Gå til innhold

Fikse KA på et bilde?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har teleconverer til mitt kamera, dette resulterer i en del krommatisk abbresjon pga at converteren ikke er orginal til kamera.

 

Det er ikke noe problem å fjerne rød og blå abbresjon (debarrelizer), men pluginen jeg bruker, fjerner ikke grønn krommatisk abbresjon.

 

Derfor lurer jeg på hvilke verktøy jeg kan bruke for å bli kvitt dette på dette bildet:

 

(nederste kanten av månen)

 

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vi...e.cgi?id=126951

 

clonestamp vil ven nødvendigvis erstatte konturene i det området? Det jeg er ute etter er en metode som "fargelegger" det grønne område med "månefarge"...

 

Hadde vært flott med tilbakemelding på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg er langt fra noen Photoshop ekspert og det er masse måter å gjøre det her på. Men jeg ville nok ha forsøkt med følgende:

 

Dupliser layeret slik at du har to like layers over hverandre.

 

Ta det øverste layeret og skaler det litt opp sånn at månen minus kromatisk abbresjons dekker hele månen på layeret under.

 

Sett det øverste layerets overlay mode til Color.

 

Du kan kontrollere hvor du vil fargelegge med å bruke en layer mask på det øverste layeret, fylle den med svart og så male inn fargen med hvit farge på masken.

 

På denne måten tar du fargene fra det øverste layerets litt forstørrede måne og legger den på det nederste månen på de stedene du ønsker det.

 

Dette er ikke noen sånn generell fiks på problemet. Men fungerer ganske bra for et sånt bilde som dette.

 

Edit: Jeg testet det på bildet ditt og det fungerte greit, men ikke helt perfekt. Noen andre som har noen bedre ideer ?

Endret av freerider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...