Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laser nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage et laser basert 100Mbps nettverk mellom meg og en kamerat som bor ca. 100 meter unna.

 

Jeg må da vite hvilke av de 4 lederne i TP kabelen (som går til sender/mottaker) som sender, og hvilke som mottar.

 

Kan noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-08 16:41, e_urkedal skrev:

Jeg har tenkt å lage et laser basert 100Mbps nettverk mellom meg og en kamerat som bor ca. 100 meter unna.


Jeg må da vite hvilke av de 4 lederne i TP kabelen (som går til sender/mottaker) som sender, og hvilke som mottar.


Kan noen som kan hjelpe meg med det?


 

Uten at det har noe med saken å gjøre, men koster ikke hardware til "laser nettverk" ganske mye? Spesielt hvis det skal brukes privat. Jeg mener å huske da jeg skrev en artikkel for hw for noen år tilbake at dette slett ikke var billig. (Dessuten ville tåke/dis bety at jungeltrommer var like effektivt)

Lenke til kommentar

100 meter ?

 

kanskje STP kabel hadde vært noe?? 150 meter strekk burde gå fint da.

 

Men uansett så er vel par 2 (pinne 3 og 4) som er Transmitt og par 3 (pinne 5 og 6) som er Recive.

er 99% sikker :wink:

 

G.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gaute på 2002-05-08 17:35 ]

Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan du har tenkt til å løse dette?

 

Skal du kjøpe utstyret, eller skal du kjøpe en laser og så lage utstyr for å modulere strålen? Hadde vært morro hvis du klarte dette.

Hva slags laser har du tenkt å bruke? Du må vel opp i en 100mW laser for å få stabil overføring tenker jeg, og det kan fort bli dyrt.

 

Hvis du ikke er stinn av gryn vil jeg nok anbefale radio- sender/mottager. Det trenger ikke bli dyrt i det hele tatt.

 

mvh,

Idar

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 16:41, e_urkedal skrev:

Jeg har tenkt å lage et laser basert 100Mbps nettverk mellom meg og en kamerat som bor ca. 100 meter unna.


Jeg må da vite hvilke av de 4 lederne i TP kabelen (som går til sender/mottaker) som sender, og hvilke som mottar.


Kan noen som kan hjelpe meg med det?


 

Pin-out på RJ-45? Google er din venn:

http://makeashorterlink.com/?R50F234D

 

Du må huske på lysavbøyning i forhold til luftfuktighet, temperatur, regn og slikt med LEDs og laser.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg vet at det ikke er lett, men radio nettverk går jo ikke mye fortere enn 10Mbps. Kan heller ikke legge STP, for jeg tviler på at naboene blir så glade hvis jeg strekker en kabel over blomsterbedet.

 

Tenkte å lage det sånn at en laser'n lyser når det er høy tilstand på TP'n, har funnet fotodiode som har fall/stigetid på >10nS, og den koster 10 Kr stk. Men laser styrke er jo et problem, skal prøve å skaffe noen av onkelen min.

 

Tror dere dette har noen mulighet til å virke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...