Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub og Switch - Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 mbit hub = 100 mbit link som alle portene deler

 

100 mbit svitsj = 100 mbit link for hver av portene..

 

dvs.. en 8 porters hub har en 100 mbit "motorvei" inni seg, mens en 8 porters svitsj har en 800 mbit "motorvei" inni seg..

 

hvis du skal ha mer enn 3-4 maskiner så er svitsj VANVITTIG mye raskere, spesielt ved kopieren av store filer hvor hub-nettverket blir tregt som sirrup mens det svitsjeded nettverket går akkurat like fort som før :smile:

Lenke til kommentar

kan også føye til dette...

 

en hub, som sagt, ja, 100mbit delt på alle porter, dersom det er 100mbit hub..

 

en switch, har 100mbit per vei per port, dvs at hver port har en reel hastighet på 200mbit og at switcher faktisk er litt mer avansert sånn at du kan begrense hastighetene per port o.l (har testa dette kun på en 3com 24porter til 18000) kan også nevne at jeg og en kompis var på ett lan, og lå i 12.3mb sec .. det er egentlig 130mbit..

 

kan hende jeg tar litt feil på noen punkter, men jeg er ikke nettverks spesialist, kan bare forklare hva jeg selv har tested og veit men switcher har somregel fullduplex på portene.. noe HUBer ikke har

 

House

Lenke til kommentar

Det som er sagt her er korrekt.

 

Vil også legge til at viss man bare har to maskiner i nettverket, så er det faktisk kjappere med en 100mbit hub, istedenfor em 100mbit switch, siden switchen må dirigere shiz'n før den sender det videre...

 

Selv har jeg 2 switcher i hjemmenettverket mitt, og det angrer jeg ikke på.

Lenke til kommentar

Quote:


kan også nevne at jeg og en kompis var på ett lan, og lå i 12.3mb sec .. det er egentlig 130mbit..




 

Vil sterkt anbefale deg å bruke kalkulator heretter :wink:

 

12,3MB (regner med at du mener Byte uansett om du ikke skriver det slik) er nok bare 98,4 Mbit

Lenke til kommentar

HUB = Multiport Repeater

SWITCH er omtrent det samme som HUB, bare at SWITCHEN microsegmenterer nettværtket og dermed så reduserer den unødvendig broadcast som HUB ofte generer...

 

I dag så er SWITCH (8-16 port) som regel like billig som en bra HUB ...

 

SÅ da er det tilslutt opp til den som skal ut å handle deler...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-02 01:07, Shadow_iX skrev:

HUB = Multiport Repeater

SWITCH er omtrent det samme som HUB, bare at SWITCHEN microsegmenterer nettværtket og dermed så reduserer den unødvendig broadcast som HUB ofte generer...


I dag så er SWITCH (8-16 port) som regel like billig som en bra HUB ...


SÅ da er det tilslutt opp til den som skal ut å handle deler...




 

For å gjøre dette norsk:

Når en pakke blir sendt fra en maskin til en annen første gangen på en switch, så må switchen sende pakken til alle portene for å finne ut hvilken port som mottar den. I motsetning til hub'en så husker swichen på hvilken port hvilken mottager sitter, og trenger dermed ikke å sende til alle hver gang (broadcast) en ny pakke kommer.

 

Ps. Det er ikke alltid sånn at en 100Mb 5-ports switch klarer 500Mb til sammen (dårlig eksempel, for de med så små hastigheter klarer det, men se for deg en switch med 2 1Gb porter og 48 100Mb porter, full duplex... Da er det ikke sikkert den klarer ALLE fullt belstet på en gang.) Men en hub klarer jo ikke det, så det er her switch'en er suveren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...