Gå til innhold

Objektiv til Canon 20D


Anbefalte innlegg

Har forhåndsbestilt meg ett Canon 20D kamerahus, og regnet med at de to nye EF-S objektivene fra Canon var spesielt bra til dette kameraet. Men etter hva jeg har lest på diverse forum, så er hvertfall ikke 18-85 objektivet noe særlig å skryte av. Det er flere som klager på CA og uskarphet i kantene... Men hva kjøper jeg i steden? Hvilke objektiver trenger jeg for at 20D skal komme til sin rett? Hadde vel egentlig ikke tenkt å legge mer enn ca 5-6000kr i objektiv i første omgang, og det bør helt være et zoom-objektiv med grei "lysstyrke" og ikke noe CA.

 

Håper det er noen klokere hoder enn meg der ute, for jeg finner ikke utav det... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har forhåndsbestilt meg ett Canon 20D kamerahus, og regnet med at de to nye EF-S objektivene fra Canon var spesielt bra til dette kameraet. Men etter hva jeg har lest på diverse forum, så er hvertfall ikke 18-85 objektivet noe særlig å skryte av.
Hvordan kan noen uttale seg om optikk og kamera som ikke er kommet ut i salg?

Selv testguruen Phil Askey måtte bruke annen optikk når han skrev sin preview på dpreview. (han fikk låne en betautgave av 20D)

Lenke til kommentar

Nå er jo objektivene også sendt ut for testing, og de som har testet disse nye objektivene har blandete erfaringer. Det ligger flere bildeeksempler ute av de nye objektivene, men jeg tror ikke noen av dem er testet av de store review-nettstedene enda. Jeg regner med at objektiver som fungerer bra på 10D også vil fungere bra på 20D. Eneste problemet er jo at jeg ikke har noen kunnskap rundt dette, og derfor spør jeg.

Lenke til kommentar

De eneste jeg har sett som har testet 17-85'en er Michael Reichmann på Luminous Landscape: http://www.luminous-landscape.com/reviews/...20d-part2.shtml og Kai Thon på Digit.no: http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=37876 . Michael var positiv, men det kan også skyldes variasjon fra eksemplar til eksemplar.

Alternativet er som birk88 skrev selvfølgelig 17-40/4L som er et av de billigste gode objektivene til Canon, men dyrere, tyngre og har mindre rekkevidde og (dermed) heller ikke bildestabilisering. Den er dog fullframe, og kan dermed brukes på film og på 1Ds (og 1D/II) for skikkelig vidvinkel hvis man ønsker det. 18-55'en er kan jo også være et alternativ, den er liten, lett og billig ihvertfall, men neppe bedre. Uorginale alternativer er f.eks. Sigma sine 18-50/2.8 (kanskje bedre en 17-85'en) og 18-125/3.5-5.6 (sannsynligvis dårligere). Du kan også gå for noen av vidvinkelzoomene som finnes, men det blir lite brenneviddeområde. Eventuelt hvis du ikke er interessert i vidvinkel _i det hele tatt_, så kan du jo gå for en 28-ett-eller-annet-zoom. Det er dog få zoomobjektiver i middelklassen som er virkelig gode, men de duger da som regel. De som fungerer godt på 10D, vil sannsynligvis fungere godt på 20D også.

Lenke til kommentar
Har forhåndsbestilt meg ett Canon 20D kamerahus, og regnet med at de to nye EF-S objektivene fra Canon var spesielt bra til dette kameraet. Men etter hva jeg har lest på diverse forum, så er hvertfall ikke 18-85 objektivet noe særlig å skryte av. Det er flere som klager på CA og uskarphet i kantene... Men hva kjøper jeg i steden? Hvilke objektiver trenger jeg for at 20D skal komme til sin rett? Hadde vel egentlig ikke tenkt å legge mer enn ca 5-6000kr i objektiv i første omgang, og det bør helt være et zoom-objektiv med grei "lysstyrke" og ikke noe CA.

 

Håper det er noen klokere hoder enn meg der ute, for jeg finner ikke utav det... :)

Jeg er i samme situasjon som deg.

Jeg har hatt et 10D en stund, sammen med 17-40 og 28-135 IS. Disse to linsene var helt fantastiske på analoge kameraer (28-135 er glimrende zoomområde) og 17-40L er sylskarp og fantastisk vidvinkel.

 

Men på 10D var det plutselig anderledes. Da var 28-135 helt feil zoomområde, og 17-40L var ikke lenger noe særlig vid. 17-40 ble noe i nærheten av standardlinsa, men den rakk ikke langt nok for mitt bruk. Derfor ble det til at jeg måtte dra på begge linsene for å oppnå det samme som jeg tidligere gjorde med en linse. 20D kan gi meg området 28-135 tilbake, og jeg er meget spent på hvordan den yter.

 

alternativer blir 17-40L hvis du ikke trenger så stor brennvidde, 24-85 hvis du trenger større brennvidde, men ikke så stor vidvinkel. 28-135 hvis du overhodet ikke trenger vidvinkel.

 

Selv håper jeg at 17-85IS blir bra nok, så jeg kan retferdigjøre prisen på den. Hvis ikke blir det antakelig 24-85 eller kanskje 24-70L. Men ingen av dem har ideelt zoomområde. Et annet alternativ å jo å kjøpe et kit med 18-55. Dette er ikke en spesielt god linse, men den er meget billig. Da har du tid til å finne ut hva du bruker mest, og hva du savner mest, og så senere skaffe det du trenger.

 

Erik

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Jeg får sette meg ned og se på alternativene, og lese eventuelle tester jeg kommer over! :)

 

Tar gjerne imot flere alternativer.

 

Hvordan er kvaliteten på Sigma-objektivene i forhold til Canon sine? Fungerer autofokusen like raskt? Har Sigma lik funksjonalitet som Canon sine? Har Sigma bildestabilisering i objektivet?

Lenke til kommentar

Jeg er meget godt fornøyd med EF 17-40mm f4 L USM sammen med min EOS 10D.

Det gir deg en vidvinkel på 28mm og det holder fint i de situasjonene jeg har vert i.

Objektivet er ellers meget skarpt , raskt og solid.

Ellers står et EF 70-200 f4 L USM på min ønskeliste , men er vel ikke like aktuell som en "normallinse".

Disse objektivene er jo kostbare , men det er jo kameraet ditt også , så det må vel slikt skyts til.

Har vel på følelsen at det er vel slik at man bør legge ut mer på optikk enn kamera :yes:

Lenke til kommentar

Etter min mening er 17-40 L det aller beste vidvinkel-zoomobjektivet som kan kjøpes til 10D og 20D. Meget god optikk og solid utførelse. Jeg ser at mange liker Canons 28-135, men denne er ikke like skarp og god, og gir heller ikke vidvinkel.

 

Min egen løsning har vært å kjøpe bare fastobjektiver til mitt 10D. Jeg har 20mm 2.8 USM som min videste brennvidde, og jeg har aldri følt behov for mer vidvinkel, men 17-40 gir enda litt videre vinkel samtidig som den på lengste brennvidde blir mer av et "normalobjektiv." Meget allsidig og godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...