Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Asus WL-500g trådløs router!


Anbefalte innlegg

Noen som har satt opp en slik ruter, og som kan hjelpe en stakkar?

Skulle visst være den smarteste, og enkleste trådløse ruteren å installere, men jeg har nå klart å tulle til hele greia! :blush::no:

 

Jeg får hverken den stasjonære eller den bærbare masknen min til å koble seg mot nettet. De kommuniserer (konfigurasjonene jeg utfører på ruteren, virker på begge maskinene), men jeg får ikke tilgang til internett. Er helt lost....

 

Noen som har gjort dette med hell? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du endret på konfigureringen? I såfall, prøv å sette tilbake til fabrikkoppsett :)

Mener kanskje "forandringene jeg har gjort på oppsettet" istedet for "konfigurasjonene". Har sett tilbake til fabrikkoppsettet en gang, har installert nyeste firmwaren også. Men et eller annet blir feil.

:dontgetit:

Endret av Supermarius
Lenke til kommentar

Leverandøren er Mimer AS i Ålesund (adsl.no). Jeg får opp konfigurasjonen ja.... Hadde kontakt på det trådløse på fredag, men så fikla jeg litt til (printer på USB...), å da kludra jeg det til! På den stasjonære har jeg ikke fått det til, i det hele tatt. Har fått et par feilmeldinger i Windows om problem med tildeling av IP-adresser. Bruker XP SP1

Lenke til kommentar

Jeg installerte samme ruteren for noen uker siden. Det var like før hele ruteren gikk i søpla før jeg omsider fikk det til. Nå er jeg svært så fornøyd med ruteren.

 

Jeg bruker ruteren for å koble en stasjonær PC (via LAN1-porten) og en bærbar (via WAN-porten) til internett og det funker bra.

 

Etter at du har satt ruteren tilbake til fabrikk-oppsettet - hvilken feilmelding får du når du prøver å gå ut på internett ?

 

BF

Lenke til kommentar
Forstår ikke hva jeg gjør feil, trodde ikke at jeg hadde så lite peiling....Sende den tilbake??? Det er feigt!  :D

Kanskje ikke feigt, men flaut å returnere boksen hvis det ikke er feil på den.

 

Det er mye hyl og skrik på forumet over "dårlig og ustabil hardware", ikke sikkert det er hw som er problemet ;)

 

Ta det som en utfordring å få boksen til å virke.

 

1.

Start med å lese brukerveiledningen nøye.

2.

Er det noen ord og uttrykk du er usikker på, så søk litt rundt og sjekk ut hva som menes.

3.

Start med å koble deg til boksen med kabel inn i switchen.

Konfigurer pc'n din til å bruke fast ip-adresse, det står sikkert i manualen hvilken du skal bruke. Hvis boksen er fabrikkinnstilt med ip-adr. 192.168.1.1, så kan du fx bruke 192.168.1.2. Nettmaske setter du til 255.255.255.0.

4.

Ikke koble deg til internett før lokalnettet virker.

5.

Konfigurer dhcp-serveren hvis nødvendig. Selv pleier jeg å sette av litt plass til faste ip-adr. Du kan fx sette dhcp-scopet (ip-adressene du vil dhcp-serveren skal dele ut) fra fx 192.168.1.10 - 192.168.1.50.

 

Dhcp-serveren vil da dele ut ip-adresser fra det nevnte området til de klientene (pc'ne) som er konfigurert til å motta ip-adresse automatisk.

 

Default gateway for dine lokale pc'r vil i dette tilfellet være 192.168.1.1.

 

Som sagt, les i manualen og vær nøyaktig. Noter på en lapp hvilke endringer du gjør i oppsettet.

 

Har du mulighet, så koble en pc til i switchen på boksen og se om den mottar ip-adresse fra dhcp-serveren. Den skal i tilfelle få adresse fra området 192.168.1.10-50.

 

6.

Når du har fått lokalnettet til å virke på kabel er turen kommet til å teste det trådløst.

7.

Vent med å konfigurere noe sikkerhet før det trådløse nettet virker tilfredsstillende.

8.

Prøv forskjellige kanaler og juster på antennen(e) hvis du får problemer med forbindelsen, event. flytt på boksen.

9.

Når du har fått det trådløse nettet til å funke, konfigurerer du sikkerhet.

10.

Er alt greit så langt, kobler du kabel mellom wlan-porten og internettforbindelsen og konfigurere boksen din etter isp-en din sine retningslinjer.

 

-----------------

Jeg har ikke skrevet en mal, men kun forslag til framgangsmåte. Andre vil foretrekke å gjøre dette anderledes.

 

Jeg tror at mange har litt hastverk og gjør det vanskelig for seg selv ved å "fullkonfigurere" boksen med en gang.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme ruter selv, og dette er en meget enkel ruter å sette opp.

 

Har du prøvd quickSetup? Denne fremgangsmåten strider litt med Hermart sin, men den skal fungere..

 

1)Plugg i ALLE kabeler

2) start opp datamaskin (event trykk repair på lan tilkobling i windows)

3)skriv "my.router" i adressefeltet på din favorittbrowser

4)trykk på "quicksetup" i menyen som kommer opp

5) følg stegene som kommer opp....

 

da skal du være på nett..

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Har du prøvd quickSetup?

Poenget mitt var at det er en rekke ting man skal ta stilling til ved oppsett av aksesspunktet. Man har LAN-siden, WAN-siden, radio, sikkerhet, USB, kamera etc.

 

Det er mange som skriver i forumet at : Det virket fint hele tiden, men plutselig...

 

Det er nok oftere brukerleif en hw-feil, kanskje en av variablene i bildet er endret?

 

Så oppfordringen min er :

 

Les manualen, og prøv å forstå hvordan boksen virker, da får du størst glede av den :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med hermart. Det er lett å prøve å gjøre "alt" med en gang når ruteren skal installeres. Det var hvertfall det jeg prøvde på når jeg skulle installere min Asus WL-500g ruter. Det ble bare rot....husket ikke hva jeg hadde endret fra gang til gang....mistet helt oversikten. Men når jeg tok alt fra scratch og tok steg for steg så gikk det som en drøm. Det tok litt tid men jeg følte at jeg lærte en del også.

 

Forøvrig er ikke manualene fra Asus noe å skryte av.

 

BF

Lenke til kommentar

jeg hadde også problemer med å tå tilgang til internett...

 

For min del lå problemet i at router og ADSL-modemet ikke "snakket" sammen.

 

Jeg har Tele2 m/Ericsson modem. Etter at jeg fant en oppskrift her på nettet som satte ADSL-modemet til "BRIDGING", har det fungert stabilt.

 

Har også slitt litt med W-Lan dekningen. Etter at jeg fikk skrudd av "Force 54 Mbit", har dette også fungert som en drøm...

 

PTR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...