Gå til innhold

Hvilket merke hovedkort bør en velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-05-06 16:51, hansent skrev:

Lurer på hvilket merke hovedkort en bør satse på i det lange løp, jeg vurderer Asus, Abit eller MSI.

Hjelp meg, plz!


Det kommer selvsagt litt an på brikkesettet, men generelt kan man si følgende:

 

- ASUS for stabilitet og ytelse i uoverklokket tilstand, men høy pris.

 

- ABIT for overklokkere og tweakere, typisk moderat pris

 

- MSI for den generelle bruker, mye ekstrautstyr, typsisk lav pris

 

Men det er litt vanskelig å generalisere på denne måten, alle produsentene har eller har hatt både gode og mindre gode kort.

Lenke til kommentar

Jeg liker ASUS pga. stabilitet og gode overklokkingsegenskaper.

 

Andre mener at Abit/andre er ENDA bedre til overklokking, men jeg holder meg unna pga dårlige erfaringer med Abit KT7A-RAID (mitt verste hovedkort ever :smile:)

 

Asus har fungert veldig bra hos meg (av nyere asus har jeg hatt cus-l2 og a7v266-e, veldig bra kort)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-06 16:51, hansent skrev:

Lurer på hvilket merke hovedkort en bør satse på i det lange løp, jeg vurderer Asus, Abit eller MSI.

Hjelp meg, plz!


har hatt 3 abit kort var veldig stabile,må si at d var intel sine bx,har i dag msi har hatt d i 2 måner er greit nok,min erfaring med hovedkortene er ikke rot i bios,bare hvist du må,Da er d nesten garantert bra hovedkort/stabilt???

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg vil si for stabilitetens skyld gå for Intel. Det er et av markedets beste merker på stabilitet, men til gjenngjeld er det svært lite overklokkevennlig.

Abit er kanondeilig å tweake, de er oxo flinkere med valg av riktig chipset - men vær nøye med chipset driverene...

Asus er alltid et hestehode foran de fleste i ytelse, men vær obs på valget ditt av chipset - Asus eksperimenterer litt mere enn de andre med chipsettene og er som Intel alltid litt dyrere.

MSI, Epox er generelt gode kort og grunnen man ofte kjøper de er alle de ekstra duppedingsene de har på korta.

Tyan er dyre, stabile kort med sære deilige chipset. Det er forøvrig det eneste merke idag som lager MP kort for AMD. Meget godt valg for de som er ute etter spesielle kort til helt konkrete oppgaver.

 

Mitt valg som pro gamer og grafiker er Intel sitt 850MD-L (mATX) eller 850MV-L (ATX) og RDRAM, siden denne ramtypen er ramlet masse i pris og er lett tilgjengelig - eller vente til ASUS sitt nye P4-533 kort kommer på markedet og tilgjengelig med riktig ramtype....men Intel sine to kort her er godt utprøvd, har intens bra ytelse og utenom denne verden stabil....dessverre har RDRAM fått dårlig rykte - mye pga. høy pris på RDRAM, men ikke hør på de som flamer dette chipsettet. Jeg har prøvd de siste chipsettene og Intel sitt er det eneste over tid med den ytelsen og stabiliteten som gir best resultat.

 

Lykke til i med byggingen.

Lenke til kommentar

Har litt heng til asus jeg.

 

Skal ha a7v333 snarlig pga mulighet for å stille vcore opp til 2,25 volt bare ved å flytte på en jumper.

 

Er ellers intressert i info om a7s333. Det har sis brikkesett og tegner til å kunne oppføre seg nykkefritt sammenlignet med via brikkesett. I tilleg er det billig.

 

Så hvis noen snubler over noen tester, post link til testen her på forumet da vel !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...