Gå til innhold

128 eller 256MB RAM?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det sier seg vel litt selv at 9800 er bedre enn 9200? :) Høyere nummer = nyere model. Blir som å si at en p3 500 med 256mb ram er treigere enn en p4 2.5GHz med 256mb ram hehe ;)

Men det er sant, det er sikkert noen som tror at det er bare rammen som teller.  :ermm:

Det har du rett i, men det er det ikke mange som vet. Faktisk er jeg sikker på at det meget få som hvet det. Det er jo en grunn til at man får et fx5200 eller radeon9200 med 256MB ram.

 

Jeg var en gang på Elkjøp for å se på et skjermkort (kjøpte ikke noe). Selgern jeg snakket med nevnte ikke noe annet om skjermkortets specs enn mengden minne.

 

Så jeg tror det er noen som sitter å river seg i håret rundt om i landet å lurer på hvorfor ikke Doom3 går helt "smude" på max candy på 256MB skjermkortet de nettopp har kjøp. :D

 

 

En smule uviten person sier kanskje noe slikt:

"Jeg skønner ikke hvorfor folk betaler 5 lapper for et skjermkort. Jeg fikk jo et med 256MB for bare 1000kr." :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

 

 

Da er forumet kjekt å ha.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar

Det er veldig mange som blir forvirret av Sapphire litt lille stunt angående introduksjonen av 128 bit 9800 kort.

 

Det er greit å si en gang for alle at det per i dag kun er Sapphire som lager og har laget 128 bit 9800 kort. De ble laget i to versjoner: 9800 Pro med 128 MB ram, og 9800 standard med 256 MB minne.

 

9800 Pro med 256 bit og 256 MB minner har lignende ytelse som 128 MB i de aller fleste tilfeller. Litt bedre i enkelte oppgaver, litt dårligere i andre. De er slett ikke verd dobbel pris som de til tider har hatt.

Men.. og dette er litt greit å ha sagt: De har ikke tregere minne enn 128 MB versjonen.

 

Ser man derfor ett 9800 Pro med 256 MB minne er dette såvidt jeg vet garantert 256 bit da det aldri har vært solgt ett 256 MB Pro kort med 128 bit. Er det ett annet merke enn Sapphire er man også trygg foreløpig.

 

Forehåpentligvis har Sapphire lært noe av dette og vil ikke komme med andre 128 bit varienter. Forhåpentligvis vil heller ikke andre produsenter forsøke seg på dette.

Lenke til kommentar

Det er først når man beveger seg over Radeon 9800 Pro/GeForce FX 5900 at man vil få nytte (ytelsesforbedring) av 256 MB...

 

men dette har sikkert noen sagt..

 

 

----------------------------------------

 

Høyere nummer = nyere model.

Høyere nummer = bedre modell...

 

F.eks.. Nå kommer GeForce 6600, men GeForce 6800 har vært ute noen måneder... 6800 er ikke nyere enn 6600, men bedre ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Høyere nummer = nyere model.

Høyere nummer = bedre modell...

 

F.eks.. Nå kommer GeForce 6600, men GeForce 6800 har vært ute noen måneder... 6800 er ikke nyere enn 6600, men bedre ;)

Merkelig, sist gang jeg sjekket var 9500(pro) bedre enn 9600(pro) og 8500/9100 bedre enn 9200se. Gidder ikke finne på flere eksempler da du sikkert tar poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...