Gå til innhold

Temperaturer, VGA Silencer og 9800 Pro


tor_erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter på et Powercolor 9800 Pro @ stock clock. Nå på sommeren er tiden for å spørre seg selv om temperaturer i PC'en. Inni kabinettet mitt er det idle ca 35*C, og dermed antakelig opp mot 37-38*C ved full load. Spørsmålet mitt er om det er noen som kan si hvor varm min GPU da er? Jeg har altså ikke mulighet for å sjekke GPU temp, men er noen såpass rutinerte at de kan anslå dette ut i fra kabinettemperatur og det at det er et 9800 Pro @ stock clock? På forhånd takk!

 

BTW; hvor mye tåler et 9800 Pro?

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste et sted at hvis du holdte hånda de på korte, i en timinutters periode mens du eller noen andre spilte et spill. Hvis du klarte å holde handa de på korte uten å få den svid var det ingen fare

Morsomt at du sier det. Grunnen til at jeg spurte var nemlig at jeg brant meg litt på fingeren da jeg holdt på kjøleribben i går. Nå er den riktignok veldig liten og dårlig på PowerColor 9800 Pro, men allikevel. Jeg har dog aldri opplevd artifacts, men de kommer nok med DOOM3.

Lenke til kommentar
Jaja, så lenge jeg ikke overklokker går det vel greit, for da gjelder garantien. Så får vi se om jeg finner noen som kan hjelpe meg med å montere en Artic Cooler på det. :yes:

Garantien ryker ikke ved overklokking, men derimot hvis du skifter vifte så gjør den det. Forøvrig så er en VGA silencer så enkel å montere at du klarer det selv

Lenke til kommentar
Jaja, så lenge jeg ikke overklokker går det vel greit, for da gjelder garantien. Så får vi se om jeg finner noen som kan hjelpe meg med å montere en Artic Cooler på det.  :yes:

Garantien ryker ikke ved overklokking, men derimot hvis du skifter vifte så gjør den det. Forøvrig så er en VGA silencer så enkel å montere at du klarer det selv

Er allikevel redd for å fucke noe opp, f.eks. for mye pasta eller få dårlig kontakt mellom kort og kjøler. Men jeg tror jeg tar og bestiller en snart! :thumbup:

Lenke til kommentar
Leste litt om VGA Silencer nå, og for meg ser det ut for at det er relativt komplisert å sette den på kortet. :ermm:

 

Masse skruing og romstering, er det ikke fare for at noe går galt?

 

Her leste jeg...

Tempen på 9800pro eller XT som mitt er, er 49 grader på laveste turtall, dette da under heftig spilling i over en time med Battlefield. Samme temp holder også kortet med standard kjøling... Dette var etter at jeg hadde flashet kortet til XT riktignok. Med vifta på fullt turtall, er det rett over 40 grader på full load. Enkelte ganger og under 40 grader. Dog nesten ikke mer bråk fra vifta ;)

Anbefales virkelig... ;)

Selv byttet jeg ut med Rev 3 nå, ettersom rev2 som jeg hadde begynte å gi etter. Dette er for dårlig da jeg bare hadde hatt den forrige i 3-4 mnd...

 

Er kun 2 skruer du skal skru inn. Ikke noe særlig pes mao.

Endret av fredriku
Lenke til kommentar
Leste litt om VGA Silencer nå, og for meg ser det ut for at det er relativt komplisert å sette den på kortet. :ermm:

 

Masse skruing og romstering, er det ikke fare for at noe går galt?

 

Her leste jeg...

Det er selvfølgeling ting som kan gå galt, sånn er det med alt. Men se det fra en annen side. Hvis du ikke gjør det selv så lærer du det aldri :)

Lenke til kommentar
Leste litt om VGA Silencer nå, og for meg ser det ut for at det er relativt komplisert å sette den på kortet. :ermm:

 

Masse skruing og romstering, er det ikke fare for at noe går galt?

 

Her leste jeg...

Det er selvfølgeling ting som kan gå galt, sånn er det med alt. Men se det fra en annen side. Hvis du ikke gjør det selv så lærer du det aldri :)

Installasjonen av VGA Silencer er relativt ukomplisert, tro meg. Jeg hadde aldri mountet noen form for custom kjøling på mitt 3d-kort da jeg gikk til innkjøp av den kjøleren. Det som derimot er risikofyllt er å fjerne shimmen, som i noen tilfeller forhindrer ordentlig kontakt mellom gpu (kjernen på grafikkortet ditt) og kjøleren din. Jeg gjorde dette da jeg installerte min VGA Silencer, men det er absolutt ikke noe must. Hvis du allikevel har mistanke om at du har dårlig kontakt mellom kjøler og gpu, syns jeg du burde utføre dette. Da spør jeg meg om dette i det hele tatt er aktuellt for deg (det var jo tross alt jeg som bragte det på banen), da du brenner deg på kjøleren, som jo tyder på nokså god kontakt :D Som en siste oppsummenring for å forsikre deg; du kan trygy våge deg på å installere den kjøleren!

Lenke til kommentar
Hmm, jaja, det bare virket veldig kmomplisert med tanke på at man må skifte bracet og greier. Hva med RAM-sinks, må de også fjernes? Og bare et tynt lag pasta, ikke sant? Følger det kjølepasta med kjøleren?

Du må ikke skifte noe braket kun denne må fjernes (shim..)

 

Det følger med kjølepasta, men om den er noe spesielt bra det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hmm, jaja, det bare virket veldig kmomplisert med tanke på at man må skifte bracet og greier. Hva med RAM-sinks, må de også fjernes? Og bare et tynt lag pasta, ikke sant? Følger det kjølepasta med kjøleren?

Du må ikke skifte noe braket kun denne må fjernes (shim..)

 

Det følger med kjølepasta, men om den er noe spesielt bra det vet jeg ikke.

Øhm... Hvilken del på bildet er shim? Seriøst, dette kan jeg ingenting om! :)

Lenke til kommentar
Hmm, jaja, det bare virket veldig kmomplisert med tanke på at man må skifte bracet og greier. Hva med RAM-sinks, må de også fjernes? Og bare et tynt lag pasta, ikke sant? Følger det kjølepasta med kjøleren?

Du må ikke skifte noe braket kun denne må fjernes (shim..)

 

Det følger med kjølepasta, men om den er noe spesielt bra det vet jeg ikke.

Øhm... Hvilken del på bildet er shim? Seriøst, dette kan jeg ingenting om! :)

Den stålrammen rundt kjernen, du ser det ganske tydelig på bildet

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg er heller ingen superguru på dette her, men jeg har samme kort som du, og moterte VGA Silencer uten problemer. Du må bare kaste deg uti det, og så skjønner du hvordan det gjøres bare du får sett litt på det. Det er nemlig veldig gøy når du får det til!

 

Jeg brukte Arctic Silver 5 pasta i stedet for den som fulgte med, bare fordi jeg ikke er sikker på kvaliteten på den. Tynt lag pasta, og nå klokker jeg Powercolor Pro@XT-kortet mitt til 450 MHz på Core (og ca 380 MHz på minne) når jeg gjør benchmarks med 3dmark uten å få artifacts. Må klokke litt ned når jeg spiller far cry, f.eks. Tror kanskje det hadde gjort seg med noen ram-sinks... må få tak i det etterhvert.

 

Men.. kjør i gang.. det skal litt til å gjøre noe feil... og det er kjempegøy! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...