Gå til innhold

Da Vinci Koden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har planer om å lese den, men først skal jeg lese Holy Blood, Holy Grail av Michael Baigent. Dette er boka The Da Vinci Code bygger på. Og etter at jeg har lest boka til Dan Brown skal jeg lese The Da Vinci Code Decoded av Martin Lunn.

Les den først ihvertfall. Holy Grail mener jeg.

 

Jeg syntes Da Vinci Code car helt grei underholdning. Den var veldig lettlest og var velding enkel å fortsette i uansett hvor du slapp. Men faktaene der skal man ta med en klype salt. Mye av det som stod der er basert på veldig søkte spekulasjoner. Men alle de som har gått sterkt ut å anklaget boken for feil, så er stort sett feilene at det eksisterer "bedre" teorier om hvordan historien faktisk er, men det som står i boka er bare søkt ikke feil. Ihvertfall stort sett.

 

Og ja boka er basert på en konspirasjonsteori som kom til frem på 60 tallet etter at noen hadde forfalsket og lagt noen bøker inn på et bibliotek i Paris (tror ihvertfall det var på 60 tallet i paris). Disse bøkene ble senere oppdaget og man trodde dem var sanne, og bøkene beskrev at det eksistere en sekt som hadde beskyttet "The Holy Grail" siden Jesus sin tid.

Lenke til kommentar
Har planer om å lese den, men først skal jeg lese Holy Blood, Holy Grail av Michael Baigent. Dette er boka The Da Vinci Code bygger på. Og etter at jeg har lest boka til Dan Brown skal jeg lese The Da Vinci Code Decoded av Martin Lunn.

Les den først ihvertfall. Holy Grail mener jeg.

 

Jeg syntes Da Vinci Code car helt grei underholdning. Den var veldig lettlest og var velding enkel å fortsette i uansett hvor du slapp. Men faktaene der skal man ta med en klype salt. Mye av det som stod der er basert på veldig søkte spekulasjoner. Men alle de som har gått sterkt ut å anklaget boken for feil, så er stort sett feilene at det eksisterer "bedre" teorier om hvordan historien faktisk er, men det som står i boka er bare søkt ikke feil. Ihvertfall stort sett.

 

Og ja boka er basert på en konspirasjonsteori som kom til frem på 60 tallet etter at noen hadde forfalsket og lagt noen bøker inn på et bibliotek i Paris (tror ihvertfall det var på 60 tallet i paris). Disse bøkene ble senere oppdaget og man trodde dem var sanne, og bøkene beskrev at det eksistere en sekt som hadde beskyttet "The Holy Grail" siden Jesus sin tid.

Helt enig med deg, det var en helt grei og spennende bok..

Lenke til kommentar

Boka er egentlig ganske dårlig skrevet, og karakterene er syltynne. Men likevel er boka veldig spennende, og om så ikke selve konspirasjonsteorien er sann, så er det likevel mange intresannge detaljer som er tatt med.

Så er enig i at boka er en helt grei spenningsbok.

Lenke til kommentar

Det som er interesant er at denne boka fikk kritikken i Aftenposten eller noe:

"Glimrende og fakta-troverdig bok. Dan Brown vet hva han skriver om, og det gjør han søren men bra" Er det ikke litt morsomt når Dan Brown har absolutt ingen kompetanse innen det faget han skriver om? Skal begynne med den 2 boka han skrev, som er forjengeren til Da Vinci Koden

 

Post 100 :w00t:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Leste ferdig da Vinci-koden denne uken. Fantastisk bok, som virkelig får deg til å tenke. Anbefales for alle som liker litt ville konspirasjonsteorier, og alle som synes kunnskap er spennende generelt.

 

Stor takk til min onkel, som fikk meg til å lese den!

Lenke til kommentar

Lest den, og den er utrolig bra! \/ + /\

 

Holder nå på med å lese 'Den Femte Kvinnen' av Henning Mankell, utrolig forseggjort bok det også, vil forresten også nevne Phillip Pullman's 'His Dark Material (Han's Mørke Materier) som er en utrolig fin fantasy trilogi.

Endret av Artex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...