Gå til innhold

hjelp: Tap av viktig data


kdog

Anbefalte innlegg

Etter en formatering og nyinstallasjon på en av diskene mine, fikk jeg problemer med den andre. Kan gå inn i mappene og se innholdet, og åpne noen filer, men de lar seg ikke kopiere, og de fleste forsøk gir feilmeldingen "... because of an i/o device error" eller noe slikt.

Skjønner at disken begynner å bli moden for utskifting, men kunne tenkt meg å få ut viktige data først. (f.eks familiebilder osv)

 

Trenger ikke leksa om backup, for den har jeg tatt med meg selv noen ganger nå.

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det problemet hørtes vanskelig ut.

 

Kanskje du kan installere windows på den disken du ønsker backup av. Og så kopierer du filene over til disken som opprinnelig skal kjøre windows?

 

Husk da på å endre innstillingene for master og slave så ikke maskina klager på det også.

 

Så bytter du om diskene etter kopiering og installerer windows på nytt.

 

Bare en tanke jeg har...

 

Spørs hvor mye du vil legge i det og hvor mye filene betyr.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Det fines jo firmaer som nok kan gjennopprette filene, men det kan fort bli at det blir alt for dyrt hvis det bare er familiebilder.

 

Du kan jo prøve med et program som gjennoppretter tapte data, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper. Har du flaks er det der på disken som tabeller over disken innhold som er ødelagt og filene er ikke ødelagt eller de fleste.

Lenke til kommentar

du kan prøve dos mode som muligens vil hjelpe deg med dette.

 

for å skaffe en oppstart diskett til dos går du bare inn på www.bootdisk.com og finner en som passer du må huske på at du må ha enten boot disk for fat eller for ntsf her skal du finne begge når du har gjort det og lagd denne disketen tar du og rett og slett starter maskinen opp med den disketen også beggyner koppieringen av filenen du vil ha

 

¨NB det vil ta lang tid å få over filenen i dos.

 

kommandoene er

 

cd - mappe du vil inn i

dir - for å se directory eller fil nivå og filer

copy - fil navn c:destinasjons mappe

md - for å lage en mappe

copy *.* c:mappe du vil ha det til (denne kommandoen tar alle filer som er løse i en mappe)

Lenke til kommentar

Å stille diagnoese er muligens det du burde gjøre først, forutsatt at disken ikke lager merkelige lyder. De fleste diskprodusenter har diagnose programmer. Om disken lager lyder bør den brukes minst mulig. Dvs. være koblet fra intill du har programvare for å redde data.

 

Det finnes en rekke data rescue programmer. Søk på google.

Enda en utvei kan være å klone disken over til en ny disk, f.x ved bruk av Norton Ghost eller PowerQuest DriveImage.

Lenke til kommentar

takker for tips!

 

diskettstasjonen har ikke vært brukt på noen år, så den ville ikke virke.. Får samme feil om jeg prøver i command prompt. "can not read from source file"...

 

Noen som har forslag til et slikt program som kan hjelpe meg? Dere elsker å skrive poster, så jeg lar dere finne det så slipper jeg å søke i timesvis :)

 

Har prøvd å installere windows på begge diskene, med variert resultat.. det er bare den ene partisjonen som har slått seg vrang, men de andre er ikke spes. sammarbeidsvillige de heller..

Lenke til kommentar
Sveinl: Gambling handler ofte om å ha en sjanse for å vinne. Det å ikke kjøre backup er omvendt. Det eneste du risikerer er å tape.

 

Murphy's lov: Det som kan gå galt går galt.

 

Regner med kjerts jevnlig brenner ut CD'er med det viktigste heretter... ;)

Bra ordvalg, er enig i det du sier.

 

Han burde gamblet på backup istedet :p

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...