Gå til innhold

AMD64 Linux distroer, hvilke finnes?


Anbefalte innlegg

Emne tittel sier det meste.

 

Jeg har prøvd Mandrake 10.0 devel versjonen. Men jeg er ærlig talt litt missfornøyd med Mandrake. Det er for mye problemer med å få forskjellige pakker til å fungere korrekt. Problemer med dependencies m.m. :thumbdown:

 

Så hvilke finnes, og hva kan eventuelt anbefales?

Noe som har HW OpenGL støtte til RADEON 9800?

 

Edit: Laster ned Fedora for å prøve dette nå.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emne tittel sier det meste.

 

Jeg har prøvd Mandrake 10.0 devel versjonen. Men jeg er ærlig talt litt missfornøyd med Mandrake. Det er for mye problemer med å få forskjellige pakker til å fungere korrekt. Problemer med dependencies m.m. :thumbdown:

 

Så hvilke finnes, og hva kan eventuelt anbefales?

Noe som har HW OpenGL støtte til RADEON 9800?

 

Edit: Laster ned Fedora for å prøve dette nå.

La meg tippe, du brukte ikkje urpmi.

 

Når det gjelder støtte for ati kort, så har det "lite" med distubisjonen å gjøre, og meir med kjenen og ati sitt driverteam.

 

Når det gjelder bruk av 64 bit prosessor og linux, så kan alle distrubisjoner gjøre dette, ved å legge in ein kjerne kompilert for 64bit. Men for å få full uynyttelse, så må man enten ha ein distro som har binærpakker for 64bit eller kompilere programma sjølv.

Lenke til kommentar

Jeg trodde ATI var litt kjipe i forhold til spesifikasjoner slik at mange Linux distroer ikke hadde OpenGL støtte i HW, og at de som hadde det implementerte det selv.

 

Jeg testet som sagt Mandrake, og der var det dårlig med HW akselerasjon på AMD64, men Mandrake på i386 har HW akselerasjon.

Lenke til kommentar
Jeg trodde ATI var litt kjipe i forhold til spesifikasjoner slik at mange Linux distroer ikke hadde OpenGL støtte i HW, og at de som hadde det implementerte det selv.

 

Jeg testet som sagt Mandrake, og der var det dårlig med HW akselerasjon på AMD64, men Mandrake på i386 har HW akselerasjon.

ATI har gitt spesifikasjoner opp til radeon 8500 eller noe sånt slik at det finnes open source drivere med 3d hw aksellerasjon. For nyere er du avhengig av atis drivere for å få utnyttet 3d mulighetene fullt ut. Dvs, fullt ut er å ta i, driverne går ikke for å være verdens beste.

Lenke til kommentar

Tester Fedora C2 nå.

 

Positivt er at pakker ser ut til å være bedre håndtert enn Mandrake 10.0, ikonet nede til høyre når det finnes oppdateringer, at det litt sære trådløse nettverkskortet ble gjenkjent samt det meste (så vidt jeg kan se, alt) av annen hardware.

 

Negativt er at ohci1394 modulen ikke lastes automatisk, at det trådløse nettverkskortet ikke fungerer, at verken mplayer eller xine finnes med, at gnome login manager ikke husker siste valg og at ximian evolution ikke klarte å åpne inboxen min.

 

I tillegg er det noen problemer med autoconfig og AMD64, men det tror jeg ikke er Fedora sin feil. Det er uansett mulig å fikse relativt greit.

Lenke til kommentar

up2date: Fint for å vise hva som er nytt, men det er egentlig det. Skaff deg apt...

 

ohci1394: er det firewire? Har du oppdatert til nyeste kernel? Var vistnok noe bug med de første kernelene.

 

Trådløst nettkort: pcmcia? i så fall bør du tømme en eller annen config-fil - så skal det virke

 

videospiller: lastes ned med apt.

 

hva er autoconfig?

 

Hva sier evolution? Virker veeldig rart... Hvaslags mailboks er det snakk om?

 

Ta btw en titt på fedorafaq.org

Lenke til kommentar
up2date: Fint for å vise hva som er nytt, men det er egentlig det. Skaff deg apt...

 

ohci1394: er det firewire? Har du oppdatert til nyeste kernel? Var vistnok noe bug med de første kernelene.

 

Trådløst nettkort: pcmcia? i så fall bør du tømme en eller annen config-fil - så skal det virke

 

videospiller: lastes ned med apt.

 

hva er autoconfig?

 

Hva sier evolution? Virker veeldig rart... Hvaslags mailboks er det snakk om?

 

Ta btw en titt på fedorafaq.org

up2date: Fint for å vise hva som er nytt, men det er egentlig det. Skaff deg apt...

??? Jeg synes det funker rimelig bra. Bedre enn Mandrake sin versjon.

 

ohci1394: er det firewire? Har du oppdatert til nyeste kernel? Var vistnok noe bug med de første kernelene.

Ja og ja. Har en ekstern HD med firewire. Måtte kjøre modprobe for å få kontakt med den.

 

Trådløst nettkort: pcmcia? i så fall bør du tømme en eller annen config-fil - så skal det virke

Nei, et PCI-kort. Det er et Creatix kort som fulgte med PC'en. Fedora rapporter prism54, men jeg får feilmeldinger når jeg prøver å konfigurere. Har ikke brukt mye tid på det.

 

Jeg får forresten ikke lov til å sette kanal selv. Er det automatisk scanning etter kanal?

 

 

videospiller: lastes ned med apt.

Ok... må nok finne ut hva dette apt er. Skal lete gjennom Fedora infoen din, så om det finnes der så skal jeg nok fikse det :-D

 

 

hva er autoconfig?

Skrev jeg det? Jeg mente configure kommandoen som er vanlig før kompillering av kildekode. Den har noe problemer med lib64 prefixen, noe man vil merke ved kompilering av KDE applikasjoner.

 

 

Hva sier evolution? Virker veeldig rart... Hvaslags mailboks er det snakk om?

Det er en imap server som går på solarix (NTNU i Trondheim). Jeg får opp alle mine egenoppretta foldere, men selve innboksen (som på serveren ligger i /var/mail/) kommer ikke opp. Funker fint med mozilla.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...