f00b Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Heisann, vet dette emnet har vært oppe veeldig mange ganger før, og jeg søkte litt igjennom for å se om jeg fant noe konkret svar på dette, men jeg gjorde egentlig ikke det. De er jo fortsatt de som ikke har adsl tilgjengelig der de bor.. Tingen er at jeg har en pc som er koblet til isdn via en kabel fra isdn-boksen, så er det to pcer som ikke har isdn. Det jeg fant når jeg søkte litt på det var å f.eks. koble pcene sammen i nettverk, for så å dele internettkoblingen fra pcen som er koblet til isdn, ulempen med dette er vel at "serveren" da alltid må stå på for at en av de andre pcene skal få brukt nettet.. (right?) Så var det noen som nevnte isdn-router, hvordan kobles den, og hvordan fungerer den? Blir dette likt som å dele adsl via router? Altså at man bare kobler ledning fra isdn-boksen til isdn-routeren, så nettverkskabler i portene så til pc-ene? Et alternativ jeg tenkte på selv var å sette på en slags splitt, som delte koblingen fra isdn-boksen i tre, slik at det var nok porter til alle pc-ene.. Kan noen hjelpe meg å få litt klarhet i dette, hvilket alternativ er lettest/billigst?
skille Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Har ikke vært borti dette med ISDN router før, men kan ikke skjønne at det skal være noe mye vanskeligere enn ADSL router.. Er nok bare å gå til web-grensesnittet til den, fylle inn telefonnr, brukernavn og passord og krysse av for at den kobler opp når noen prøver å gå på nett. Og koble fra etter x antall min inaktivitet. (Så ikke den blir stående på nett hele tia.) -Trond
josh909 Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Den enkleste metoden er å bruke en ISDN-router. Den billigste metoden er å ha oppkoblingen via et ISDN-kort på den ene maskinen (spesielt billig om du har et slikt kort fra før av) og så dele denne via lokalnettet. Har du ikke lokalnett blir dette selvsagt ikke så billig.
Ulvestad Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 Kan kje du sette opp 3 forskjellige tilkoblinger da? Koble alle maskinene slik du har gjort det med den du har. Absolutt billigest.
PocoLoco Skrevet 8. september 2004 Skrevet 8. september 2004 bluefritz er en genial løsning, men langt fra billig: http://www.avm.de/en/index.php3?Produkte/index.html bruker dette selv, men kommer til å selge i løpet av de neste månedene når bredbånd kommer til bygda
f00b Skrevet 9. september 2004 Forfatter Skrevet 9. september 2004 Ulvestad Skrevet 08/09/2004 : 11:59 Kan kje du sette opp 3 forskjellige tilkoblinger da? Koble alle maskinene slik du har gjort det med den du har. Absolutt billigest. Ja, men det er vel da jeg trenger en ISDN-Router? For å kunne lage 3 tilkoblinger fra ISDN-boksen. PocoLoco Skrevet 08/09/2004 : 13:25bluefritz er en genial løsning, men langt fra billig: http://www.avm.de/en/index.php3?Produkte/index.html bruker dette selv, men kommer til å selge i løpet av de neste månedene når bredbånd kommer til bygda Hehe, den var ikke dum.. Men jeg tror ikke jeg skal investere for mye når jeg alikevel kommer til å skaffe meg adsl så fort de bygger ut sentralen
f00b Skrevet 9. september 2004 Forfatter Skrevet 9. september 2004 Den enkleste metoden er å bruke en ISDN-router. Den billigste metoden er å ha oppkoblingen via et ISDN-kort på den ene maskinen (spesielt billig om du har et slikt kort fra før av) og så dele denne via lokalnettet. Har du ikke lokalnett blir dette selvsagt ikke så billig. Hvordan er det en isdn-router ebgentlig funker? Er det sånn at du kobler telefonledningen fra isdn-boksen til isdn-routeren, så tar nettverkskabler fra isdn-routeren til alle pc-ene?
Ulvestad Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Ulvestad Skrevet 08/09/2004 : 11:59 Kan kje du sette opp 3 forskjellige tilkoblinger da? Koble alle maskinene slik du har gjort det med den du har. Absolutt billigest. Ja, men det er vel da jeg trenger en ISDN-Router? For å kunne lage 3 tilkoblinger fra ISDN-boksen. Eller ein vanleg isdn telefonsplitter. Skulle vel ikkje koste allverden dei. Du har vel fleire kontakter i huset du kan koble deg til?
agvg Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Hvordan er det en isdn-router ebgentlig funker? Er det sånn at du kobler telefonledningen fra isdn-boksen til isdn-routeren, så tar nettverkskabler fra isdn-routeren til alle pc-ene? Ja, her har du en som absolutt anbefales: http://draytek.no/produkter_vigor2900i.htm Dette er avansert bredbåndsrouter som også kan kjøre på ISDN frem til du får bedre linje.
highlander Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Den enkleste metoden er å bruke en ISDN-router. Den billigste metoden er å ha oppkoblingen via et ISDN-kort på den ene maskinen (spesielt billig om du har et slikt kort fra før av) og så dele denne via lokalnettet. Har du ikke lokalnett blir dette selvsagt ikke så billig.
bitcowboy Skrevet 10. september 2004 Skrevet 10. september 2004 ISDN-router er nok tingen likevel ... har en til salgs til rimelig pris ... hehe ... Zyxel 100HI. 4 ports switch bak + tilkoblingsmulighet for en telefon (da kan du koble en telefon der routeren står). Oppkoblingsnummer, brukernavn og passord legges inn i routeren, så snart en av maskinene vil ut på internet ... tar routeren opp linjen.
vegjoh Skrevet 10. september 2004 Skrevet 10. september 2004 Det billigste blir vel å sette opp et lokalt nettverk, og la den ene PC'en som har internett dele det ut til de andre to. Jeg gjør det her, med 3 PC'er nå. Når jeg kobler til internett, er alle tre på nett. Fungerer ypperlig, koster bare en switch og noen kabler ( + å være på nettet da ). Kanskje ikke så veldig praktisk å måtte ha den PC'en som deler ut internett påslått når du skal på nett, men dette er vel den _billigste_ løsningen ihvertfall. En ISDN-router er vel kanskje det beste alternativet, men den koster kanskje litt (har ikke sjekket)...
SinIC Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 ISDN-router er nok tingen likevel ... har en til salgs til rimelig pris ... hehe ... Zyxel 100HI. 4 ports switch bak + tilkoblingsmulighet for en telefon (da kan du koble en telefon der routeren står). Oppkoblingsnummer, brukernavn og passord legges inn i routeren, så snart en av maskinene vil ut på internet ... tar routeren opp linjen. Heisann! Har bare et par spm her. Vi er tre stykker i nettverk her hjemme. Vi deler en internettforbindelse (ISDN) gjennom min maskin. Vi har alltid brukt WinXP til og dele inetten, men jeg begynner og bli rimelig lei av dette, siden det er min maskin som må stå på 24/7 for at de andre skal kunne være på nett. Jeg har en servermaskin stående som jeg vurderer og sette opp, men jeg ser heller for meg at en ISDN router er tingen!! Poenget er som følger: Når man bruker router, vil man da få et "ikon" på samme måte som jeg kobler opp til Telenor? Eller kobler routeren opp med en gang maskinen min (eller de andres) prøver og få internettforbindelse? Kanskje da uten at vi er tilstede? Antivirus update, etc.. Hvis det er slik, skrinlegger jeg den routerdelen også, da dette tilsier unødvendige tellerskritt. Det jeg er ute etter er rett og slett at hver og enkelt kan koble opp mot inet VALGFRITT. Altså helst ikonbasert hvis dere skjønner. Og ja, jeg vet Winxp, win2000 har muligheter for dette. Har gjort det selv, men det bærer bare problemer med seg så det er ikke aktuelt. Maskinen min må som sagt stå på 24/7 da allikevel.. Et annet alternativ er jo og sette opp en server i et rom for seg selv. Finnes det programmer som styrer internettforbindelser gjennom nettverk? Altså IKKE ICS.. Prøvde ut et program fra SyGate for vel et år siden, dette da gjennom en ADSL linje hos en kamerat. Er dette noe og anbefale? Som dere sikkert har skjønt er ikke dette min store side innen den O`store dataverdenen.. Håper på et godt svar! Mvh Jan Ivar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå