Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Switch til public lan. Hvilken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har to forslag som kan kombineres:

1. Bruk en switch du har råd til/får sponset

2. Bruk switcher med så mange porter at du får alle på nett.

I det hele er en switch stort sett en switch.

nja... vil ikke paastaa det samme der. har hort om mange som har hadt problemer med switch pga no management osv.

Lenke til kommentar

en switch er ikke det samme som en switch ;) har ikke veldig mye greie på dette enda.. men vet det er store forskjeller.. men LAN på denne størrelsen har ikke store krav til switch.. så her kan du komme billig ut.. kjøp noen 24porters.. 48porters blir for mye da alle ikke sitter i nærheten av switchen.

Lenke til kommentar

nja... vil ikke paastaa det samme der. har hort om mange som har hadt problemer med switch pga no management osv.

Det er i hovedsak to typer switcher om man ser litt stort på det. Med management og uten management. Skal du ha lan og har liten eller ingen erfaring med switch med management, så er ikke lanet et riktig tidspunkt å lære seg det på. Kjøp flere små switcher, uten management - koble de sammen som i en daisy-chain som du sikkert kjenner til - da bør du være godt i gang. Er det switcher som har forskjellige hastigheter på noen av portene, bør du bruke høyhastighetsportene til å koble sammen switchene og ikke bruke høyhastighetsportene mot pc. Har du en enkeltstående filserver på lanet bør den kobles på høyhastighetsporten om det eksisterer på switchen.

Dette vil funke helt strålende....bruk et rimelig merke - som f.eks. smc...er du rik eller vil ha produkter for å arrangere faste lan mange år fremmover kan du jo kjøpe cisco. Jeg liker 3com ganske bra som en mellomting i pris, men ikke home office serien - de er baijse

Lykke til på lanet!!!

Lenke til kommentar
Men ryker med en gang garantien har gått ut (Min 24ports ihvertfall :( )

har bare en kommentar til signaturen din Zkedar.(off topic men)

Du har mista 3 WD disker på 2 år.. og du har fremdeles tillit til dem og bruker WD enda? hehe

Mista en av de for ca. 2 år siden og 2 nå på under halvåret, men neste gang blir det ikke WD.

Kjøpte de 2 som røyk nesten samtidlig :(

Lenke til kommentar

Har arrangert lan på den størrelsen i 4 år på hjemplassen min. Som regel bruker vi switcher som vi får låne hos lokale bedrifter. I år lånte vi noen 3Com switcher hos kommunen. Vi var vel 50 deltagere og hadde 2 x 24 porter og en 12 porters 3Com switcher. Hadde kobler opp den ene 24 portern som "backbone" i nettverket. Siden det bare var 100mbit uplink mellom switchene så ble det til tider dårlig hastighet på nettverket.

Så min anbefaling (hvis du skal kjøpe nye switcher..) er å få tak i 3 x 24 porters switcher med Gbit uplink (helst 2Gbit uplink) mellom switchene.

2-3 slike vil vell passe for deg. Vurderer om vi også skal kjøpe inn 2 slike.

Personlig så har jeg gode erfaringer med SMC sine EZ switcher.

Den tiden jeg jobber som administrator på grunnskolen hadde vi 3Com switcher i nettverket og var veldig plaget med at porter tok kveld. Samme problemet var det nede på rådhuset. Har hørt at 3Com sine toppmodeller skal være noe av det beste å mest stabile som er å få tak i, så var det vi som var ekstrem uheldig eller..?

Lenke til kommentar

Ville heller anbefalt 3 slike. Brukes på NetTropolis, med opptil 150deltagere. Har gode erfaringer med dem. De har 24 10/100mbit porter og 2 10/100/1000mbit porter.

Cisco er iallefall bare for de rike og skikkelig kresne. SMC, Cnet og HP er også ganske bra merker. Prøv å hold deg unna de mer ukjente merkene.

Ikke bli skremt av management. På default instillinger funker de som en normal switch. Vil anbefale slike hvis du har tenkt å ha mange lan. Da kan du lære etter hvert, og hvis det skjer noe, så har de fleste en knapp der du kan resette instillingene tilbake til normalt.

Hvis du ikke har råd til å kjøpe switcher, så spør(først spør du fint, så maser du til du får) lokale firma om å låne. Spør også gjerne andre lokale lan, men de vil sikkert ha litt penger for det.

Lenke til kommentar

Har netopp hatt ett lan nå.

Problemet vi ofte har er at netverket begynner å slite når alle er på plass, særlig når folk begynner å kopiere osv..

Forige lan brukte vi 3com, funka ikke så bra, ikke nok kapasitet på backbonet og 100mb mellom switchene gjorde vel sitt (Var rundt 50stk).

Denne gangen tok jeg med meg noen Cisco switcher, med gigabit mellom alle switchene og bedre kapasitet på backplane (internt i switchen)...

Så, mitt tips er, sjekk med noen bedrifter, gjerne om noen som skal på lanet har foreldre eller noe som har mulighet til å sponse dere med noen switcher (på lån), om du må kjøpe, sørg for at det er gigabit uplink!!

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...