Gå til innhold

Test av Abit AS8, basert på socket 775


fredriku

Anbefalte innlegg

Intel har igjen sluppet et nytt brikkesett for oss forbrukere.

Denne gangen i Socket 775 format, som er på vei inn i full fart.

Hittil er ingen VIA eller SIS brikker lansert med denne Socketen. I mens har vi testet Abit AS8, basert på Intel 865P chipsettet.

 

as8-card-500.jpg

 

 

Under testen er det ikke merket noen former for stabilitetsproblemer.

 

Abit er jo kjent blant overklokkerene, og lever dette kortet opp til Abit sitt rykte?

Intel har jo lagt inn sperre for overklokking på sine nye brikkesett, basert på LGA775, dette er en sperre som ikke lar deg klokke lengre enn 10%(?)

 

Abit har også en rekke andre hovedkort, basert på LGA775, her.

 

Så over til kortets spesifikasjoner:

 

* Intel i865PE brikkesett.

* Sokkel LGA775 for Celeron/Pentium 4"E"

* Intel ICH5-R-sørside

* On board 10/100M LAN

* Opptil 4gb DDR333/DDR400 minne

* 1x AGP 8x (Pro)

* 5x PCI

* 1x Floppykontakt

* 2x P-ATA 33/66/100 kontakter

* 2x S-ATA 150Mbps kontakter

* Lyd i opptil 6 kanaler (5.1) S/PDIF in/ut

* 6x USB2.0, mulighet for 2 i front av kabinett, da 8 totalt.

* 1x Firewire, 3 med brakett bak

* ATX form faktor 305 (L) x 245 mm (B)

 

 

as8-panel-500.jpg

 

Kortet har god layout. Derimot har de bommet litt på at det ikke er avsatt plass til 2slots-kjøler uten at du tar den ene pci plassen på kortet.

12V Kontakten er satt helt oppe i hjørnet av kortet, men du må trekke ledningen over/ved siden av cpu kjøler, og kan være dumt om din cpu utvikler mye varme.

Floppy kontakten er fint plassert, mens de 2 P-ATA kontaktene kunne stukket oppover istede for å ligge. Disse portene får du problemer med å bruke, om du har kjøpt dette kabinettet. Det er ikke heldig.

 

Nettverkskortet er en Realtech standard 10/100mbps som ikke trenger noen videre introduksjon.

 

Videre på bunn av kortet, finner vi Abit`s μGuru™ teknologi. Mer om dette på Abit sine sider. Denne μGuru-brikken brukes til overvårking og overklokking/tweaking av ditt system.

 

Bundle:

 

Av bundle er det lite.

Pakken inneholder 2 stk S-ATA kabler, 2 stk 4pins til S-ATA omformere, I/O Panel, brakett med USB2.0 og en med Firewire. Og selvsagt en manual og drivercd, pluss en såkalt "valuecd" med bl.a Norton Antivirus og div. andre nyttige programmer.

 

 

Testoppsett:

 

Windows XP SP1

Abit AS8 LGA 775 Hovedkort

Intel Pentium 4"E" 2.8ghz LGA 775 1mb L2 @ 3,4ghx 971fsb.

Corsair XMS3700 3-4-4-7 @ 243mhz (DDR486)

MSI Geforce 6800 128DDR @ 410/900

Wester Digital 80gb 7200rpm

 

Programmer:

Sisoft Sandra 2004

3D Mark 2003

Aida32

 

Testene er kjørt i 1024x768 32bit

 

Bios/overklokking

 

Her begynte jeg med en gang jeg fikk kortet å overklokke. Begynte med å øke til 230fsb, fra 200. CPU som er med i testen er en 2.8ghz. Minnet sitter på "By spd" og kjører 1:1. Minnebrikker brukt er Corsair XMS3700 3-4-4-7.

Systemet bootet faktisk opp på hele 3.8ghz, noe jeg syns var imponerende. Dog ikke stabilt. Brukte da Kingston HyperX PC3500, men disse ville ikke noe lengre enn til 240mhz (DDR480) @ 2.9v.

Derimot er ikke Corsair brikkene testet på denne frekvensen (270x14)

Kommer tilbake med mer senere.

Hovedkortet støtter opptil 3.2v i minnespenning i BIOS, noe jeg ser på som meget imponerende.

 

Når det gjelder 3D Mark 03 score, endte den på 11002 som i sigg, med prosessoren overklokket til 3.4ghz og skjermkort til 410/900. Kommer tilbake med mere stuff senere, og mere klokking, stabilitet osv. Kun et førsteutkast kan man si.. :p

 

Generell ytelse:

 

Systemet mitt kjører nå stabilt på 243fsb med minnet 1:1 og @ 2.7v 3-4-4-7

 

Ang minneytelse, så er det va 4500Mbps standard, målt i Aida32, mens nå, på 230mhz(DDR460) blir det målt til 5592Mbps, som kan sies å være en meget fin økning! ;)

 

Bilde kommer her, som viser memory bandwith @ 243mhz (DDR486):

 

Aida32.JPG

 

CPuZ.JPG

 

 

 

Så til min mening om kortet: Fjellstabilt på 3.4ghz. Ellers er jeg meget fornøyd med layout på kortet, og Abit sin μGuru™ teknologi funker fryktelig bra, og er oversiktlig.

Det meste trekker opp. Esken er stor, men meget stilig, dog bilde av et annet hovedkort, som er basert på en VIA chip og Socket 754 på pakken, men det la ingen bremser på meg :p

Det er to stk hvite esker som møter deg når du åpner lokket på esken, og de 2 hvite eskene er merket med μGuru.

Kortet ligger og i skrivende stund til kr 1048 i billigste nettbutikk.

 

 

pluss :

 

- Fjellstabilt på 243fsb

- Generelt gode overklokkingsegenskaper

- Pris

- God layout

- Mange funksjoner, eks: μGuru - brikken

 

minus:

 

- Ingenting som jeg kommer på for øyeblikket

 

 

 

Om det er noe som trekker ned, må det nesten være at det ikke er noe som trekker ned i mine øyne.

 

Kan virkelig anbefale dette til de som vil ha AGP, og støtte for DDR400! :)

 

Håper på posivitve tilbakemeldinger, da dette er min første test for hw.no, flere kommer i løpet av mnd, da i hw.no stil ;)

 

 

Bios bilder og bilder fra Sisoft, cpuZ o.l

Info fra cpuZ kom nå ;)

 

Edit: Kommet med noe mer ang. overklokking osv. Litt sent på kvelden for meg som skal på skole. :p

Endret av fredriku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej...

 

jeg er lidt skuffet over din CPU ikke render hurtigere. Min Prescott 520 (2.8GHz) booter ved 285FSB og default voltage og kommer i Windows ved 275FSB. Dog er det på et Asus P5P800 som bugger meget over 266MHz FSB så jeg har lige bestilt et Abit AS8 istedet i håbet om at kunne opnå de 275-285FSB stabilt...

 

...forresten bruger jeg vandkølning

 

Nogen screenshots->

 

http://users.cybercity.dk/~dsl30381/p45201.jpg

http://users.cybercity.dk/~dsl30381/p45202.jpg

 

Undskyld jeg skriver på Dansk, men i Nordmænd kan vel tage det :p

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt "off topic/test", men hvor varm blir egentlig denne Intel baserte Prescotten på LGA775 plattformen? Jeg vurderer selv Intel P4 3.0 GHz (LGA775) i kombinasjon med ABIT AS8 opp mot et Socket 754 basert oppsett. Jeg er noe usikker på hvordan temperaturen på denne prosessoren er ved overklokking.

Lenke til kommentar

Varme udviklingen er cirka den samme pga. en Prescott næsten slet ikke skal have øget vcoren i modsætning til Northwood.

 

 

P4 Prescott LGA775 520 (2.8GHz) bruger 84watt standard - overclocker man den til 3500MHz (250FSB) som den kan ved default vcore øger man effekten 25% - dvs. 84 x (3500/2800) = 105watt.

 

P4 Northwood S478 2.8/800 bruger 69,7watt standard, men skal den overclockes til 3500MHz skal den have 1,625-1,65v. Derved stiger effekten 25% ved at øge frekvenzen til 3500MHz og 21% ved at øge vcoren 10%. Derfor 69,7watt x (3500/2800) x ((1650/1500)^2) = 105,47watt.

 

Så overclocked er en prescott ligeså varm som en northwood - kun ved standard hastighed den bliver betydelig varmere!

 

* Formlen til at udregne watt er "standard watt x (overclock MHz/standard MHz) x ((overclock vcore/standard vcore)^2) = nye wattforbrug

 

PS. Anyone got trouble understanding danish? :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...