Gå til innhold

DOOM 3, ussansynlig likt HL

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hele denne tråden minner meg litt om den presten i USA som fant Satan-tekster og skulte budskap på LP'er...

why? ser ikke så mange likhetstrekk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har runna doom 1 så uendelig mange ganger, og det er ikke en story, det er bare noe ID har satt på coveret, ikke noe info film.

Du kan ikke dømme et spill fra grafikken, half life er mye bedere enn doom 3 i dagens standarer, Fordi:

Half Life har mye mer forskjellige miljøer.

Half Life var/er orginal

Half life hadde rå grafikk en gang.

Half Life er langt

Skrevet
jeg har runna doom 1 så uendelig mange ganger, og det er ikke en story, det er bare noe ID har satt på coveret, ikke noe info film.

Du kan ikke dømme et spill fra grafikken, half life er mye bedere enn doom 3 i dagens standarer, Fordi:

Half Life har mye mer forskjellige miljøer.

Half Life var/er orginal

Half life hadde rå grafikk en gang.

Half Life er langt

Syns half life var kort jeg.

Skrevet
Emm, bare fordi man får en drakt etter litt trasking mens man hører på stemmer rundt omkring, betyr ikke at spillet er Half-Life rip off. Dessuten når ikke Half-Life DOOM3 til knærne engang med dagens standarder. :no:

patetisk utsagn - I forhold til når HL kom ut, er det et _betydelig_ bedre spill enn Doom3. Doom3 er IMO en stor fiasko, det var veldig, veldig, veldig ensformig, lite variasjon på alle måter faktisk. Grafikken trekker litt opp såklart, men heller ikkje veldig masse...

Og for å sei det slik:

Det er en grunn til at mange tenker "doom 3 har stjelt fra HL" når dei spiller det, det er faktisk et par likheter som er litt for lette å gjennomskue.

Skrevet
>,16/08/2004 : 01:09] "Det jeg mener er at HL kom opp med en helt genial historie til sin serie også kommer DOOM med sin nye satsing som egentlig skal være basert på de gamle spillene mens det de egentlig er basert på er erkerivalen sin historie."

En kan vel knapt kalle HLs in story for 'genial'. At et eller flere monstre dukker opp etter et uhell i et laboratorium er vel storylinen i de aller fleste gamle b-filmer innenfor horrorsjangeren. Bare såvidt forbigått av den gode gamle 'monster fra verdensrommet'-storyen.

HL fikk skryt for historien fordi de var blant de første som gikk såpass langt i å legge inn en story i et fps. Den er mer fyldig og utbrodert en de fleste andre fps-spill hadde vert opp til da.

Men historien er ikke akkurat noe oscar-materiale, og langt fra orginal, hverken innenfor film eller spill.

Jeg vet, fatter ikke det maset jeg heller "forskingsprosjekt går horribelt galt, og monstre invaderer" er jo kanskje historiens minst orginale plot, og folk klager på at det er ranet av HL? Hva med at det er ranet av 1000vis av filmer fra fra de siste 60-70 årene? Skaal man klage på at HL rappa fra doom3, så får man kalge på at HL har rappet fra mange andre også.

AtW

Skrevet

Syns ikke Doom 3 kan måle seg med Half-Life. Grunnene til det er:

1. (Størst og viktigst) Variasjon, i Half-Life kunne man slåss ute, inne, på fremmede planeter. I alt fra forsknings-laboratorier til parkeringshus osv. Man rakk aldri å bli lei det stedet man var.

2. (Fortsatt størst og viktigst) Variasjon, man måtte slåss mot forskjellige fiender.

Først måtte du drepe de fremmede vesnene som kom. Så måtte du overleve de menneskelige soldatene som kom. Så ble det mer slåssing mot rom-vesener. Det ble noe nytt og spennende hele tiden.

3. Miljøet, i Half-Life måtte man passe seg for Varme, Kulde, Radioaktivitet, Syre, Bio-avfall osv. I Doom 3 var det vel kun brennende gass-flammer som skadet deg. og jeg nekter å tro at det ikke finnes noe som ligner radioaktivitet eller bio-avfall på det stedet der.

4. Mennesker, i Half-Life kunne man få med seg andre mennesker til å hjelpe seg. De andre som jobbet der var ikke en gjeng med pinglete pyser som satt i et hjørne og skalv. Sikkerhetsvaktene ble med og hjalp deg å sloss.

Til slutt vil jeg si som han som omtalte Doom 3 her på gamer.no. (Ikke ordrett) "Når Half-Life 2 kommer, vil jeg personlig sammenligne det med Far Cry og ikke Doom 3" Dette er jeg helt enig i. Jeg gidder ikke å sammenligne Doom 3 (eller 1 og 2) med Half-Life/Half-Life 2.

Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor alle syter om at DOOM 3 var så ensformig osv osv.. Altså, grunnen til at det ikek er store utemiljøer i spillet er simpel, grafikkmotoren tillater det ikke..

Jeg syntes at ID klarte å lage et spill som burde skremme vettet ut av folk som lever seg litt inn i det.. Likte spesielt starten når helvete nettopp har brytet løs, og du hører soldater snakke over radioen hele tiden, gir sikkelig god stemning.

Det er der jeg syntes DOOM 3 slår half life, (nå sammenlikner Half life som jeg opplevde det når jeg først spillte det), er stemingen, har du bra lydanlegg hører du feks ting som kryper i bakrunnen, metall som bøyes osv.. Syntes også det var helt sinnsykt når du gikk inn et rom hvor taklampene blinket som et helvete, du går litt sakte fremover, og plutselig hører du de zombi folka gå mot deg.. Fy faen! :)

Uansett da, det blir feil å si at DOOM 3 er rip-off av Half Life, rett og slett fordi at Half Life er ikke akkurat en story å rippe for å si det sånn.. hehe. Half life sin story er jo hentet fra bøker, og som linket Hvis jeg ikke husker feil, så i half life er det jo et sånn dyre forsknings eksperiment som går galt (correct me if im wrong), mens i DOOM 3 har de åpnet portalen til helvete. Også, så er jo storyen som ble copy-pastet her, angående DOOM, ganske likt DOOM 3 på mange måter, du er en marine, UAC, Intergalactic travel portal osv... Så DOOM 3 er jo egentlig bare en vidreutvikling av den storyen så vidt jeg har skjønt.

Skrevet
jeg skjønner ikke hvorfor alle syter om at DOOM 3 var så ensformig osv osv..

det blir feil å si at DOOM 3 er rip-off av Half Life, rett og slett fordi at Half Life er ikke akkurat en story å rippe for å si det sånn.. hehe. Half life sin story er jo hentet fra bøker, og som linket Hvis jeg ikke husker feil, så i half life er det jo et sånn dyre forsknings eksperiment som går galt (correct me if im wrong), mens i DOOM 3 har de åpnet portalen til helvete. Også, så er jo storyen som ble copy-pastet her, angående DOOM, ganske likt DOOM 3 på mange måter, du er en marine, UAC, Intergalactic travel portal osv... Så DOOM 3 er jo egentlig bare en vidreutvikling av den storyen så vidt jeg har skjønt.

syter fordi d blir rett og slett kjedelig for fort... spillet er en eneste stor tech-demo.

jeg mener at hele oppbyggningen av starten og hvordan alt faller på plass er rip-off. Ikke selve historien. Historien er som kjent som om doom1 aldri fant sted.

Skrevet (endret)

Half Life putret jeg meg igjennom.. Ikke noe særlig skummelt, og jeg lærte meg fort hvordan man skulle drepe monstrene, for de gjorde det samme hvær gang..

I doom 3 skvatt jeg så inni helvete den første timen at jeg fikk frysninger..

Doom3 er ikke noe ripoff fra half life.. Se for eksempel på monstrene.. tatt rett ut i fra doom 1&2.. for eksempel:

Zombie, Gunman, Machine gunner, Imp(den som kaster flammer) Alle er tatt fra forrige doom spill.. Noen som har spilt Doom 1?? Der foregår handlingen på en "rombase" selv om det ikke ligner noe særlig da... Og menst jeg nevner det, så er jo våpnene de samme som i forrige doom spill, de er bare litt avanserte..

eneste som kan minne om HL er kansje storyen, men den er også veldig ulik!

hilsen en extrem doom3 fan :w00t:

Endret av moppas
Skrevet
Half Life putret jeg meg igjennom.. Ikke noe særlig skummelt, og jeg lærte meg fort hvordan man skulle drepe monstrene, for de gjorde det samme hvær gang..

I doom 3 skvatt jeg så inni helvete den første timen at jeg fikk frysninger..

Doom3 er ikke noe ripoff fra half life.. Se for eksempel på monstrene.. tatt rett ut i fra doom 1&2.. for eksempel:

Zombie, Gunman, Machine gunner, Imp(den som kaster flammer) Alle er tatt fra forrige doom spill.. Noen som har spilt Doom 1?? Der foregår handlingen på en "rombase" selv om det ikke ligner noe særlig da... Og menst jeg nevner det, så er jo våpnene de samme som i forrige doom spill, de er bare litt avanserte..

eneste som kan minne om HL er kansje storyen, men den er også veldig ulik!

hilsen en extrem doom3 fan 

Kanskje du skal lese alt først, allerede merket ut alt det som er CLEAN-rippoff.

Men det er uansett bra at ting fra tøffe spill bringes videre slik vi får bedre spill senere ;)

Skrevet
[iC' date=16/08/2004 : 00:50]
Ja, men bare av ett esel...

:dontgetit: ???

:D Man skriver altså "et esel" for å vise at det er et esel, og man skriver "ett esel" for å vise at det er kun ett esel og ikke to.

Sorry for ot. :D

Skrevet
[iC,16/08/2004 : 00:50]
Ja, men bare av ett esel...

:dontgetit: ???

:D Man skriver altså "et esel" for å vise at det er et esel, og man skriver "ett esel" for å vise at det er kun ett esel og ikke to.

Sorry for ot. :D

Fulgte vel ikke godt nok med i Norsktimene jeg da... :ermm:

Skrevet (endret)

Syns både doom3 og farcry har vært en skuffelse jeg... så nå venter jeg egentlig bare på hl2 og stalker, + fear da, som kan være en bra kandidat... (de som lagde blood spillene) :dribble:

Men det er et faktum at doom 3 er litt hl ripoff :p ...får jo hl deja vu når jeg går igjennom mangen av de korridorene som er i doom3, noen situasjonene som oppstår og... Jeg syns egentlig ikke det er så rart at enkelte ting går igjen jeg... :) Grafikken er heller ikke så ekstremt imponerende... Det ser fint ut i mørket, men hvordan blir det om vi kjører dette i utelandskap og dagslys... Jo, quake 3 med evig oppbeefa skjermkort instruksjoner som bumpmapping, displacement mapping, og andre ting som får 2 dimensjonale textures til å se 3d aktig ut... :thumbdown:

*wee* post nr 400

Endret av MetiCx
Skrevet
No er det faktisk mest motsatt då. At det er HL som har stjåle frå Doom 1.

Nå snakker vi om hvordan spillet er og ser ut +det som skjer.

ENESTE med doom1 er at det står en historie i cd coveret som få har lest. LES alt å se hva vi snakker om først.

Skrevet
jeg skjønner ikke hvorfor alle syter om at DOOM 3 var så ensformig osv osv.. Altså, grunnen til at det ikek er store utemiljøer i spillet er simpel, grafikkmotoren tillater det ikke..

Jeg kunne gjerne tenkt meg å sett hvor du har det i fra. Hvis du ikke dro det ut av rævva da. Jeg har ikke sett noe som tilsier at enginen ikke takler store utendørsområder. Det blir omtrent som de som sier at doom3enginen ikke takler mer enn 4 multiplayere, bare fordi doom3 shippet med max 4 players.

Det ER however en simpel grunn til at doom3 ikke har store utendørsområder. Det hele foregår på MARS! Hmmmm.... la oss se.. kilometer på kilometer med rød sand, stein og fjell! DER HAR VI EN SCHLAGER KARA!

Ang. doom3`s generellt klaustrofobiske design og små leveler, tror jeg at følgende ting har spilt en stor rolle:

Logikk - Jeg tror neppe enorme rom står høyt i kurs hos rombasearkitekter. Med tanke på bygningskostnader, materialer, arbeidskraft osv osv..

Hardwarebegrensninger - Dagens hardware ville nok fått brettene i halsen om de var enorme og fulle av detaljer. Enkelt og greit. Begrensningene ligger i hardwaren, ikke i grafikkmotoren.

Mine meninger i allefall. Feel free to disagree!

/

PS: Sorry at jeg er off topic, men jeg prøver bare å motarbeide at misopfattelser blir allmenn godtatt sannhet. Selve topicen i tråden gidder jeg ikke å legge meg borti. Mange gode argumenter fra begge parter forresten. Kudos.

Skrevet
Ang. doom3`s generellt klaustrofobiske design og små leveler, tror jeg at følgende ting har spilt en stor rolle:

Hardwarebegrensninger - Dagens hardware ville nok fått brettene i halsen om de var enorme og fulle av detaljer. Enkelt og greit. Begrensningene ligger i hardwaren, ikke i grafikkmotoren.

Stemmer, på det store området der ein kjem ned til holene - etter å ha tatt ein lang heis som går i 45 graders vinkel nedover - så får ein ganske lav framerate når ein ser utover heile hola.

Skrevet
HL historien er forøvrig inspirert av boken "The mist" og "1984 (et eller annet)"

og som mange ser er feks HL2s Striders basert på de som var i "War of the worlds"

marc Leidlaw, han som skrev HLs historie er forfatter og tar sin inspirasjon ifra bøker, riktig nok er HL resultat av mange populære bøker samlet.

Men å si HL er basert på Doom 1\2 er feil. Leidlaw er ikke dataspiller og Valve teamet lager alt utifra hva han sier, han er også med på å bestemme samtaler og dialoger i HL og HL2.

-sjekk hvordan ting ligger ann før dere flamer :whistle:

Sjekk hvordan tingene ligger ann før du flamer også.

Marc Laidlaw har spillt mye spill, men så mange før han dro til ID for å skrive en artikkel serie for Wired, og dette besøket hos ID fikk ham til å innse at han ville jobbe med spill framover:

"When I went to id, I had played only a handful of games," Laidlaw recalls. "These had given me an impression of the 'art' of games, but not the business or the creative process behind them. I knew they were quickly becoming important to me, but I didn't really know that I was basically going to throw over everything I'd considered meaningful in order to get into the industry."

Så han kan definitivt sitt "Doom". OG.... Marc Laidlaw "skrev" ikke historien til Half-Life. Han designet den sammen med spilldesignerne. Teknikkerne kom opp med en ny effekt eller AI eller noe sånt, Laidlaw skrev en logisk forklaring på hvorfor det skulle være sånn, spill brettene ble designet rundt konseptene, Laidlaw skrev story til brettene. På grunn av denne symbiotiske måten de jobbet på, ble story'en i Half-Life mye mer involvert enn den noensinne hadde vært i noe spill før, selvom det egentlig var VELDIG LITE story i HL.

Og.... HL designerne har ALLTID vist den ypperste respekt for ID, og bare snakket bra om spillene deres, og ID har alltid returnert den respekten, og snakket bra om HL. Faktist så har faktisk folk fra ID og Valve besøkt hverandre og uformelt "beta-testet" hverandres spill.

Så... Half-Life skylder hele sin eksistens til Doom, og har mange hyllester til spillet med, og Doom 3 hyller Half-Life tilbake.

• 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...