Gå til innhold

problemer med eheim 1048


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp vannkjølingssett bestående av eheim 1048, black ice 2, og swiftec 462U

 

problemet er at når jeg kobler det hele opp, begynner pumpen, som jeg har fått intrykk av skal være meget stille, å bråke noe hemningsløst. den er etter hva jeg kan bedømme helt lydløs når den ikke er belastet med radiator og kjøleblokk.

 

spørsmålet er da: har jeg kjøpt en pumpe som ikke klarer å dra den belastningen det er med en kjøler og en radiator, eller er pumpen ødelagt, og bør sendes tilbake?

 

takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg trodde også det var det som var problemet, men føler meg rimelig sikker på at det ikke er luft i systemet ettersom jeg demonterte den fullstendig, skrudde den sammen igjen nedsenket i vann, og startet den når den fremdeles var nede i vannet.

Lenke til kommentar

Hvis den "skriker" så kan det godt være lageret som har tatt kvelden. hvis dette er tilfelle så er det en helt klar retursak. Men det kan også skyldes at det ikke fantes vann i pumpen når du startet opp, slik at skovlene har brent seg litt og ikke passer helt slik de skal i pumpen lenger. Men da skal den bråke selv om den kjører belastningsfri. Jeg vil tro at det er lageret som ikke er helt 100%. Har selv en AquaBee 1000 som er behagelig stille. Bare en liten dur. Tror ikke det skal være så meget mer fra Eheimpumpene etter det jeg har hørt.

Lenke til kommentar

jeg har ikke tørrkjørt den, den har aldri vært igang uten vann. vil ikke karakterisere lyden som skriking, men mer en skrangling av noe som ikke sitter skikkelig fast. igjen, dette problemet gjør seg bare gjeldende under belastning. når jeg ikke har koblet noe til, er den knapt hørbar.

jeg prøvde å suge vann gjennom systemet med med munnen, og kjente at det var en betydelig motstand, men regner med dette er normalt for et slikt system.

Lenke til kommentar

Jeg har også fått det problemet, det kom etter at

jeg hang på en shipset kjøler i tillegg til CPU og

GPU kjøleren, alt sammen DangerDen 3/8".

Radiatoren er BlackICE 2. Så det er tydelig at pumpa

har fått for mye motstand, luft i systemet er også

utelukket da jeg har vanntank til denne pumpen fra

3DfxCool, destilert vann og 1/4 Water Wetter, og lufting på høyeste punkt.

Det eneste som hjelper er å "sjokke" pumpa, (kutte

spenningen noen ganger), dette holder bare noen timer

så det ender nok med at jeg kommer til å sette

kjøleribbe på shipsettet, hadde jo håpet å henge

på HD kjøler senere, men....

Lenke til kommentar

Er jo i og for seg forståelig når den får litt belastning, slik som du har slengt på ja, syns bare det var merkelig at den ikke skulle klare å dra en enkel vannblokk og en radiator, ettersom denne pumpen jo selges for å kunne brukes til nettopp det formålet.

Lenke til kommentar

He he, ja det er nok for mange kjøleblokker for den stakkars pumpa, men en kjøleblokk og radiator skulle

ikke være problem i det hele tatt, du har vel ikke for stor løftehøyde heller?

Det var en så stille pc som mulig jeg ville ha

og disse små viftene som sitter på GPU og shipset

er ikke det mine ører liker mest!!

Lenke til kommentar

nei, har ikke mye løftehøyde, det har heller ingenting å si i et lukket system ettersom alt som blir løftet opp, også faller ned igjen og hjelper på :smile:

 

skulle jo være umulig å få tak i microplex også, de har ingen telefoner de svarer på, og mail har de ikke svart på selv om det var 2 dager siden jeg sendte den

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 12:06, Zubben skrev:

Her er svaret på problemet ditt!



Sett en lampedimmer på pumpa di! Har gjort det samme selv, det blir litt mindre "flowrate" :smile:


 

Det der synes jeg høres veldig rart ut! At man klarer å regulere turtallet på en frekvensavhengig motor ved å senke spenningen skal jo være umulig?

 

Kjenner riktignok ikke til hvordan Eheimpumpa / motoren er laget, men vanligvis skal ikke dette la seg gjøre! Har du målt den reelle flowrate før og etter regulering med dimmeren da?

 

Kunne vært spennende å høre om, men om det virkelig er forskjell, så bygger motoren i en Eheimpumpe på et annet prinsipp enn det som er vanlig for slike pumper.

Lenke til kommentar

Den jobber vel bare med redusert effekt...

 

I tillegg er mange av pumpene slik konstruert at det er en liten slark mellom skovlene og spindelen. Det er dette som ofte skaper skranglelyd. Å bruke en gummistrikk er en skummel løsning siden den eldes og smuldrer. Man kan i steden se om man skal legge inn litt silikon i skjøten.

 

Men, uansett.

Det skal være liten motstand i ett kjølesystem for å få pumpen stille. Det enkleste og sikreste er å legge allt i en seriesløyfe men da kan man ikke bruke en gfx cooler med kjempe-motstand.

 

Jeg hadde mest problemer med luft som samlet seg og nermest ble generert i systemet side jeg ikke hadde noe reservoar i det hele tatt.

Dette løste jeg elegant ved å sette inn en smal, elegant luft-felle. Jeg jobber med en artikkel for hjemmesiden min hvor jeg beskriver hvordan man lager en slik en... Den funker også som påfyllings-punkt når systemet skal startes. Det tar bare 10 sekunder å fylle systemet, og så sørger det selv for at det fjerner eventuelle bobler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...