Gå til innhold

Kokende CPU ...


devo_thj

Anbefalte innlegg

Har nettop byttet vifte på cpu (se under) fra ordinær p4 vifte til en Titan 1U CPU kjøler (som forøvrig er ment for cpu'er opp til 3.2ghz). Glad og fornøyd over å få en vifte som ikke støyer så mye som den ordinære vifta setter jeg igang sulamitten og tar turen inn i bios'en bare for å sjekke temperaturen på cpu.

 

60 grader celcius... :ermm:

 

og ikke nok med det, den stiger helt opp til 70 grader :eek: og jeg må skru på alt jeg har av vifter for å holde den under 70 grader. Merk at dette skjedde mens kabinettet var åpent.... O_o (forskjell var det uansett ikke). En jeg kjenner har ca 50 grader på en 2.4 ghz, men ikke ti ville hester skal få meg til å tro at den cpu'en jeg har skal ligge på rundt 70 kjølige grader sånn hele tia...

 

Jeg har en mistanke om at det var ganske varmt før jeg skifta vifta og kjøleribba også, uten at jeg har sjekka det grundig nok. Jeg fulgte forresten overklokking.no's guide til hvordan man påfører kjølepastaen som forøvrig fulgte med...

(Titan Silver Grease - Jeg _håper_ det er denne det er noe galt med... :roll: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alt er riktig montert osv., er du sikker på at Titan vifta er effektiv nok? Prescott avgir jo mye varme, og jeg mente jeg leste at Intel oppgraderte boxed kjøleren når de slapp Prescott (kobberkjerne, kraftigere vifte). Spek'en på Titan kan jo gjelde 3.2 GHz Northwood.

 

Det er vel en grunn til at boxed vifta bråker såpass :)

(god kjøling og ikke bare dårlig design?)

Lenke til kommentar

Ok, takk for tilbakemeldingene :)

Jeg har faktisk prøvd å legge en vanlig 80mm vifte oppå kjøleribba uten at den går noe spesiellt mer ned i temperatur enn jeg minst hadde forventa, ca 2-3 grader, men jeg tror at selv om hele kjøleribba er av kobber klarer den ikke å transportere vekk nok varme... eller? Forresten har jeg en mistanke om at det var like varmt der før jeg bytta fra standard p4 kjøleren til titan kjøleren...

 

Og angående det virus greiene, jeg har alltid hatt oppdatert viruskontroll på pcen. Dessuten sjekker jeg temperaturen i biosen og med lavalys everest (gamle aida32) som i tillegg viser 0-2% cpu belastning. Men om jeg skulle fått et sånt stygt virus som ligger og koser seg et anna sted enn på harddisken, hvordan merker jeg det / får jeg det vekk?

 

Og som jeg nevnte over så fulgte jeg goop guiden til overklokking.no så nøyaktig som mulig... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...