Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette opp trådløst hjemme, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp angående oppsett av trådløst nett hjemme.

Skal prøve å tegne og forklare så det er forståelig:

 

Har kun telefonuttak i gangen.

Flere pcer på kontoret, som skal være koblet sammen med ledning.

En bærbar pc med trådløst nett.

 

Det jeg vil ha er noe sånt:

 

I gangen:

telefonuttak--splitter--adslmodem--trådløs forbindelse til kontor

 

På kontor:

Trådløs til gang--switch/hub--flere pcer i nett på ledning.

 

Den bærbare må også på nett (bak brannmur) og alle maskiner må ha tilgang til hverandres filer i tillegg til internett.

 

Klarer jeg meg med å kjøpe ett accesspunkt? (Jeg har trådløs router fra før. DLink 624)

 

Ca. kobling:

 

adslmodem--trødløs router --trådløst nett-- --accesspunkt--switch/hub--pcer

 

Vil da den bærbare, som blir koblet mot routeren i gangen da ha tillgang til filene på de andre maskinene, eller er det en annen måte jeg må sette det opp på?

:hmm:

 

Hovedsaken er altså å ikke strekke kabel mellom gang og kontor, og i tillegg ha den bærbare på trådløst nett.

 

[space]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter i en enden.. med telefonlinja. Har du ISDN eller analogt?

 

 

Har du ISDN må du ordne det slikt fra ISDN-boksen

Telefon-linje inn til hus -> Splitter -> ISDN-boks -> Telefonkontakten

-> ADSL-modem

 

Har du analogt, må du ordne det slik fra telefonkontakten

Telefonkontakt -> Splitter -> Telefon

-> ADSL modem

Har du en tre-polet telefonkontakt, må du bruke en overgangskontakt for å få kabelen til å passe

 

 

Så over til det jeg er heller mere ustabil på

Så kommer mye ann på hva slags ADSL-modem du skal benytte deg av, om du har en med innebygd trådløs-støtte. Ellers må du kjøpe et accesspunkt å sette i gangen, å sette routeren på kontoret. Den har 4 LAN-porter, så om du ikke har flere pcer, så klarer du deg med det.

 

Så du er inne på løsningen din i posten.

 

Ikke vanskelig å forstå forklaringen for noen som har vært borti liknende fra før av.

 

Håper dette hjelper litt

Lenke til kommentar

rockybalboa: Hvis problemet er for avansert for deg kan du vel like gjerne la vær å svare? Ganske overbevist om at det er folk med kompetanse på trådløse nett her.

 

asdfgh: Slik han i posten du linker, er slik jeg har hatt det et år nå.

 

xyrez:

Frem til adslmodemet er ikke noe problem. Eneste forandringen jeg vil ha fra slik jeg har hatt det før er trådløst mellom adslmodem og kontoret. adslmodemet er av standard (gammelt?) tele2 "itouch"(?)

 

Har tenkt på løsningen du nevner med accesspunkt i gangen og den trådløse routeren på kontoret. Det som da var litt usikkert er om routeren klarer trådløs uplink? Den har jo dedikert WAN port jeg har brukt med kabel til adslmodemet før. pga firewallen. Vil ikke denne løsningen også kreve et accesspunkt koblet til WAN porten på routeren?

 

altså:

adslmodem -> accesspunkt --trådløst-- accesspunkt-->wan port på trådløs router --> pcer på kabel og trådløs.

 

Burde det ikke være mulig å slippe å kjøpe 2 accesspunkt?

 

[space]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...