Gå til innhold

Lei av windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nesten i samme situasjon som deg.

Jeg har heldigvis jobbet litt med kommandolinje i linux (enkle greier, men kjenner litt til mappestruktur, etc)

 

Jeg la inn Suse Linux 9.1 her om dagen.. Hva skal man si... Det er en helt annen opplevelse enn med Windows.

Her er mine erfaringer etter 4-5 dager:

 

Installasjon:

Jeg rotet litt de første 4 gangene for jeg installerte fra en ustabil server. Jeg byttet hvor jeg skulle installere fra og da gikk installasjonen smertefritt (faktisk lettere enn med Windows)

 

Brukeropplevelse:

- Det tar litt lengre tid å starte opp Suse enn WindowsXP.

- Når Suse "først" er lastet inn så er det myyye kjappere en windows.

- Det grafiske brukergrensesnittet (KDE) er utrolig mye penere en på Windows.

- Installasjon av programmer er ikke god nok synes jeg (dette er faktisk det mest negative jeg har opplevd til nå),

Open Office lot seg veldig lett installere.

Det samme gjorde Apache webserver.

Det er faktisk lett å installere programmer som benytter seg av .rpm "systemet

.rpm er en slags automatisk installer, du behøver ikke ha mange museklikkene for å installere programmene.

MEN...... Jeg har installert Opera, den ligger nå på startmenyen og jeg får ikke startet det..... Slike ting er fustrerende.

Jeg har også prøvd å installere en FTP server uten hell.

Systemet virker veldig solid men jeg har hatt en heng allerede.

Det er ikke lett å få tak i drivere til tingene dine.

 

 

Min konklusjon:

Linux (suse) har helt klart tjent til livets opphold. Jeg opplever dessverre at det er en del ting som må bli bedre før mannen i gata (slik som meg) skal bytte ut windows fremfor linux. Men vi snakker kun 2-3 år før dette skjer tror jeg.

Suse Linux er fullspekket av konfigurasjonsmuligheter. Systemet er svært raskt og robust. Lster du ned Open Office og Opera har du fått en kjempebra kontormaskin. Det er fremdeles litt for vanskelig å forstå installasjon av hvisse type programmer. Det siste er at maskinvare produsenter begynner å programmere drivere for Linux kjærnen.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei :)

 

 

Når det gjelder valg av linux versjon så sender jeg samme svar som jeg fikk fra guruene her inne.. Prøv de forskjellige, behold den av de du er mest fornøyd med... Jeg kommer nok snart til å teste suse mot noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en veldig myk start og eller er veldig usikker på om du tør vil jeg anbefale deg å prøve en av de bootbare CD versjonene. Disse installerer ingenting på maskinen men kjører alt fra en CD. Det går litt tregere, men legg godviljen til. Av disse er Knoppix min favoritt men Suse og Mandrake har også fine såkalte "live" cd'er. Vi du installere en dual boot anbefaler jeg Mandrake eller Suse. Eller det aller beste rådet som er å installere det kameraten din har.

Lenke til kommentar

Og som svar til lobster: vær så snill å prøv mere enn 4-5 dager før du bestemmer deg. Bit tennene sammen og bar kjør Linux i 14 dager. Så går du inn i Windows og browser litt nettverksdisker med dårlig linje eller kopierer filer mellom c drevet og nettverksdisker mens du lurer på hvilken tulling som har funnet ut at det skal være forskjellig oppførsel når man kopiere innefor c disken og mellom andre disker. Deretter prøver du ut hurtigtaster på en Norsk og Engelsk versjon av Windows. Når du er ferdig med å forbanne hvor inkonsistent Windows er kan du boote tilbake til Linux.

Lenke til kommentar
"I'm no quitter". Men det finnes andre som er.

Synd,hadde håpet du egentlig bare skulle gi opp hele forumet :]

 

Hihi.

 

--

Ellers synes jeg SuSE er utrolig tregt. Jeg liker det ikke, det er så stort, uoversiktelig,

KDE som kommer med SuSE ser forferdelig ut og er ikke noe herlig å bruke :]

Nei, tar god tid før jeg prøver SuSE igjen.

 

Bruker Arch Linux, men vil ikke anbefale det til nybegynnere - men om en er litt lengre

bør man absolutt se på den, - rask og herlig. Ikke noe SuSE-sirups fart ;)

Lenke til kommentar

Hei Lobster,

 

Beklager hvis jeg virket støtende. Bra å høre at du står på. Det var denne setningen som fikk meg til å tro at du hadde tenkt til å fortsette livet med Windows:

 

"Jeg opplever dessverre at det er en del ting som må bli bedre før mannen i gata (slik som meg) skal bytte ut windows fremfor linux".

Lenke til kommentar

Om du har problemer med å starte opp opera fra KDE-menyen:

 

start opp en konsoll

skriv "opera"

se om det kommer opp en feilmelding.

 

 

Ellers er SUSE, Fedora og Mandrake greie nybegynnerdistroer. De er litt "treige" fordi di installerer så mye rart, men så er de tingene de legger inn beregnet på å gjøre livet enklere for deg så du slipper å jobbe for mye i kommandolinje.

Lenke til kommentar

Min erfarming med Linux og Solaris for den saks skyld.

Det er artig å installere og prøve å sette opp boksen etter installasjon, men dette

går rimelig kjapt. Når du endelig står der på skrivebodet KDE/Gnome...

"Hva skjer nå ?" Ingen spill/svært få fungerer her, GUI`et ligger etter mitt skjønn 8 lysår bak WindowsXP sitt ol.

 

vær så snill å prøv mere enn 4-5 dager før du bestemmer deg. Bit tennene sammen og bar kjør Linux i 14 dager

Sikkert vel og bra det, men hva skal jeg gjøre i 14 dager ? :whistle:

 

<subjective statement>

Det koker altså ned til at jeg som "Windows menneske" ikke har noe å gjøre her, ihvertfall ikke noe som jeg likevel kan gjøre enklere i Windows.

</subjective statement>

 

Dette er og blir en religionskrig

 

Lykke til likevel, til alle som vil prøve :thumbup:

 

"Format re-install Windows"

 

(preparing for mega-flame)

Lenke til kommentar

"Hva skjer nå ?" Ingen spill/svært få fungerer her, GUI`et ligger etter mitt skjønn 8 lysår bak WindowsXP sitt ol.

Jaha, og du har prøvd å installere Slackware versjon 1.0 ser jeg......

 

 

Prøv en full installasjon av Fedora eller SUSE og så kan du ta å skrive ned navnene på alle programmene som følger med i en post her etterpå. Merk at du kommer til å få skrivekrampe!

 

 

Eller om du er interesert i spill som følger med som standard: Installer debian og ta en apt-get install junior*. Jeg gjorde det på en barneskole med skolelinux på og elevene var helt i ekstase over hvor mange spill de fikk.

 

 

Og GUIen på KDE3x er anslått til å være BEDRE enn Windows XP sin, GNOME og eldre versjoner av KDE ser forferdelig ut, helt enig.

Lenke til kommentar
Min erfarming med Linux og Solaris for den saks skyld.

Det er artig å installere og prøve å sette opp boksen etter installasjon, men dette

går rimelig kjapt. Når du endelig står der på skrivebodet KDE/Gnome...

"Hva skjer nå ?" Ingen spill/svært få fungerer her, GUI`et ligger etter mitt skjønn 8 lysår bak WindowsXP sitt ol.

Om du installerte linux kun for å spille spill, har du vel ikke hatt helt realistiske forventninger i utgangspunktet.... Skjønner godt at du ble skuffet, selv om du strengt tatt ikke har gjort hjemmeleksen din :roll:
Lenke til kommentar

Hehe...jo tar det poenget, men for min egen del går mye av tiden jeg bruker fremfor PCen til spilling.

 

Installerer Linux/Solaris med jevne mellomrom for å ta en titt. Dette kun av nysgjerrighet og generell interesse for OS/nettverk etc.

 

Hva gjør dere andre i Linux da...mener bruker x-antall timer på og fordyper seg i?

Lenke til kommentar
Hva gjør dere andre i Linux da...mener bruker x-antall timer på og fordyper seg i?

Det du spør om er "hva bruker dere en datamaskin til, hvis dere ikke spiller?". Spørsmålet sier egentlig mest om deg selv. Det er ikke alle som bruker datamaskinen utelukkende som en underholdningsmaskin. Mange dyrker sine ulike hobbyer ved hjelp av den.

 

De fleste bruker ikke Linux fordi de vil fordype seg i noe som helst, de bruker Linux fordi det er det operativsystemet de foretrekker. Og mange spiller i Linux også. (Jeg, for eksempel, spiller Nethack altfor mye) Linux er dessuten en suveren utviklingsplatform.

 

Og nei, Linux kan ikke kjøre alle Windows-spill. Til gjengjeld kan ikke Windows kjøre noen Linux-spill.

Lenke til kommentar

Jeg også var som deg Punster en gang. Intrallerte ulike OS kun for å teste dem og sjekke ut hvordan de fungerer. Etter mye feiling så mislikte jeg litt Linux, jeg var dårlig og forstod ikke systemet sjikkelig så jeg fikk ikke satt opp ting som jeg ville.

 

Ettersom Linux bare ble bedre og bedre startet jeg å bruke Mandrake 7.1 elrno, der fikk jeg til alt annet en å kompilere og spille. Så atter engang gjikk jeg over til Windows/brukte dualboot og startet Windows for det meste.

 

Men så etterhvert som jeg gjikk lei av å bare sitte å spille fant jeg ut at det var like greit å bruke Linux fremfor Windows. Alle typer multimedia og ting fungerte minst like bra i Linux. Jeg har til nå funnet ut når du først har lært deg Linux litt godt så finner du ut at du har helt sinnsjukt mange muligheter dær.

 

WindowsXP sitt utsende er så bra liskom?, i Linux kan du ha mange ulike "windowmanagers" du kan helt garanter få tak i en Xp theme elrno så det ser akkurat ut som Xp vist det er ditt ønske.

 

Nå kjører jeg Linux Fedora core 2 hjemme og Gentoo på jobb. Hjemme så har jeg blant annet installert Unreal 2004 og Steam gjennom en Windows emulator, selv om jeg ikke spiller noe serlig, bare så du vet mulighetene liksom.

 

Er du en nybegynner så vil jeg anbefale å bruke Mandrake, men det er ikke pga av pakkesystemet for det suger, skjønner ikke vitsen med å indexsere filer slik. Gentoo og Debian har mye bedre pakkesystemer :p.. Men det som er fint med Mandrake er att det har en installasjon som er like enkel som en Windows installsjon og finner automatisk Windows diskene dine.Er ufattelig enkel disto. RPM er også en lett måte å installere programmer på.

 

Husk å lese readme eller howto om de er noe du ikke får til:p

 

Skal du absolutt game så kan du bruke Cedega, her er en liste over hvilke spill som er støttet :Cedega

 

*uversiktlig men håper det hjelper, lykke til*

Endret av z10an
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...