Gå til innhold

Katana på Ebay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du sjekka lovlegheita med å innføre ein katana? Sidan det står at den er slipt skarp så er den vell som våpen å regne? Er sikkjert ikkje noke problem men det vil være litt kjedelig visst den ikkje er lovleg og pakken blir sjekka.

Selv har jeg ikke hatt noe problemer med innførsel (så langt) med katana'er fra utlandet... men så var de begge to merket som "toy". Veit ikke hvordan det er viss de er skarpe. Veit bare at enkelte ebay selgere nekter blankt å sende til Frankrike siden da kommer tilbake i retur pga no anti sverd/"våpen" import lov.

 

Edit: D'OH! / typo / skrive leif / etc ...

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg kjøpte et på QXL noen år tilbake for 500,-. Med glassfiberslire med tre-look og noen fancy pyntebånd. Det henger fortsatt på veggen og tar seg veldig bra ut. For under 20.000kr (tipping) får du sikkert ikke noe sverd som er ment til å hugge i ting med og vare lenge. Metall er billig. Sterkt herdet metall er dyrt.

 

edit: hugge i ting = regelmessig bruk, evt sverdtrening og fekting med uslipte sverd.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Så hvis et sverd er oppgitt til å være "light contact use" og "no edge" så blir det ikke no problemer i toll? Kjedelig å betale tonnevis med penger i frakt og greier bare for at det skal bli stoppa i toll'n. :p

 

Men hvis de bruker skjønn så ser de jo at jeg kunne gjort like mye skade om jeg fant en 2 meter lang trestokk og løp rundt og slo folk med. :D

Lenke til kommentar
Noen som vet, eller vet hvor man kan finne info om hva slags sverd o.l. man har lov til å importere selv?

6376520[/snapback]

 

Dette finner jeg på toll.no om innførsel av våpen

Våpen tillatt innført uten tillatelse

 

En rekke våpen, våpendeler og produkter er tillatt innført til Norge uten at du trenger tillatelse fra politi eller lensmann. Dette gjelder blant annet:

 

 

luftgevær/luftpistol

signalpistol

redningsgevær

harpungevær og startvåpen (det forutsettes at våpenet er konstruert på en slik måte at de ikke kan avfyre skape patroner og/eller at våpenet ikke lett kan bygges om til å kunne avfyre skarpe patroner. Dette gjelder også gasspatroner).

sverd

air-softgun

paintball

 

Katana går mest sannsynlig under sverd i Tolltariffen og får da nr. 93.07.0000 ved innførsel. Dette tariffnummeret er ikke underlagt noen særavgifter for toll, men du må betale vanlig 25% mva dersom du ikke får den under noen fritak.

Lenke til kommentar

Jeg så denne selv en gang, og da så jeg noe annet jeg lurte på. Det står "luftgevær" der, men etter det jeg har hørt fra en våpensjappe så må man ha tillatelse på luftgevær med 5,5mm løp og oppover. Hadde da vært rart om jeg kunne innført et 9mm luftgevær uten noen tillatelser? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg så denne selv en gang, og da så jeg noe annet jeg lurte på. Det står "luftgevær" der, men etter det jeg har hørt fra en våpensjappe så må man ha tillatelse på luftgevær med 5,5mm løp og oppover. Hadde da vært rart om jeg kunne innført et 9mm luftgevær uten noen tillatelser?  :hmm:

6377025[/snapback]

 

Siterer fra forskrift til våpenloven §23

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

 

      Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

 

      Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

 

      Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...