?????? :dontgetit:

 

jeg har en Zalman Reserator 1, og er kjempe fornøyd med den, bråker ikke i det heletatt, og da mener jeg det å assa... helt 100% lydløs...

og den er mye mere effektiv en di fleste påstår... min p4 3ghz er stabil på 49grater... og har også dessuten klokka den til 3.3ghz men 1.6v og den lå utrolig nokk med et gjennomsnitt på bare 54grader... :D

 

så:

Løp å Kjøp

:thumbup: hehe

 

Edit: tempraturene er mens jeg spilte doom 3...

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar
vannkjøling bråkete?????? :dontgetit:

 

jeg har en Zalman Reserator 1, og er kjempe fornøyd med den, bråker ikke i det heletatt, og da mener jeg det å assa... helt 100% lydløs...

og den er mye mere effektiv en di fleste påstår... min p4 3ghz er stabil på 49grater... og har også dessuten klokka den til 3.3ghz men 1.6v og den lå utrolig nokk med et gjennomsnitt på bare 54grader... :D

 

så:

Løp å Kjøp

:thumbup: hehe

 

Edit: tempraturene er mens jeg spilte doom 3...

det er jo dårlige tempraturer da.. litt på 33c med min fannkjøling, nesten helt stille, burde bare skaffet meg en ny pumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...