Gå til innhold

Pumping og kreatin- en farlig kombinasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En går ganske fort opp i kilo som peterman sier, jeg gikk vell opp litt over 3 kg på 1 mnd...

Etter det stoppet jeg, ble slapp å dårlig, legen mente det hadde med kreatinen å gjøre? ikke vet jeg....

Kreatin kan være farlig/dødelig i veldig store doser (altså ingenting å frykte for oss vanlige:P)

 

Er man slapp/har hodepine og/eller kvalme ved eller etter bruk av kreatin er det pga manglende inntak av vann..

 

Går man på kreatin bør man innta ca 3liter vann per dag..

 

img_-2105761040_0.jpg

 

Fordeler med kreatin:

  • Binder vann i musklene, mao: Øker utholdenheten. Man kan altså løfte tyngre vekter, altså vil man legge på seg mere muskler
  • Bedre pump ved trening
  • Gir energi til hjernen [ http://no.news.yahoo.com/030813/74/16odq.html ]
  • Et "hardere" utseende, musklene blir noe større
  • Vektøkning på ~3Kg, ønskelig for noen

Ulemper:

  • Man burde holde alkoholinntaket på et minimum, fordi alkohol er vanndrivende, virker altså helt motsatt som kreatin.

Kreatin har vært diskutert som doping og mange vil forby det og evtl sette det på dopinglista, men jeg tror ikke dette vil skje..

 

Ren kjemisk fakta om kreatin for spesielt interesserte: http://home.hisf.no/svenjo/undervis/idrett/kreatin.htm

 

Annen info om kreatin: [Tatt rett fra iform.no's artikkel]

 

Kreatin er et legalt tilskuddspreparat som man får kjøpt på helsekostforetninger, treningslokaler og enkelte apotek.

 

På kjemisk nivå fungerer kreatin slik: Kroppens energiomsetning er basert rundt et molekyl kalt ATP. Ved å fjerne fosfatgruppen fra ATP og danne ADP, frigjøres energi som muskelcellen kan nyttegjøre seg av. Dersom (teoretisk) muskelen går tom for ATP kan den ikke lengre fungere. Kroppen har en egen mekanisme for å gjenskape ATP fra ADP, og det er her kreatinet kommer inn ved at kreatin fosfat donerer sin fosfatgruppe til ADP molekylet, og skaper ATP molekyler. Dette betyr igjen at man ved å innta kreatin har tilgang på mer energi til bruk for muskelcellene.

 

Så hva skjer når man tar kreatin?

 

 

Kroppen svarer med å bli noe sterkere, både styrkemessig og kondisjonsmessig. Muskelcellene tar inn mer vann, og blir følgelig sterkere. Man går opp ca. 2-3 kilo som et resultat av dette, og det sies at proteinsyntesen også blir positivt influert av denne prosessen. Kreatin bør inntas i pulverform, og blandes ut i væske (ikke sitrusfrukt for de bryter ned creatine monohydrate til creatinine). Væsken bør ikke være for kald da dette akselerer den naturlige nedbrytningen av kreatin. Kreatin er best absorbert etter en treningsøkt da kroppen da er mest insulin sensitiv, og det er insulin molekylet som tar kreatinet inn i blodstrømmen og til muskelcellene.

 

 

Ang inntak av kreatin: [Tatt fra PF.no]

For best effekt av Proteinfabrikkens Kreatin, anbefaler vi en oppladingsperiode på 5 dager. Innta 1g Kreatin pr 10 kilo mager kroppsvekt 3-4 ganger daglig i 5 dager, etter denne oppladings perioden bør det inntas 1 g Kreatin pr 10 kg kroppsvekt 1-2 ganger daglig daglig. På treningsdager er anbefalt inntaks tid , 30 min før og rett etter trening sammen med karbohydrater. På treningsfrie dager anbefaler vi å innta 1 g kreatin pr 10 kg mager kroppsvekt 2 ganger daglig med 6 timers intervall.

 

Håper dette hjelper noen på vei, jeg har ingenting negativt å si om kreatin.

:thumbup:

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et triks når det gjelder kreatin er å fylle opp 2 stk 1,5 liters flasker med vann hver morgen. Før man legger seg om kvelden skal begge disse være drukket opp.

 

Kreatin er vel ulovlig i Frankrike og Italia hører jeg rykter om. Har selv gått på kreatin og har en del kamerater som også har gått på det/går på det. Kommer ikke på noen særlige bivirkninger. Så lenge man får nok væske i seg skal det gå greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kreatin har ofte en bivirkning som gjør at du må på do hele tiden, funker som et lite dritemiddel :yes: . Og ikke ta det før du legger deg, da får du ikke sove på flere timer. Blir helt hyper av det, du må jo nesten blande det med vann for å ikke brekke deg når du inntar det. Og etter du har tatt kreatin får du vanligvis vondt i magen (dritemiddelet). :p

Så skal du noe, ikke ta kreatin først. bruk det når du ikke har planer så er du sikker på at du har en do i nærheten :p

Lenke til kommentar
Kreatin har ofte en bivirkning som gjør at du må på do hele tiden, funker som et lite dritemiddel :yes: . Og ikke ta det før du legger deg, da får du ikke sove på flere timer. Blir helt hyper av det, du må jo nesten blande det med vann for å ikke brekke deg når du inntar det. Og etter du har tatt kreatin får du vanligvis vondt i magen (dritemiddelet). :p

Så skal du noe, ikke ta kreatin først. bruk det når du ikke har planer så er du sikker på at du har en do i nærheten :p

Da er du en person som ikke burde bruke kreatin.. Kreatin skal ikke ha noen merkbare bivirkninger vanligvis.. Dessuten smaker det ingenting og får en heller ikke til å måtte på do, vanligvis.

 

Det med at du ikke får sove pga kreatin er fordi kreatin gir energi til hjernen, som jeg beskrev litt i den litt lengre posten over.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Hehe, jeg personlig bruker ikke kreatin, men kjenner en som gjør det og han må allti på do etter han har tatt det. Og han har vært så lur å tatt det rett før han la seg og fikk ikke sove. Beklager at jeg kanskje gjentok noen ting men orket rett og slett ikke å lese alt du skrev, det var for mye. No offense.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stemmer at man kan få en litt hyppigere "dorytme" av kreatin. Sammen med ripped fuel øker den rytmen betraktelig, selv går jeg gjerne på do 3ganger om dagen. Pisse gjør jeg minst en gang i timen :p Derfor er det veldig viktig å drikke nok vann. Alkohol er det bare å glemme om man skal trene særiøst og få skikkelige resultater!

Lenke til kommentar
Kreatin har vært diskutert som doping og mange vil forby det og evtl sette det på dopinglista, men jeg tror ikke dette vil skje..

Det er bloddoping, er det ikke? Det har jeg hørt.

Vet du i det hele tatt hva bloddoping er?

Tenkte helt feil jeg nå :blush: Nei det er ikke bloddoping jeg mente, men doping...

 

Edit: og ja, jeg veit hva bloddoping er.

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar
Kreatin har vært diskutert som doping og mange vil forby det og evtl sette det på dopinglista, men jeg tror ikke dette vil skje..

Det er bloddoping, er det ikke? Det har jeg hørt.

Vet du i det hele tatt hva bloddoping er?

Tenkte helt feil jeg nå :blush: Nei det er ikke bloddoping jeg mente, men doping...

 

Edit: og ja, jeg veit hva bloddoping er.

Det finnes kreatin i vanlig mat også. Kreatin i seg selv er (nesten) helt uten bivirkninger, og er såpass "stuerent" at selv Kjell Magne Bondesvik kan bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...