Gå til innhold

Varmeutvikling i harddisk ved bærbare pcer


olaeirik

Anbefalte innlegg

Har nettopp gått til innkjøp av en ECS G556E med en Hitachi 60 GB 5400 Rpm disk (gamle IBM... skrekk og gru). Denne disken blir til tider veldig varm, og er i skrivende stund 50 grader. Det kjipe med dette er at når disken blir varm, blir jo også fort resten av boksen varm noe som gjør at viften starter og går i laaang tid.

Når disken først har blitt varm, tar det også veldig lang tid å få kjølt den ned i en bærbar kan det se ut som. Til sammenligning er min Western Digital 200 GB 7200 rpm m/8 MB cache aldri blitt over 45 grader selv på full pinne over lang lang tid.

 

Er det noen andre som vet hvordan de andre 2,5 " diskene er når det gjelder varmeutvikling? Tenkte da spesielt på Samsung, Toshiba, og kan Seagate. Fujitsu-Siemens er ikke så farlig for min del da dette er noe jeg holder meg langt unna.

Særlig er jeg spent på Samsung-disken. Erfaring fra stasjonær-verden tilsier at dette er veldig kalde og stabile disker det aldri er feil med. Men så kan man jo ha vært heldig da.

 

Ved å trykke på linken nedenfor lastes et lite program ned (Dtemp) som måler temperaturen på disken (avleser sensor på disk). Hadde vært skøy å se hva dere andre fant ut i forhold til deres pc-er og harddisk-typer. Kanskje kunne vi lage en anbefaling fremover?

Itpro

 

Er det også noen som har prøvd 5400 disk mot 7200 rent praktisk og kan uttale seg om man merker noen forskjell. Ikke interessert i synsing på akkurat dette, men erfaring fra folk.

Endret av olaeirik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...