Gå til innhold

Et partisjons spørsmål!


Magsf

Anbefalte innlegg

Jeg ska kjøpe meg ny harddisk. Og jeg har nå en 120 gb harddisk som jeg har partisjonert til C: og D:. Den nye harddisken ska bli partisjonert med f.eks. 25 gb for windows. Men det jeg da lurer på er om jeg kan få den ene fra den nye harddisk partisjonen til å bli C: ? I så fall, åssen? :p

Endret av Codi0Ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skavvisee.... Finne logikken i det du vil....

 

Du vil ha ny harddisk med ny innstallasjon for windows, som skal hete C:....

 

Da burde du fjerne den gamle disken, napp ut strømkabelen, før du setter inn den nye. Formater den nye som du vil, og legg inn Windows.

 

Plugg inn den gamle, og start maskinen igjen.

 

Dersom du har XP

Start så den nye windowsen, og åpne min datamaskin - behandle - diskbehandling - og enter formater den gamle disken, eller velg Endre stasjonenavn og baner.... Dette vil gjøre den gamle windowsen ubrukelig, formatering er uannsett anbefalt.

 

Dersom du har Win 98 kan du gjøre alt via Fdisk og oppstartsdiskett.... Da må du huske å sette den nye disken som Primary master for at den skal registreres som disk 1. Husk å gjøre denne bootbar.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Forresten: Skaper det problemer å ha WIndows på f.eks. E: ?

Egentlig ikke. Bare pass på å formatere stasjonen C: før du installerer XP på E:!

Ellers så får du dual boot(dvs at du får velge om du skulle starte fra c: eller e:). Det kan bli litt vanskelig å fikse etterpå.(da blir du nødt til å redigere boot.ini). Du kan også bruke Partition magic eller Paragon hard disk manager til å flytte partisjon c: over til ny HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...