Gå til innhold

Hvordan få TV-ut til å virke?


Omnikron

Anbefalte innlegg

Har et MSI GForce4 Ti4200 grafikkort med TV-ut funksjon. Jeg aner ikke hvilke kabler jeg trenger for å kunne se Dataen på TV skjermen, er det noen som vet det? Eventuelt kan linke til en shop som selger dette? Fulgte med en hel haug med kabler men ser ikke ut til at dette er nok.

 

På kortet er det en sånn rund inngang mellom VGA inngangen og DVI inngangen som jeg regner med er tv ut greia. Har ingen sånn på TVen, kun 3 scart kontakter og en scart med 3 bananplugger, slik som tvspill blandt annet bruker ikke sant. Vanskelig å forklare, men hvert fall ingen lik inngang som på skjermkortet. Trenger litt hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kort fortalt: Den runde inngangen mellom VGA inngangen og DVI inngangen kan skjøtes med en vanlig RCA forlengelseskabel. Det er den gule som er bilde. Kan kobles med en "skjøteledning" (hun/han) til en scart med 3 bananplugger, som du sier. Rød og hvit er lydkanaler høyre og venstre. Trenger en "walkmanplugg" minijack 3,5mm som går over til phono -->hann på andre siden. Det finnes mange muligheter. S-vhs i begge ender funker også bra( har vært med på at det ikke passer men det var på eldre skjermkort, men hvis du ikke har s-vhs inngang på tv'n må du ha en overgang.

 

Edit: linker

 

s-vhs

phono -- 3,5mm

Endret av morcan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

løste hele skiten ved å kjøpe en s-video ut og lyd ut med en scart i andre enden. Den passa selvfølgelig ikke i s-vidoen ut på MSI gforce4 kortet mitt men med kortet fulgte det med et adapter som fiksa den biffen. Så, eneste problemet jeg har nå er å få farger på skjermen! Har bilde på tv og pc men ikke farger på tv. Har nyeste nvidia driverne, noen som veit hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar

Du har satt TV-ut til PAL og får fortsatt svart/hvitt?

 

Du får sansynligvis ikke farger fordi du bruker feil scart eller ikke har stilt scartinngangen til å motta s-video. TV-en din har 3 scartkontakter, men er det vanlig at bare én støtter s-video og dette må "aktiveres". Det kommer an på hva slags TV du har. F.eks Panasonic og Philips må du bruke scart nr 2 og velge AV2S (Panasonic) eller EXT2S (Philips). På nyere Grundig og Finlux må du inn i oppsettmenyene og velge signaltype.

 

Hvis TV mot formodning ikke støtter s-video, kan du antaglig gå inn i innstillingene til TV out-funksjonen og velge å bruke kompositt.

Lenke til kommentar

jeg har lyst til å koble pc-en og tv-en min sammen,

men det er vanskelig å få tak i rett kabel.

jeg er heller ikke 100% sikker på om det virker.

Derfor ønsker jeg at butikken er i nerhet en av der jeg bor slik at jeg kan levere tilbake kablene hvis det skulle vere mislykket.

 

tv-en er helt ny- en panasonic TX-28PS1F køpt på elkjøp

 

skjermkortet er fra hercules -kjøpt på komplett.no for noen år siden

 

Video Adapter RADEON 8500 SERIES (64 MB)

Video Adapter RADEON 8500 SERIES (64 MB)

3D Accelerator ATI Radeon 8500 (R200)

 

tilkobling skjermkort:

video: RCA video mist 5 meter - har overgang fra tv-ut-kontakten til skjermkortet

lyd : minijack

 

tilkobling tv:

2 scart kabler på baksiden

en tilkbling i fronten som krever enten s-video eller 3 RCA plugger

 

 

Det blir vel egenlig biligere å kjøpe en dvd-spiller til tv-en ?

Men det er ikke bare til film

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Skulle ikke være noe problem å koble dette...

Regner med at skjermkortet har vanlig s-videoutgang. Da trenger du en s-videokabel og en lydkabel (3,5 mm stereojack til 2 phono) i passe lengde. Det enkleste er å koble kablene i fronten på TV og velge inngang AV3S med TV/AV-knappen. Hvis du vil ha kabelene på baksiden trenger du en scartovergang i tillegg. Da må du bruke scart nr 2 (den nederste) og velge AV2S.

Lenke til kommentar

problemet er at tilkoblingen til skjermkorte vere RCA.

det finnes flere set men der magler RCA video kabelen eller så har jeg funnet et set med 3 kalber der det er RCA i den ene enden , men de er ikke lange nok.

 

hvis jeg ikke husker feil så var det scart tilkobling elle rca i den adre enden

 

da trenger man forlengelskabler.

 

jeg var på coop elektro og de kunne ikke hjelpe meg

 

finnes det foretninger i Bodø der men kan få tak i kabler som er lange nokk uten at de er dyre.

en monsterkabel koster sikker over tusen kroner og det sunes jeg blir for mye.

 

Jeg må nok lete en stund til

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...