Gå til innhold

Minitest av Coop maskinen (første utgave)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det gått en stund og må si jeg har vært veeldig tålmodig, for problemet har holdt på omtrent helt siden jeg fikk den, ...altså fikk maskinen. Etter diverse troubleshooting må jeg ut og spørre...

Men hva er problemet da????

 

Jeg har problemer med den trådløse mus/tastatur-kombinasjonen.

1. USB-porten er koblet bak på maskinen, den ytterste av de to portene som er på samme høyde som RJ45-kabelen går inn.

 

2. Jeg har oppdatert driverne, avinstallert og installert flere ganger. Programmene "Wireless keyboard mouse" og "Wireless keyboard einstellungen"(det som synes i system trayet) er installert.

 

3. Har skiftet batterier i både mus og tastatur.

 

Likevel henger musa seg opp flere ganger!! Lite har jeg skjønt av pdf-dokumentet som følger med der det står etter min oppfatning at keyboardet og musa fungerer best sammen dersom de har samme ID og kanal, mens den gule ramma som poper opp dersom jeg trykker inn knappen på mottakeren har jeg inntrykk av sier det motsatte.....

Har prøvd samme kanal og forskjellig kanal, har prøvd å få til samme ID, men det sistnevnte er umulig :whistle:

 

Som sagt, musa henger seg opp, men av og til hender det også at mottakeren når et slags "metningspunkt" der lampa plutselig lyser istedetfor å blinke hver gang en bruker musa og tastaturet. Når denne lampa begynner å lyse fungerer ikke musa og tastaturet lenger. Dermed må jeg reboote for at det skal fungere igjen....ikke alltid dette fungerer heller....

 

Noen som har hatt samme problemet som meg? Virker ikke sånn siden ingen har snakket om det, verken her eller på dinside.no.

 

Noen som har noen konstruktive tips og råd? Skulle gjerne hatt det til å fungere.

:(

Lenke til kommentar
Kanskje.... ikke glem at denn er med WinXP etc., samt bra TV-kort, enorm kortleser og usb/fw frontbracket... blir fort noen lapper av det og.... prøv gjerne.

 

Ang. SCART utg. har jeg ikke spes peil, men bildet var svært bra.... hvor har du infoen fra?

Det var ikke noe angrep på COOP maskinen, poenget var bare at man kan bygge en bra maskin for 8k, uten skjerm. Mht TV-kort og kortleser koster ikke dette alverden og de fleste kabinetter i dag kommer med diverse plugger fremme(USB, Firewire, lyd etc..). Skal se om jeg tar utfordringen litt senere :) Dessuten er det ikke noe poeng i å bygge noe som er akkurat likt dersom man på forhånd vet hva man skal bruke maskinen til, de færreste har f.eks bruk for TV-kort(har selv som jeg bruker 1-2 ganger i mnd :) og til å ta opp f1 og TdF med.). Kommer sikkert til å bli erstattet med en DVD opptaker.

 

Mht SCART er dette basert på egen erfaring og rent tekniske fakta. Som en annen her sier er det også S-video i SCART kabelen, men det må somregel aktiveres og ikke alle TVer støtter dette gjennom SCART inngangene.

Lenke til kommentar
Så det er ingen her som har noe mer fornuftig svar på tastatur/mus-kombinasjonen enn a kassere musa? :(

Sry Pat. Jeg var nødt å kassere musa selv. :ermm:

Det var den dårligste delen på Coop maskinen :(

 

Men det posetive var at spillingen ble bedre med MX510 :thumbup:

Ok, da så...takk for svar uansett :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du får bedre bilde med s-video enn Scart, dersom det er ett alternativ.

liten paste fra http://www.hifiklubben.com/no/Lesestoff/Ar...ldekvalitet.htm

 

Video kvalitetstrapp

De fleste DVD-spillere som brukes i dag er ikke koblet til korrekt! Er du blant dem

som er overbevist om at s-video gir best kvalitet når DVD-spilleren kobles til TV-apparatet – tro om igjen. Tror du at scart-kabel automatisk sikrer optimal bildekvalitet – les denne artikkelen!

 

RGB – hva er det?

DVD-spilleren er ikke det første produktet som gir mulighet til å bruke RGB-tilkobling på TV-apparatet ditt. Introduksjonen av DVD-kvalitet har derimot vist hvor viktig det er å koble bildeprodukter på den rette måten til TV-apparatet.

RGB står for Rød, Grønn og Blå, som er de tre fargene et fjernsyn bruker for å sette sammen et TV-bilde. Og her er vi framme ved sakens kjerne.

 

Det gjelder å unngå å ”konvertere” bildesignalene fra DVD-platen for mye før de sendes til TV-apparatet. Dette fordi hver konvertering fører til en forringelse av bildekvaliteten. Bilderøret i en vanlig TV bruker et RGB-signal for å lage bilde. Sender du bilde fra DVD-spilleren i dette formatet, betyr det at signalet ikke må konverteres – noe som igjen betyr mindre forringelse. Sender du bilde som s-video signal – eller enda verre – komposittsignal, går mye av bildekvaliteten

tapt. Det er ikke uvesentlige detaljer det er snakk om, men derimot forskjeller som alle kan se!

 

Bruk scart-kabel

Alle seriøse DVD-spillere gir mulighet til å ta ut et RGB-signal på scart-utgangen, på samme måte som alle gode TV bør kunne ta imot RGB-signal med samme type tilkobling.

 

Men pass på – RGB er ikke bare RGB, og scart-kontakter er ikke ensbetydende med RGB kompabilitet. Mange DVD-spillere fra det fjerne Østen har enten ikke RGB-signal på scart-kontakten i det hele tatt, eller har

det, men i tvilsom kvalitet. Vi har testet en rekke spillere som riktignok gir RGB-signal med scart, men i en kvalitet som ikke er mye bedre enn vanlig VHS!

I tillegg er det ikke alle TV-apparater med scart-inngang som aksepterer RGB-signaler. Enkelte scart-kontakter inneholder de dårligere s-video signalene i stedet for RGB, og du finner alltid det dårligste komposit i disse kontaktene. Det er også viktig at du velger RGB som utgangssignal på DVD-spilleren og det samme som inngangssignal på TV-apparatet. Som et utgangspunkt kan du regne med at scart-kontakt nr. 1 på TV-apparatet aksepterer RGB. Spør de du har kjøpt TV’en av

Lenke til kommentar
Du får bedre bilde med s-video enn Scart, dersom det er ett alternativ.

liten paste fra http://www.hifiklubben.com/no/Lesestoff/Ar...ldekvalitet.htm

 

Video kvalitetstrapp

De fleste DVD-spillere som brukes i dag er ikke koblet til korrekt! Er du blant dem

som er overbevist om at s-video gir best kvalitet når DVD-spilleren kobles til TV-apparatet – tro om igjen. Tror du at scart-kabel automatisk sikrer optimal bildekvalitet – les denne artikkelen!

 

RGB – hva er det?

DVD-spilleren er ikke det første produktet som gir mulighet til å bruke RGB-tilkobling på TV-apparatet ditt. Introduksjonen av DVD-kvalitet har derimot vist hvor viktig det er å koble bildeprodukter på den rette måten til TV-apparatet.

RGB står for Rød, Grønn og Blå, som er de tre fargene et fjernsyn bruker for å sette sammen et TV-bilde. Og her er vi framme ved sakens kjerne.

 

Det gjelder å unngå å ”konvertere” bildesignalene fra DVD-platen for mye før de sendes til TV-apparatet. Dette fordi hver konvertering fører til en forringelse av bildekvaliteten. Bilderøret i en vanlig TV bruker et RGB-signal for å lage bilde. Sender du bilde fra DVD-spilleren i dette formatet, betyr det at signalet ikke må konverteres – noe som igjen betyr mindre forringelse. Sender du bilde som s-video signal – eller enda verre – komposittsignal, går mye av bildekvaliteten

tapt. Det er ikke uvesentlige detaljer det er snakk om, men derimot forskjeller som alle kan se!

 

Bruk scart-kabel

Alle seriøse DVD-spillere gir mulighet til å ta ut et RGB-signal på scart-utgangen, på samme måte som alle gode TV bør kunne ta imot RGB-signal med samme type tilkobling.

 

Men pass på – RGB er ikke bare RGB, og scart-kontakter er ikke ensbetydende med RGB kompabilitet. Mange DVD-spillere fra det fjerne Østen har enten ikke RGB-signal på scart-kontakten i det hele tatt, eller har

det, men i tvilsom kvalitet. Vi har testet en rekke spillere som riktignok gir RGB-signal med scart, men i en kvalitet som ikke er mye bedre enn vanlig VHS!

I tillegg er det ikke alle TV-apparater med scart-inngang som aksepterer RGB-signaler. Enkelte scart-kontakter inneholder de dårligere s-video signalene i stedet for RGB, og du finner alltid det dårligste komposit i disse kontaktene. Det er også viktig at du velger RGB som utgangssignal på DVD-spilleren og det samme som inngangssignal på TV-apparatet. Som et utgangspunkt kan du regne med at scart-kontakt nr. 1 på TV-apparatet aksepterer RGB. Spør de du har kjøpt TV’en av

Ble litt sånn forvirret nå.

Hvordan bør jeg kobel det? Jeg har en passe gammel 21" TV (ikke direkte RGP kontakt i TV) med divx kompatibel dvd spiller. Alternative koblingsmetoder:

- vanlig scart medllom dvd og TV

- RGB kabler fra DVD til en RGB-scart converter og scarten inn i TV

- de 2 lyd kablene og S-video fra DVD spiller inn i RGB-scart converter med s-video kontakt. Scarten inn i tven.

Nå brukes sistnevnte.

Lenke til kommentar
Ble litt sånn forvirret nå.

Hvordan bør jeg kobel det? Jeg har en passe gammel 21" TV (ikke direkte RGP kontakt i TV) med divx kompatibel dvd spiller. Alternative koblingsmetoder:

- vanlig scart medllom dvd og TV

- RGB kabler fra DVD til en RGB-scart converter og scarten inn i TV

- de 2 lyd kablene og S-video fra DVD spiller inn i RGB-scart converter med s-video kontakt. Scarten inn i tven.

Nå brukes sistnevnte.

Ville valgt "vanlig" SCART mellom TV og DVD spilleren, men er du fornøyd med bildet betyr det svært lite.

 

Uansett er ikke dette uten videre særlig relevant for overføring mellom datamaskin og TV. Pointet er at signalet fra PCen enten er composite eller s-video, men det er forsåvidt bare å prøve begge deler. Forskjellen er somregel merkbar, dersom TVen er av noenlunde kvalitet og ikke en 20 år gammel sak som synger på siste vers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...