Gå til innhold

Vold på PC spill over grensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at ungdommer kan kjøpe voldsspill, hvis de får godkjenning av foreldre.

Og hvis de føler selv at de ikke blir påvirket av spillet på noen måte!

 

Jeg er 15 år (blir 16, i oktober), og jeg har fått lov til å spille mange spill fordi jeg har hatt en klok samtale med mine foreldre.

Om at spill er akkurat som film, ikke virkelig.

 

Men foreldre som ikke bryr seg om hva unger spiller, er ikke særlig smart.

La oss si en 12 åring spiller Postal 2, spiller det hver dag veldig ofte...

Da kommer han til å bli på virket av det på mange måter. Uten at foreldrene vett det!

 

Og det kan sikkert bli veldig farlig. Fordi han er en ung gutt, og det kan klistre seg fast til han blir voksen...

Lenke til kommentar

Det er alltid lettes å skylde på et spill når det er voldelig. Er sikker på at jeg kun gå ut på gata, drepe noen, si at jeg spillte GTA:VC mye og deretter havne på "gærnehus", hvor jeg levde mye bedre enn i fengsel.

 

Sier meg enig i Madman_x. Selv om at jeg tviler at det kommer.

Lenke til kommentar

For meg så forblir spill, spill.

Spill kan greit være voldelig for min del, nivå spiller ingen rolle. Det er faktisk litt mer ekte dersom en arm faller av eller tarmene faller ut av magen på en fiende i noen spill. Men det er fortsatt bare et spill.

 

En ting som jeg synes er teit er mødre og slikt som skylder på spillprodusentene fordi spillene er for voldelig. Ta han karen som drepte sin kompis fordi mødrene mente han spilte for mye manhunt for eksempel. Greit at man kan hente litt inspirasjon om hvordan man skal drepe en person fra spill, men for at man skal en gang vurdere å utføre noe sånt så må man mangle noen skruer oppi skallen asso. Det er ikke noe galt med spillet, det er noe galt med personen hvis noe sånt skjer. :thumbdown:

 

En ting til som er teit er å betale journalister å si at et spill suger, som de gjorde med manhunt etter at drapet ble utført for eksempel. Jeg har ingen bevis, men det må være sant. Jeg eier selv manhunt og synes det er et veldig bra laga spill, inkl vold osv. Den ligger på editors choice lista på ign.com som er kanskje nettets største spillrelatert side ved siden av gamespot osv. Begge har gitt spillet et bra karakter og jeg tror jeg velger å stole på de fremfor en nedbetalt norsk spillanmelder som må si at det er et "voldelig dritt spill" for å gjøre folket glad. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis en ikke vet forskjellen på å drepe noen i et spill og i virkeligheten så er det ikke en helt frisk hjerne i hodet på personen...

 

Realistisk grafikk og lyd gir bare bedre gameplay, men det er ikke nødvendig å overdrive. Tror det er få som står og studerer de som har blitt drept i spillet, det er jo bare om å skyte før man blir skutt.

Lenke til kommentar
Blir aldri for mye vold i spill\filmer så lenge det er fiksjon er alt supert.

De som synes skille blir litt diffust bør grave seg ned.

Så lenge det er fiksjon er det altså helt ok at man skyter små barn, brenner jøder og henger negre?

 

Av og til lurer jeg på om det er vanskelig for enkelte å se ting i en litt større sammenheng.

Lenke til kommentar
Blir aldri for mye vold i spill\filmer så lenge det er fiksjon er alt supert.

De som synes skille blir litt diffust bør grave seg ned.

Så lenge det er fiksjon er det altså helt ok at man skyter små barn, brenner jøder og henger negre?

 

Av og til lurer jeg på om det er vanskelig for enkelte å se ting i en litt større sammenheng.

Nåja, er det plutselig verre å drepe jøder, negre og småbarn enn f.eks. asiatere og hvite? Hørt om likestilling? :p

Lenke til kommentar
Hvis en ikke vet forskjellen på å drepe noen i et spill og i virkeligheten så er det ikke en helt frisk hjerne i hodet på personen...

 

Realistisk grafikk og lyd gir bare bedre gameplay, men det er ikke nødvendig å overdrive. Tror det er få som står og studerer de som har blitt drept i spillet, det er jo bare om å skyte før man blir skutt.

Så hvis en liten gutt unge blir påvirket av et volds spill, har han noe galt inne i hodet sitt da?

 

Han spiller volds spill, faren er politi, har en pistol i skuffen,

ungen finner den, dreper moren når hun kommer hjem fra job...

(Dette var bare et eksempel, var ikke meningen det skulle være sansynelig!)

 

Også må man også spørre seg selv noen få spm:

- Hvorfor lager de så grove volds spill, der man dreper mennesker?

- Er det kun for underholdning?

- Gjør de det kun for penger?

- Hvorfor setter de aldersgrense på volds spill?

- Hvorfor pruduserer "verden" våpen?

 

Edit: sånn!

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Blir aldri for mye vold i spill\filmer så lenge det er fiksjon er alt supert.

De som synes skille blir litt diffust bør grave seg ned.

Så lenge det er fiksjon er det altså helt ok at man skyter små barn, brenner jøder og henger negre?

 

Av og til lurer jeg på om det er vanskelig for enkelte å se ting i en litt større sammenheng.

Nåja, er det plutselig verre å drepe jøder, negre og småbarn enn f.eks. asiatere og hvite? Hørt om likestilling? :p

Du kan da vel ikke mene det innlegget på alvor. Må da være mulig å debattere disse tingene på en saklig måte...eller?

Lenke til kommentar

Jeg har spilt mange voldelige spill, men GTA påvirker meg mest av alle spill. Det er mest likt virkeligheten kanskje (?) Men det er ikke slik at jeg får lyst til å drepe et menneske, men jeg får lyst til å kjøre fort med kjøretøy i virkeligheten :p

 

Det kan jo også være ganske skummelt. Kanskje man tror man ikke kan dø hvis man kræsjer ... for i spillet er det jo bare å starte på nytt og kjøre på igjen.

Lenke til kommentar

Vis en ungen på 10 får spille et spill med aldersgrense 15, eller 18, da er det noe feil i:

 

1. Spillesjappa som solgte spillet.

2. Foreldrene som tilot det (om de viste det da)

 

Det som trenges er at spill med aldersgrense 18 år ikke selges til de som er under 18, t.om de som er 17. Om der kommer noen som du er i tvil om er 18, må de ta og sjekke legetimasjonen. Det er slik jeg mener det burde være.

 

Kan ikke skylde på voldelige spill påvirker små hoder. GTA 3 og VC hadde aldersgrensen 18, det samme hadde Manhunt. Feilen er at aldersgrensen blir ikke overholdt.

 

Det er klart en 10 eller 12 åring blir mer påvirket av miljøe den omgir seg med. Vis den spiller voldelige spill med aldersgrense 18 år, så er innhollet i spillet satt til at den som kjøper spillet er 18 år, og da mindre påvirkelig og klarer mer å sette ting i perspektiv, dvs skille mellom spill og virkelighet.

Lenke til kommentar
Jeg har spilt mange voldelige spill, men GTA påvirker meg mest av alle spill. Det er mest likt virkeligheten kanskje (?) Men det er ikke slik at jeg får lyst til å drepe et menneske, men jeg får lyst til å kjøre fort med kjøretøy i virkeligheten  :p

 

Det kan jo også være ganske skummelt. Kanskje man tror man ikke kan dø hvis man kræsjer ... for i spillet er det jo bare å starte på nytt og kjøre på igjen.

De spillene som virkelig har påvirket meg er Colin Mcrae Rally og NFS: Hot pursuit, ALDRI spill disse før en eventuell kjøretime med far!

Endret av The_evil_blue_toad
Lenke til kommentar

heh, husker da gta: vc ble lansert leste jeg på vg.no at de hadde interjuvet en gutt på 10 år som sa: "Jeg gleder meg til å spille det." Og han var med foreldrene sine.

 

Og for noen dager siden var jeg på EB games, hvor en gutt på max 11 var med moren sin og kjøpte BMX XXX....

 

vel er det spillet helt jævelig , men så passer ikke innholdet akkurat for en ellve-åring....

 

hva er egnetlig i veien med spill-butikker i Norge?

Bryr de seg virkelig ikke?

 

Se på USA der har de innlagt en lov i viss stater der hvis det blir funnet ut at en butikk har solgt et spill med høyere aldersgrense en det kjøperen er, blir begge pålagt en bot på 5000$.

Lenke til kommentar
heh, husker da gta: vc ble lansert leste jeg på vg.no at de hadde interjuvet en gutt på 10 år som sa: "Jeg gleder meg til å spille det." Og han var med foreldrene sine.

 

Og for noen dager siden var jeg på EB games, hvor en gutt på max 11 var med moren sin og kjøpte BMX XXX....

 

vel er det spillet helt jævelig , men så passer ikke innholdet akkurat for en ellve-åring....

 

hva er egnetlig i veien med spill-butikker i Norge?

Bryr de seg virkelig ikke?

 

Se på USA der har de innlagt en lov i viss stater der hvis det blir funnet ut at en butikk har solgt et spill med høyere aldersgrense en det kjøperen er, blir begge pålagt en bot på 5000$.

Sier det samme. Vær like alvorlig ovenfor salg av voldelige spill til personer under anbefalt alder, som de er med salg av sprit og øl.

 

Neida, da er det mye lettere å sette seg ned, syte og klage, og si at det er de som produserte spillet sin feil, vis noe skjer da.

 

En slik lov skulle vært i norge også. Har et spill, som Doom 3 eller GTA 3 og VC, fåd aldersgrense 18, så er det en grun til det.

Lenke til kommentar

For meg fremstår det som meget underlig at der fortsatt er personer som tror at denne tråden dreier seg om i hvilken grad yngre barn tar skade av voldlige spill eller ikke. Dette er også kommentert tidligere i tråden.

 

OK, så la gå at tråden for en del personers vedkommende kanskje handler om dette. For meg og en del andre handler det dog om helt andre ting. Hvilke virkninger ekstrem vold gir på gitte aldersgrupper er for lengst rimelig godt dokumentert via forskning, og det er heller ikke det som er det interessante i denne sammenhengen i mine øyne.

 

Jeg registerer dog at en del postere forsøker å skyve debatten over i et slikt spor uten at det gir større mening - igjen med referanse til hva empirien allerede har dokumentert temmelig tydelig.

 

Og ja, kan legge til at aldersgrenser i aller høyeste grad burde være der for og følges opp.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Er kun 1 spill jeg syns gikk over grensen.

 

Postal 2

 

Om folk blir påvirket av skytespill syns jeg er latterlig. Blir de det er det ikke spillet sitt skyld. De hadde klikka før eller senere uansett siden det skal MYE til for å sprenge den psyke grensa ved å drepe en annen.

 

Men Postal 2 prøvde å være ett underholdnings produkt ved å pisse og drepe skolejenter med fyrstikker,kniver og sakser. Jeg syns det er morro med GTA 3 og sånt men Postal 2 var ikke morsomt. Jeg spilte en karakter jeg skulle ønske jeg kunne drepe . Å spille en psykotisk morder interresserer meg ikke akkurat.

Endret av Tahiro
Lenke til kommentar
Men Postal 2 prøvde å være ett underholdnings produkt ved å pisse og drepe skolejenter med fyrstikker,kniver og sakser. Jeg syns det er morro med GTA 3 og sånt men Postal 2 var ikke morsomt. Jeg spilte en karakter jeg skulle ønske jeg kunne drepe . Å spille en psykotisk morder interresserer meg ikke akkurat.

Artig at du skulle nevne postal 2 i en slik sammenheng, som nevnt før her i tråden(men i en annen sammenheng) "at man kan betyr ikke at man må". De fleste oppdraga i postal er helt harmløse, som for eksempel gå i banken, kjøpe melk, levere bøker på biblioteket. Det er du som _velger_ og kaste en saks i hode på den lille skolejenta, og putte katten hennes på rifla. Alle de du må skyte i spillet er enten millitære, politi eller skurker, og de bærer alle våpen. dvs ikke noe annerledes fra andre fps-spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...