Gå til innhold

Digitalkameraguiden. En grundig innføring


Anbefalte innlegg

Blir vel en del offtopic, men: PMnormal, sendte deg en oppklarings PM. Bruker cropping svært sjeldent og printer ut i max A4 (har hatt veldig gode resultater med et 3mp canon poweshot a70 / a75 kamera). Jeg kikket på linken og har lest nyheten tidligere også. Er ikke redd for Kodak, har hatt digitale kompaktkameraer fra minolta, sony, nikon, canon og nå panasonic så jeg er ikke redd å prøve noe nytt. jeg skjønner sånn ca. at jo større et kamera er jo større mulighet for god bildekvalitet, samtidig liker jeg å "reise lett / travel light". Og, ja, det går en del penger til reise.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Imponerende skrevet. Søk jobb som oversetter/forfatter av teknisk dokumentasjon.

 

Minnekort er ikke enkelt. Har Casio Exilim EX-Z110 med SD-kort og ser etter 2 eller 4Gb kort. SD, SD-Mini og SD-UltraII finnes. Bruker vanlig SD idag. Kan jeg bruke de to andre? Og har du eller andre anbefalinger? Finner Twinmos på prisguiden til 600 for 4Gb, men ikke de merkene du nevner som pålitelige. Råd?

 

mvh

Lenke til kommentar

Sandisk og Lexar er ganske utbredt. Sjekk litt utenom Prisguiden som er ganske verdiløs med tanke på å finne aller best pris... kun betalende butikker får lov til å være med på den.

 

Sandisk og Lexar sine kort er litt dyrere enn Twinmos, men av egen og flere andres erfaring (jobber i fotobutikk) så er stabilitetsnivået et helt annet. En billig engangsforsikring for å sikre at bildene ligger tryggest mulig. Twinmos er regnet som en av "verstingene", og anbefales ikke om du skal lagre viktige ting som feriebilder og lignende på de.

Lenke til kommentar

Bra tiltak, men jeg har noen punkter hvor jeg ønsker å komme med forslag.

 

Selv om jeg regner med at guiden skal være en enkel innføring så savner jeg litt mer "avanserte tema" selv om det kanskje er utenom det guiden er beregnet for. F.eks hva som forårsaker vignettering, kroamtisk aberrasjon, tønnefortegning osv. Leste også at det stod en del om blits, men blitsen kunne kanskje vært tilegnet en egen kategori. En kategori hvor man tar for seg bruksområder, fordeler og ulemper med innebygd og ekstern blits, ledetall og hvordan produsentene bruker forskjellige metoder for å komme fram til ledetallet, master/slave, softbox.

 

Det er ikke alltid det bare er nybegynnerene som trenger hjelp. Ofte også vi som føler vi har kommet over nybegynnerstadiet men likevel ikke tør å stille "dumme" spørsmål.

 

En ide kunne kanskje være å opprette en egen akam-wiki?

 

ellers takk for et flott initiativ Afseth :thumbup:

Lenke til kommentar

Gunderz: Det blir nok litt for avansert for denne guiden, og vet ikke om jeg innehar nok kunnskap til å forklare i detaljer om alt dette. Blir i såfall litt krøkkete forklart, og da er det bedre at noen med litt mer teknisk innsikt tar på seg den oppgaven. Om noen har lyst, er jeg behjelpelig med å sette tråden som sticky :) Det du nevner oppstår stort sett på grunn av objektivet, og kunne kanskje passet bedre i en annen kategori.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er på jakt etter et bra digitalkamera til ungene til jul, og har vært veldig i stuss på hva jeg skal se etter. Men nå når jeg har lest denne tråden, så tror jeg den jobben blir litt greiere.

 

Må si denne tråden er den mest nyttige jeg har lest på lenge ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

TUSEN TAKK!! Jeg er veldig fersk på dette med ditigalkamera. Har nettopp bruk opp mitt gamle (en Kodak DC240 anno 1999 1,3 Mpix og 3x optisk) og det er det eneste kamera jeg noensinne har brukt. Der var det ikke masse man kunne gjøre untatt å trykke å ta bilde. Skjerm var det, men den ble bare brukt til å se på bilde med.

 

post-127106-1176562357_thumb.jpg

Kodak DC 240

 

Så alle de der F og 1/2,8 og alt det der, og alle vanskelige beskrivelser av ting har hittils gjort meg veldigt frustrert og usikker. Nå vet jeg bedre takket være deg. Nå blir det lettere å velge kamera i fortsetningen. :D

 

Bare en ting. Casio Exilim serien kan man koble til tv. I hvert fall EX-Z850. Men man må koble den via dokningstasjonen. Da går det bra. Fikk med kabel og alt.

 

post-127106-1176562450_thumb.jpg

Casio Exilim EX-Z850

 

TUSEN TAKK! :w00t:

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...