Gå til innhold

Digitalkameraguiden. En grundig innføring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en ting_

 

Er UV-filter til linsene ett must?

Tar objektivet/speilene/bildenbrikken skadet over tid, pga. utsettelsen for "UV i lyset"? Hvor mye mindre slitasje kan ett bra UV filter føre til isåfall?

 

Er dette noe man på kjøpe spesifikkt til objektivet, eller er de universielle på den måten at det bare finnes et par størrelser?

Lenke til kommentar

Tar objektivet/speilene/bildenbrikken skadet over tid, pga. utsettelsen for "UV i lyset"? Hvor mye mindre slitasje kan ett bra UV filter føre til isåfall?

Etter det jeg vet, har et filter ikke noe med slitasje og skader å gjøre, men med bildekvaliteten i forhold til type lys man ikke vil skal påvirke eksponeringen.

 

F828

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...
Takk for alle kommentarer!

 

Rettet en del skrivefeil, som påpekt i mail. Har også lagt til et avsnitt om speilrefleks vs. kompaktkamera, samt byttet ut et par engelske ord med norske.

 

Kom gjerne med flere rettelser, tips og triks :-)

Du skriver bra, men det er ett unntak: Du har ikke har lært deg forskjellen på "ett" og "et". Denne feilen går igjen såpass mange ganger at den ødelegger en del. Men du er langt fra den eneste på forumet med denne feilen.

 

De fleste gangene du har skrevet "ett", skulle det stått "et".

 

"Ett" brukes som tallet 1. Det vil si at du med "ett" presiserer at det ikke er snakk om for eksempel to eller tre.

 

 

Korrekt bruk av "et" og "ett":

 

Person A: Kan jeg få et eple?

Person B: Nei!

Person A: Vær så snill, bare ett eple.

Person B: Greit, du kan få ett eple. Men nåde deg om du tar flere!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig veldig bra!!

 

Siden du tydeligvis har mye peiling på digitalkamera, så kan du kanskje hjelpe meg med valg av nytt kompaktkamera??

 

Jeg er ute etter et kamera som reagerer hurtig, tar klare og fine bilder, med god zoom. Jeg stiller ikke krav til antall pixler, siden det ikke er så veldig avgjørende, men jeg ønsker å kunne forstørre bildene til A3 størrelse

 

Budsjettet ligger på ca. 3500.- innkludert 128mb brikke. Jeg er villig til å regulere litt på budsjettet om nødvendig.

 

På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Veldig veldig bra!!

 

Siden du tydeligvis har mye peiling på digitalkamera, så kan du kanskje hjelpe meg med valg av nytt kompaktkamera??

 

Jeg er ute etter et kamera som reagerer hurtig, tar klare og fine bilder, med god zoom. Jeg stiller ikke krav til antall pixler, siden det ikke er så veldig avgjørende, men jeg ønsker å kunne forstørre bildene til A3 størrelse

 

Budsjettet ligger på ca. 3500.- innkludert 128mb brikke. Jeg er villig til å regulere litt på budsjettet om nødvendig.

 

På forhånd takk:-)

Vil anbefale deg å starte en egen tråd, da vil du få mange flere svar enn i en allerede eksisterende tråd.

 

Hvis du vil kunne forstørre bildene til A3 forstørrelse, så bør du ha seks megapixler, men mulig du klarer deg med fem også. Fire vil nok bli i minste laget. Men det er som sagt optikken som er viktigst.

 

Du kan prøve Nikon Coolpix 5200. Koster rundt 3500 kroner i butikker, og rundt 3000 på nettet (tipper jeg). Det har kun 3 ganger optisk zoom og er ikke av de raskeste kamera på markedet, men bra nok for de fleste. Vet ikke om noen kamera med mer zoom, som er raskere og har minst fem megapixler til rundt 3500 kroner, men kanskje noen andre har noen tips? Lag en egen tråd, så vil flere legge merke til spørsmålet ditt :)

Lenke til kommentar
Meget bra ja. Nå når dere har skrevet om de tekniske tingen så hadde det vært fint om noen skrev en innføring i kordan man tar bilder osv.. :)

Det må nesten noen andre ta seg av. Jeg har visse kunnskaper også på det feltet, men er ingen proff fotograf. Håper noen har tid og lyst... i såfall skal jeg sette den som sticky i relevant forum om den er bra.

Lenke til kommentar
Meget bra ja. Nå når dere har skrevet om de tekniske tingen så hadde det vært fint om noen skrev en innføring i kordan man tar bilder osv.. :)

Du har ikke vurdert å kjøpe en bok? Dette emnet er jo såpass omfattende at det blir mye å skrive, og for å få fram poengene er det ofte nødvendig med div. bildeeksempler.

En bok jeg anbefaler:

"Fotografering - slik blir du en kreativ fotograf" av John Hedgecoe

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Flott artikkel! Jeg hadde satt pris på om noen kunne tatt for seg fokus. Marco, pan, infinty og alle de der. I hvilke situasjoner bruker man hva, og hvorfor?

 

Takker på forhånd.

Litt usikker på hva du mener her, men "makro" brukes på nærfotografering, "infinity" betyr uendelig (og brukes derfor når du tar bilder av noe som er veldig langt borte, f.eks. månen eller horisonten; hvor langt borte det må være er avhengig av f.eks. blenderåpning og brennvidde).

Hva "pan" har med fokus å gjøre vet jeg ikke.. Hvis du mener "panorering", så er det en måte å få fartsfølelse i et bilde, ved å bruke relativt lang lukkertid følge motivet med kameraet, slik at det får "fartsstriper".

Lenke til kommentar
Fast fokus eller fix focus som det også kalles, er intet godt salgsargument. Derfor har enkelte produsenter innført uttrykket pan focus, sannsynligvis som en bevisst handling for å villede publikum. I all vesentlighet er pan fokus det samme som fast fokus.

 

I følge denne artikkelen er "Pan focus" bare et fancy navn for fast fokus. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Dette var virkelig bra. Skal kjøpe et kamera til 2-3000,- og skal bruke det til "vanlig" familiefotografering. Er ikke spesielt fotointeressert, men ønsker selvfølgelig så bra bilder som mulig. Har vurdert Olympus mju mini/mju mini s/mju 500, men har sett Afseths skryt av Coolpix 5900 og tenkte jeg skulle gå for det. MEN så kjøpte jeg HjemmePC pga DigCam testen som var der. Da så jeg at 5900 kom dårligst ut. Er derfor en smule forvirret. Hva er det som skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...