Gå til innhold

Expert-artikkel


Anbefalte innlegg

Til MailMan13 : Vi har spurt Elkjøp om de vil være med, men de ville ikke. Grunnen var at de ikke eide siden vår, fordi de da ikke hadde full kontroll over innholdet på siden.

 

Quote:


Nå må derre i hardware.no forstå at det IKKE er rett å sammenligne en webshop sine PC priser


Jeg er helt uenig med deg. Det er en ren PRIS-sammenlikning som gjøres her, vi har aldri påstått noe annet. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi ikke skal få lov å fortelle leserne våre hvor produkter er billigst. Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor det er galt å påpeke at noen "supertilbudspriser" faktisk er over 100 % dyrere enn det man kan få tak i andre steder.

 

Kunder har forskjellige behov; noen vet akkurat hva de skal ha, og vil bare ha laveste pris. Det er heller ikke alle som bor vegg-i-vegg med en foto-eller elektroforretning, enkelte av disse vil trolig synes det er greit å bare trykke på noen knapper på tastaturet, for så å hente en pakke på postkontoret. For disse kan internettbutikker være et greit alternativ.

 

Andre blåser i prisen, men vil ha profesjonell hjelp og service. For disse er det kanskje mest naturlig å bruke en anerkjent forretning som spesialiserer seg på det riktige merket innen fotoutstyr.

 

Atter andre foretrekker å stå i lange køer for å vente på å få inkompetent hjelp, slik at de kan kjøpe et utgått produkt til over 100 % over nettbutikkpris. Disse kan handle på Elkjøp og tilsvarende butikker.

 

Sistnevnte avsnitt er utvilsomt flåsete, og ikke helt seriøst ment. Men min personlige erfaring med slike butikker er stort sett dårlig. Grad av service vil selvsagt variere fra butikk til butikk, akkurat som det gjør for nettbutikker. Kanskje jeg har vært uheldig...

 

Quote:


Dere må huske på at det store kjedene har hundre vis, ja tusenvis av selgere som skal lønnes og selge produkter.


Da hørest det ut som en gammeldags, utdøende forretningsmodell. Jeg vil ha mest mulig for pengene, informasjon om produktene finner jeg på nettet. At dette ikke passer for alle er greit nok, men mange av Digitalkamera.nos sine lesere er sikkert interessert i å spare noen tusenlapper når de kjøper utstyr.

 

Quote:


Mange vil nok si at det heller hadde vært bedre med ingen selgere og bare "selv plukk"


Mitt inntrykk er at slike kjeder er konstant underbemannet, og at det er akkurat "selvplukk" de baserer seg på. Kanskje jeg tar feil.

Quote:


da kan en selger være en viktig person for å rettlede kunden til et rett produkt!!


Det finnes sikkert eksempler på dette. Egne erfaringer er imidlertid at "tilbudsproduktet" ofte er utsolgt, men "tilfeldigvis" har de en "mye bedre modell" til bare noen hundrelapper mer. Mange selgere tenker nok mer på provisjonen enn kunden, og jeg har inntrykk av at butikkene tenker slik også. Jeg er overbevist om at fremgangsmåten skissert her er et bevisst valg fra Elkjøps side, fordi jeg har opplevd akkurat dette så mange ganger.

Quote:


Vist det er så veldig viktig for dere og slenge negativ info om de store kjedene, så kan dere jo ta en tur på en av disse gigantene sine lagrer, og se hvor enormt vare utvalget er.


Det er ikke viktig for oss å slenge negativ info om noen. Vi forsøker å basere vårt redaksjonelle materiale på objektive fakta, og til nå har det stort sett vært priser vi har omtalt.

 

Vi ønsker å fokusere sterkere på service og support i fremtiden, og i fremtiden vil leserne våre kunne fortelle om sine erfaringer med de forskjellige nettbutikkene. På denne måten blir det forhåpentligvis lettere for leseren å finne den rette nettbutikken basert på dennes behov.

 

Dette er en side som handler om digitale fotoapparater. Jeg har aldri blitt imponert over vareutvalget på dette i noen kjede. At de har 20 forskjellige brødristere er irrelevant for Digitalkamera.no.

 

Hovedpoenget mitt er at kunder har forskjellige behov, og at det for mange er prisen som er avgjørende. Så lenge det finnes aktører som markedsfører tilbudene sine som ekstraordinært gode, kan ikke jeg se at vi gjør noe galt når vi påpeker at de kanskje ikke er så gode likevel.

 

Vennlig hilsen

Martin Wirak

Digitalkamera.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

"Mange vil nok si at det heller hadde vært bedre med ingen selgere og bare "selv plukk", men husk også at ganske mange i norge's land ikke har så mye erfaringer på produktene og da kan en selger være en viktig person for å rettlede kunden til et rett produkt!!"

 

 

 

Jeg har aldri vært i en Elkjøp/Siba/Expert butikk hvor selgeren har hatt peiling på det han selger. Min oppfatning er at selgere i slike kjeder ikke har opplæring på produktene de selger. Hvordan kan de da rettlede kunder til rett produkt??

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg har aldri vært i en Elkjøp/Siba/Expert butikk hvor selgeren har hatt peiling på det han selger. Min oppfatning er at selgere i slike kjeder ikke har opplæring på produktene de selger. Hvordan kan de da rettlede kunder til rett produkt??


 

Understøttes, jeg har handlet litt kabler og overganger og slikt hos Bonus/Expert og Elkjøp (det blir litt drøyt å måtte vente 3 dager på en kabel). Senest i går var jeg en tur på elkjøp her i Molde for å kjøpe en ATA100 kabel, det hadde de ikke fremme og da jeg spurte i disken (i data-avdelingen) visste ingen av de som sto der at det var forskjell på ide-kabler (40 og 80 ledere), det er for svakt i hos forretning som uerfarne brukere må kunne stole på.

Lenke til kommentar

Hei.

Det snakkes om enorme lagre og innkjøp hos de store kjedene. Det jeg ikke forstår er at det f.eks Elkjøp kan presse ned innkjøpsprisen hos sine leverandører ikke veier opp for ekstrakostnaden ved butikk. Nettbutikkene kjøper jo småtterier i forhold og må betale deretter.

Det reklameres jo for enorme innkjøp og gode priser. Selv med disse gode prisene ligger altså Elkjøp godt over en liten nettbutikk.

 

Jeg ser at det kreves mer for å drive butikk, men trur nok at også de store kjedene må se på nettbutikkene sine priser uansett årsak til differansen i pris. Terskelen for netthandel er sterkt synkende (selv om jeg mener den i noen fora er overdrevent oppskrytt) og dette må kjedene ta hensyn til før eller siden.

 

Jeg sier bare stå på forbrukere og bruk internett for hva det er verdt. Send ut info om priser via alle tilgjengelige kanaler. Det er et av de få virkemidler vi har som merkes på statistikkene til de store.

 

Kjedene må før eller siden finne områder å tjene inn differansen mot nettbutikkene. Pris blir mer og mer 1. prioritet utansett kunnskap og hjelp i butikken. Vi finner informasjon andre steder og leter heller litt rundt selv for å tjene 30% av prisen. Slik vil fler og fler tenke i fremtiden selv om netthandel nok ikke tar helt av denne julen heller.

 

-gh

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg har aldri vært i en Elkjøp/Siba/Expert butikk hvor selgeren har hatt peiling på det han selger. Min oppfatning er at selgere i slike kjeder ikke har opplæring på produktene de selger. Hvordan kan de da rettlede kunder til rett produkt??


 

Har jobbet som deltidsansatt på data og tele avdelingen i en Lefdal butikk. At det ikke er noen opplæring av selgere stemmer nesten. "Opplæring" av selgere består i hovedsak av den lille informasjonen som blir utdelt om produktene og det man lærer av andre selgere. Det ville jo vært en fordel om man faktisk kunne alle produktene før man ble satt til å selge dem. Men dette er det ikke satt av tid eller ressurser til.

 

Generell produktopplæring skjer omtrent 1 gang per år (var ikke selv med på det), men jeg er ganske sikker på at det ikke er detaljkunnskaper som forskjell mellom ide og scsi, eller forskjell mellom ata100 og ata66 som blir gjennomgått. Fra de faste selgerne som hadde vært med på det fikk jeg inntrykk av at det var litt generell info om produkter (siemens pc har den slags garanti og kommer med disse programene osv... sånne ting) og en del om kundebehandling som ble gjennomgått.

 

Dette høres kanskje dårlig ut for hw.no lesere, men det var faktisk veldig sjelden jeg fikk bruk for å vite noe om forskjellen mellom Pentium 4 og Athlon. Å holde foredrag for kunden om at MHz ikke er alt, at kabinettet ikke er harddisk osv.. tar for lang tid og er ikke alltid så populært. Poenget mitt er at selgerne vet det de trenger for å selge maskiner, skrivere, scannere, mus ol. til vanlige folk.

 

Quote:


Atter andre foretrekker å stå i lange køer for å vente på å få inkompetent hjelp, slik at de kan kjøpe et utgått produkt til over 100 % over nettbutikkpris. Disse kan handle på Elkjøp og tilsvarende butikker.


Sistnevnte avsnitt er utvilsomt flåsete, og ikke helt seriøst ment. Men min personlige erfaring med slike butikker er stort sett dårlig. Grad av service vil selvsagt variere fra butikk til butikk, akkurat som det gjør for nettbutikker. Kanskje jeg har vært uheldig...


 

Skjønner at første del der var satt litt på spissen, men quoter det fordi jeg tror mange synes akkurat det og jeg er ganske enig. Grunnen til at det blir sånn tror jeg er at man har for stort utvalg av varer (da mener jeg for mange produktkategorier). For eksempel var det ingen som visste noe om digitalkameraer der jeg jobbet (innkludert meg selv). Husker en gang det kom en kunde med utskrifter fra digitalkamera.no og ville ha mer info. Jeg spurte de andre selgerne og ringte til salgssjefen, men måtte til slutt bare si at det var det ingen som kunne hjelpe med her.

 

Anngående priser og utgåtte varer så tror jeg ansvaret for det ligger hos de som velger hva som skal selges i butikken. Ved å prøve å ha litt for alle så blir det etterhvert mye utgåtte varer på lageret. For eksempel så hadde vi noe pinnacle dv studio greier til 10000 som aldri ble solgt iløpet av tiden jeg jobbet der. Og hadde noen kommet og spurt hadde nok ingen kunnet svart heller :).

 

Problemet er at prisen på gamle varer sjelden blir nedjustert. Varene har en innkjøpspris som man må holde seg over selv om komplett selger den 1000 kroner billigere. Og skal varen likevel selges under innkjøpspris så taper selgeren personlig på å selge varen ved at han får mindre provisjon (prosent av bruttofortjeneste). Solgte en gang en mobil (ingen av de andre selgerne ville selge den) for 2000 som hadde en innkjøpspris på 6000... fikk nesten negativ brutto den dagen.

 

Sånn som det er i dag er ikke lefdal, elkjøp, ekspert ol. butikker for folk som kan noe om f.eks pc hardware eller digitalkameraer. Dette har folk i ledelsen etterhvert begynt å skjønne, men fortsatt prøver man å selge ting som rambrikker, minnebrikker til digtalkameraer og hardisker som man ikke kan konkurere på. Jeg går utfra at det er for at man skal ha et tilbud til kunder som har lyst til å oppgradere pacard bell (ibm, siemens el.) pc'en sin. Selv synes jeg man bør konsentrere seg om å selge merkevare pc'er, skrivere, scannere ol. og heller la nettbutikkene ta seg av resten.

 

Quote:


Da hørest det ut som en gammeldags, utdøende forretningsmodell. Jeg vil ha mest mulig for pengene, informasjon om produktene finner jeg på nettet. At dette ikke passer for alle er greit nok, men mange av Digitalkamera.nos sine lesere er sikkert interessert i å spare noen tusenlapper når de kjøper utstyr.


 

Tror også at det er en utdøende forretningsmodell, men det vil ikke skje før netthandel blir mer utbrett blant "vanlige" folk. Det er jo naturlig at det er flere som skal kjøpe datautstyr som handler på nettet enn andre. Elkjøp har jo ikke så mye konkurranse fra butikker som selger tv'er eller kjøleskap på nettet ennå..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...