Gå til innhold

Test av iBook G4 14" 1,2GHz med DVD-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å se at også "billigmaskinene" fra Apple kommer godt ut i test...

Absolutt positivt for de som ønsker seg en Mac, men har begrenset budsjett.

 

Men jeg har en ting å legge til:

Modellen vi hadde til test hadde også en dvd-brenner og denne fungerte også svært godt. Brenneren er 4x og vi opplevde ikke noen feilbrenninger på de 10 DVDene vi brant. I tillegg gikk det så fort det skulle. Det eneste minuset vi har å komme med her er at brenneren kun brenner dvd minus. Vi skule gjerne ha sett at Apple kom med brennere som brant både minus og pluss.
Forsøkte Dere å brenne DVD+ plater på maskinen?

Fra fabrikken støtter brenneren alle formater, mens Apple kun oppgir støtte for DVD-R og DVD-RW.

Den samme brenneren i min PowerBook brenner DVD+R plater helt fint den! :D

Jeg har ikke testet DVD+RW eller DVD-RAM.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Jeg har også brent flere DVD+. Den første jeg brant fikk jeg feilmelding ved, det var da jeg fant ut at jeg hadde kjøpt + istedetfor -. Tok det som naturlig ved å konkludere at feilmeldingen var grunnet feil plate.

Men da jeg allikevel hadde kjøpt 5 plater, hvorfor ikke teste èn siste gang? Voilà, der funket det. Fant ut at den første platen klikket pga jeg satt i bilen, og platen kom ut av "balanse".

 

Siden har jeg brent DVD+RW og DVD-RAM feilfritt (samt dvd+r og dvd-r).

 

Har en PowerBook G4 1,33ghz 12" m/ Matshita UJ-825 4x dvd-brenner. Bruker Toast 6 Titanum på Mac OS X 10.3.5 (kan forøvrig nevne at mesteparten av platene ble brent på os x 10.3.4).

Lenke til kommentar

Flott at dere er igang med testing av nye produkter, men jeg har likevel litt å plukke på når det gjelder denne artikkelen:

 

- Mye fps og sekunder, men likevel få harde fakta om det som faktisk er viktig med en laptop... Innsynsvinkel, lysstyrke og generell kvalitet på skjerm er viktig. Batteritid er også noe som betyr mye for kjøpere, ikke minst for studenter...

- Bundle: Hva fulgte med maskinen av tilbehør? Mulighet for å koble til tv, ekstern skjerm, mikrofon inn osv.

 

Jeg føler at det eneste som journalisten faktisk uttrykker i denne artikkelen kommer i en kort innledning og 4 avsnitt om maskinen i bruk. Resten er fps og tall som ikke gir noen mening her og en konklusjon som er trukket på bakgrunn av disse 4 avsnittene og innledningen. Det blir desverre for tynt.

 

Denne artikkelen har vært forespeilet oss i et par måneder nå og når den endelig kom ble jeg helt ærlig litt skuffet. Får håpe dere får til flere gode artikler og tester i tiden fremover. Lykke til videre :thumbup:

 

-magnus

Lenke til kommentar

Jeg vil bare gi et svar til magnus litt lenger opp i tråden her og beklage at testen ikke helt oppfylte hans håp. Det skal vel taes med at vi ikke er helt fornøyd selv også. Noe av dette skyldtes at vi hadde maskinen i bare 2 arbeidsdager, mens andre ting selfølgelig slår tilbake på oss.

Det at vi ikke hadde oppgitt batterilevetid var rett og slett en liten miss ved at jeg ikke hadde lest over artikkelen godt nok. Vi målte nemmelig batterilevetiden til 4 1/2 time under kontinuerlig dvd avspilling. Nøyaktig var det vel 4 timer og 27 minutter.

Testen er nå oppdatert med et lite avsnitt om dette.

 

Det at vi ikke hadde oppgitt ting som innsynsvinkel, bundle, og tilkoblingsmuligheter godt nok er dårlig av oss og vi skal prøve å rette opp dette til powerbook 12" testen vår som vil komme i løpet av neste uke.

 

Takk for konstruktiv kritikk og er det noe mer du kunne ønske deg i testene så send oss ideer enten her på forumet eller til [email protected]

Lenke til kommentar

På laveste lysnivå på skjermen (som er mer enn nok), samt trådløst nettverk m/ surfing på safari, får man 2timer og 50minutter batteritid. Ved fulladet batteri, laveste styrke, og bluetooth&wifi av, kommer den faktisk over 5 timer.

 

Og nilka; du må gjerne sjekke PM's av og til :roll:

 

edit; batteritiden eg snakker om her, er på PB 12"

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Førsteinntrykket vårt av denne maskinen var svært godt, maskinen virket solid og god, og vi var ikke spesielt redde for at den skulle gå i bakken, med andre ord snakker vi her om høy kvalitet.

 

Hvis noen sa til meg at de ikke var redde for at maskinen skulle gaa i bakken ville jeg trodd at det var en elendig billigmaskin, ikke en mac til 16.190,-

 

Vi ser at spillet faktisk ser ut til å gå spillbart i laveste oppløsning, men dette er et spørsmål om du er en svært aktiv spiller eller ikke. For den mer vanlige spiller er dette greit, mens for den aktive er ytelsen alt for lav, særlig tatt i betraktning av at det er snakk om laveste oppløsning.

 

Er du en aktiv spiller kjoeper du en Intel x86-basert prosessor, ikke en Mac.

 

Modellen vi hadde til test hadde også en dvd-brenner og denne fungerte også svært godt. Brenneren er 4x og vi opplevde ikke noen feilbrenninger på de 10 DVD-ene vi brant. I tillegg gikk det så fort det skulle. Det eneste minuset vi har å komme med her er at brenneren kun brenner dvd minus. Vi skule gjerne ha sett at Apple kom med brennere som brant både minus og pluss.

 

Skriv heller DVD-R/RW (hvis den kan brenne DVD-RW) og DVD+R/RW.

 

Det store ankepunktet vi har mot iBooken er prisen. Den konfigurasjonen vi hadde til test koster 16.190,- inkl mva. på AppleStore.

 

Ikke glem at Apple har en 12" iBook som som koster fra 10.490,- paa Apple Store. Den eneste forskjellen er en 130MHz tregere prosessor (Prossessoren har en klokkefrekvens paa 1,07Mhz), ikke mulighet for Superdrive og selvfoelgelig skjermstoerrelsen (opploesningen er den samme).

 

Det hadde ikke skadet med et terningkast eller noe i den duren. Ellers er testen litt tynn men helt grei. Regner med at de neste testene blir mye bedre. En ting skal du ivertfall ha ros for: Det var veldig faa skrivefeil, om ikke ingen (jeg fant iverfall ikke noen naar jeg leste over testen), som er mye bedre enn mac1.no :D

Endret av Corbin
Lenke til kommentar
På laveste lysnivå på skjermen (som er mer enn nok)...

:hmm: Kommer vel ann på hvor mye lys det er i rommet der du bruker maskinen? Sitter du i et rom med mye lys rett på skjermen tviler jeg på at den er særlig brukbar selv med maks lysstyrke? Eller?

Jeg sitter fint uti hagen med minste lysnivå. Dog chatter/surfer jeg bare, så om jeg skal spille UT2k4 ellerno sånt, skrur jeg nok opp litt ja.

Lenke til kommentar

Altså, disse grafene på denne testen, var jo tull å ha der igrunn. For det stod ikke hvorfor iBooken var bedre enn PowerBook, eller, man må jo selv tolke grafene, at lavere tall er bedre. Det stemmer vel, siden dere sier iBook er raskere?

Uansett en meget tynn test, og bare en oppsummering i mine øyne. Uansett, ser frem til at neste test blir bedre! ;)

Lykke til, det kommer nok etterhvert!

Lenke til kommentar

Bra tiltak, men var noen ting som slo meg. Først så var det dette med fps-tall, det er det svært få som er i markedssegmentet for en iBook som er interesserte i vil jeg påstå, de aller fleste som kjøper i dette segmentet er opptatt av helt andre kvaliteter. Det er helt klart en fordel å ha kvantifiserbare resultater på ytelsen til maskinen, men når dette blir dominerende i testen pga manglende andre testkriterier, blir det litt malplassert.

 

Det andre som slo meg var bl.a følgende:

* ...og har derfor ikke kommet med en standardtest...

* Senere vil vi blant annet få en test i Photoshop og encoding av divx/mpg4.

 

Jeg synes det blir virkende litt useriøst når det flere plasser i en test påpekes at vi egentlig ikke har det vi trenger på plass for å teste maskinvaren enda, både ovenfor lesere, og kanskje spesielt ovenfor den som leverer maskinvaren til test, som gjerne vil ha et grundig og rettferdig testresultat. Her ble jo den dominerende biten av kvantifiserbare resultater grafikkytelsen, noe som ikke akkurat er noe vinnerargument for å investere i en iBook, hvorpå Apple kanskje ikke tjener så mye de kunne ha gjort på å låne ut maskinvare til testingen. Selv om maskinen kun er inne til testing i to dager, kan en rekke å gjøre en god del på to dager hvis rutinene er på plass, forutsatt at den som skal teste maskinen har god tid til å jobbe med den disse to dagene ;)

 

Men som sagt, dette var et bra tiltak, og i og med at dette var første maskinen som var inne er det naturlig at mye ikke er på plass, forhåpentligvis er et omfattende standardisert testeopplegg på plass til neste testing. Stå på.

Endret av perbl
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...