Gå til innhold

486-skrivemaskin


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Jeg skal gi vekk ei 66 mhz 486-maskin med 16 mb minne og en 4-500 mb harddisk til ei veninne som trenger ei skrivemaskin. Ho har en et par år gammel blekkskriver som skal kobles på. Maskina skal kun brukes som skrivemaskin og blir uten nettilgang. Spørsmålet er hvilken software jeg bør velge.

 

Min primære plan er å skaffe windows 95 fra noen som har det liggende å slenge + et eller annet freeware tekstbehandlingsprogram.

 

Hvordan blir det å bruke Linux istedenfor?

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bli litt treigt å bruke Linux på den maskinen, ville nok satset på Windows 95. Dvs. Linux kan kjøres på det meste som er, men da er det snakk om konsoll. Til grafiske programmer (XFree86) bør man ha litt sprekere maskin - syns selv det går treigt på en Pentium for å si det slik, men grafikkortet har selvfølgelig mye å si også.

 

Til tekstbehandling ville jeg brukt en eldre versjon av Word evt. Works hvis ikke kravene er så store. Jeg vet at ingen av disse er gratis, men det burde ikke være så altfor vanskelig å få tak i en gratis/billig cd med en gammel versjon av et av disse programmene - mange som har gamle OEM-versjoner eller cd'er fra jobben som bare støver ned.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 00:54, TiaZzz skrev:

Klin inn en litt eldre RedHat eller no sånt. Krever mindre hardware enn dagens standard pakker. Fungerer utmerket. Føler du deg kompetent så legg inn Debian Potato.



 

Støtter den, Debian er flott og kjapt.

Bruk blackbox eller fluxbox som vindushånterer, de er mye kjappere en feks. kde eller gnome. Men er litt vanskeligere å bruke. Skal du bruke kde eller gnome bør det være litt eldre versoner...

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill, det hadde vært gøy å prøvd å fått det til ved hjelp av opensource-programvare.

 

Mi første maskin var en 486sx, og det gikk nå jammen bra med win95 og AmiPro, som jeg brukte. Det må da gå an å få til noe bra med Linux.

 

Jeg synes det var rart at ingen har laget en lett installerbar skrivemaskin-distro til bruk på eldre maskiner. Mange, spesielt i mindre rike deler av verden, vil kunne ha stor nytte av datamaskiner til dokumentbehandling vil jeg tro. Det som trengst da er tekstbehandler og noen enkle suite-program. Wordperfect 6.0 var vel det siste som kom ut til DOS og det hadde GUI. Det kule hadde vært en cd som boota rett til tekstbehandler og konfigurerte seg selv :smile:

 

Uansett, i dag prøvde jeg maskina jeg hadde tenkt å bruke, men det kom bare masse pipelyder og skjermen var svart :sad:

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...