Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf GTI 1.8 16v Øke effekt!


UgeSluge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
kammer, eksos, luftfilter, porting av topp er jo en mulighet. Ellers må man videre opp på turbo eller kompressor (eventuellt G60 motor, dog ikke noe jeg vil anbefale pga G-laderen)

 

Magnus

Men skaffe en G60 motor og så bygge den om til turbo da... Motoren tåler jo tross alt litt mer enn en 1.8 16v da

Lenke til kommentar
Jeg trodde gti hadde en liten snurbo jeg. hmm

 

Det var vel kanskje de eldre modellene

Feil, det er kun de to nyeste modellene GTI som har turbo.. mk4 og mk5 altså.

MK3 GTI ble levert med 2.0l 8v på 115hk eller 2.0l 16v på 150hk, men MK3 ble også levert som VR6 som har 174hk i fwd utgave, og noe mellom 190 og 195hk i syncro utgaven. Hvilket gjør VR6 til den "grommeste" mk3'n.

MK2 GTI ble (hvis jeg ikke husker feil?) levert med 1.8l 8v på 112hk eller 1.8l 16v på 139hk, men MK2 ble også levert som G60, en kompressor matet (G-lader) 1.8l 8v på 160hk. (ble forøvrig kun tatt inn 8-10stk G60er som ble solgt nye i Norge).

 

Men nok OT.

 

Jeg vil egentlig tro at om du bruker en G60 motor, eller en vanlig 1.8 16v til turbokonvertering har lite å si, skal du noe særlig over 230hk, så må du begynne å bytte -MYE-, og holder du deg under, går det fint uansett ;)

 

Når det gjelder bremser, så nevnes G60 bremser, ellers så finnes det jo nok av andre bremser å få kjøpt, og nok av firmaer man kan høre med, ut i fra hvor i landet man bor.

 

TS-racing

ES tuning

B.O. racing

Audisentrum

 

bare for å nevne noen. Antakeligvis kan du nok og spørre alle de firmaene om tips/forslag/meninger om turbokonvertering.

 

EDIT: rettet feilen som ble kommentert under. My bad i alle høyeste grad!

Endret av RaZoR_
Lenke til kommentar

Ta en lang titt på budsjettet ditt om du skal bygge turbo; det er ikke billig å bygge en holdbar turbomotor og du begynner å kreve ting av kassen som den neppe kommer til å trives med.

 

I en 86-mod 16V er det sikkert en KR motor med det store innsuget (klemt inn for å gi plass til plugghettene) så da har du eliminert den begrensningen, da ville jeg begynt med å sjekke at motoren er ved god helse, kontrollert komp og evt fått overhalt toppen. Det er liten vits å bruke masse penger i trim på en sliten motor... en sunn 16V motor går rett og slett ganske godt, jeg husker det var et par biler i klubben jeg var i på den tiden jeg hadde en slik selv med overhalt motor, og de banket mang en trimmet bil.

 

Typisk snill trim på en slik motor ville jeg anbefalt er skikkelig grenrør, Ansa eller Supersprint kanskje, skikkelig eksos og CO stilt opp litt (noen sier 2% er bra). Må toppen av så bytt til G60 topp-pakning og høvle av toppen litt. Toppene fløder godt, så porting er ikke egentlig så mye å hente på som på biler med dårlige topper. Det er nok mer å hente på å øke volumet, kanskje billigst ved å få tak i en 2.0 "lavblokk" motor fra en Audi 2.0 16V, bore og bytte veiv, eller evt bytet til en nyere VW 2.0 16V motor.

 

G60 motor hadde jeg personlig styrt unna.

Lenke til kommentar

Takk for at du korrigerer mine leifer Opus :) Hadde jeg klødd litt i de små grå, så hadde jeg visst det. (Hadde til vudering i familien å bytte til G60 topp på mors gamle passat).

 

@Espenevo:

 

Finnes mange muligheter her, og du nevner en til. En motor fra f.eks Golf mk3 GTI vil jo funke. 2.0l 16v på 150hk f.eks. Motorfester er iallefall like.

 

Når det gjelder ditt syn på G60 motor, så er jeg enig, men nevnte muligheten, siden den faktisk er tilstede. Men som noen og nevner her, G60 motor og turbokonvertere denne, funker ganske bra. En turbokonverting av G60motor

som lander på mellom 220 og 240hk kommer fort på 20-25.000kr, og er vel strengt talt litt i overkant i en golf mk2.

 

Tror den greieste løsningen egentlig er nye kammer, eksos og filter. Det er ikke alt for mye jobb, gir litt mer effekt, og burde være holdbart.

 

Savner egentlig litt tilbakemelding fra trådstarter om hvor stort budskjett han setter opp osv.

 

Ble litt rotet men.. shjitt au

Lenke til kommentar
Audi og Passat sin 9a 2.0 16v (136hk) passer rett i, men "ny" 150hk 2.0 16V har høyere blokk, så sjekk i så fall at den går under panseret, og du må ha nytt frontrør eller evt et avstandsstykke. Eller kanskje et grenrør til Golf3 kan tilpasses?

Er vel ikke så store forskjellen i høyde at det gjør noe, såvidt jeg vet. Er (hvis jeg ikke husker feil, noe som er fullt mulig i disse hektiske dag) mer enn ett par mm forskjell, og det tror jeg det er plass til :yes:

Lenke til kommentar

Tja. ABF motoren er i alle fall såpass mye høyere at den ikke går inn under panseret i en Scirocco, så det er nok mer enn noen millimeter. Hadde det vært så enkelt hadde jo alle satt disse motorene i Golf2 - det er jo nesten usannsynlig å få tak i en 9A uten å måtte overhale, og selv de motorene er dyre.

 

Ville heller vurdert en tidlig 1.8 turbo 150hk (tidlig motor = gasswire, ca tusen ganger enklere å bygge om) men vær forberedt på mildest talt komplisert kabeltre, og sørg for å få med alt av kabler, releer, motrostyring, tenningsløs og nøkkel... ellers blir det en lang lang viter i garasjen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser iallefall at andre har klart å få inn ABF motor i bilen. f.eks slik som i R20 prosjektet. Men en 1.8T som du nevner er jo ingen dum løsning det heller. Er jo ganske ålreit trimmingspotensiale på de også ;)

Må bli en motor fra en A3 1.8T, S3, Golf GTI, Seat leon 1.8t eller noe annet med tverrstilt motor.

 

@Espenevo:

Vet du ca hvor lenge de ble levert med gasswire?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...