Gå til innhold

GAinward 6800U GS håpløst!


magneto

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått kortet til å fungere brukbart etter å ha innstallert ny BIOS på skjermkortet. Default Clock er tilsvarende 6800 U Extreme Edition (ellerhvadetnåheter) dvs. 450/1200.

 

Kanskje det er derfor ? Hvis kortet er ustabilt så må du ihvertfall ikke klokke det opp. :no:

Kortet er ustabilt uansett klokking. Jeg har klokket ned både GPU/CPU/RAM til under default. POV 6800 Ultra er derimot ganske overklokkingsdyktig - når det først virker!

 

magneto :

 

Så kult at det ble ordnings på maskinen din magneto! Ingenting er bedre en det! Du har hatt samme problemer som meg med ditt GW og POV kort jeg har derimot hatt siste VIA Hyperion drivere inne helt fra starten samt oppdatert alt som oppdateres kan (MB Bios, GPU Bios, DirectX 9.0c etc.).

 

Problemene med mitt POV 6800 Ultra ble delvis løst med ny Bios (Jeg hadde Bios 5.40.02.10.14). Jeg har fortsatt litt problemer med at feks. Doom 3 av og til crasher hvis jeg kjører det med Vertical Sync på. I tillegg "fryser" nesten samtlige spill når jeg "logger ut" av dem - Exiter mao. Det er ganske snålt, må inn i TaskManager å force end process for å komme ut... Forsøker jeg å vente skjer det enten ingen ting, eller det ender opp i BSOD Infinite loop...

 

Er det noen som opplever det samme når de går ut av spill?

 

Jeg har forøvrig en 650w enermac PSU, hvor jeg kjører strøm inn på 6800 U gjennom 2 separate kanaler uten andre komponenter (Overkill, I know - men alt må testes). Vurderer å RMA'e det.

 

Litt offtopic:

NETSHOP.NO er forøvrig helt overlegen på service, de lar meg teste ulike Bioser før jeg evt returnerer kortet! De overrasker meg stadig! Som siste webshopguiden til hw.no påpeker - pris er ikke alt, det beviser netshop.no hele tiden!

 

Mvh,

Pazuzu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fått testa min i spille enda. Skal gjøre det så snart som mulig.

 

Men merka jo i 3Dmark03 at den funka som den skulle liksom.

 

Håper folk får ordna opp i dette. Håper ikke jeg får mer problemer heller.

 

Pazuzu: Kanskje PSU'en din er for svak? :p

Lenke til kommentar

Et litt dumt spørsmål, men jeg begynner å bli desperat, så alt må prøves:

 

Til dere som har 6800 Ultra kort som fungerer(ihvertfall sånn nogenlunde) - hvilken DVI utgang på kortet bruker dere? Den nærmest eller lengst fra S-video utgangen?

Og er det noen av dere som bruker en analog CRT skjerm med VGA adapter til DVI utgangen på kortet?

 

 

Jeg har nå flasha kortet til nyeste Gainward BIOS, men det funker allikevel ikke.

 

Det vil si; det "funker" på den måten at jeg kan skrive dette innlegget i 800x600 på min 19", men det er bare til jeg gjør noe så dumt(!) som å innstallere en nvidia driver(f.eks. 61.77).

Dette var sånn før jeg flasha også - det var derfor jeg valgte å prøve å flashe.

Da "fungerer" kortet fremdeles, men så fort maskinen skal til å gå inn i Windows, slår monitoren seg av(Standby). Eneste mulighet er å gå inn i Safe Mode og fjerne nvidia driverene, og reboote.

 

Men jeg kan jo ikke bruke kortet til annet enn kontor bruk i 800x600 slik det er nå, og uten driver.

 

Har Intel chipset driverne innstallert, og alle andre drivere også. Win XP SP1.

 

Har formattert og lagt inn Windows to ganger på rad. Har sett i hovedkort BIOS, men finner ingenting som skulle kunne hjelpe på dette. Har allikevel prøvd forskjellige settinger, uten hell.

 

Gir opp snart nå. :(

 

(beklager lengden på innleggene mine - det er bare sånn jeg er. Husk å svare på de to første spørsmålene mine i denne posten da - det er det viktigste.)

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Jeg har et POV 6800 Ultra, og opplever endel problemer. Jeg fikk også problemet med at skjermen slo seg over i standby mode etter oppstart av windows. Måtte løse dette problemet med å avinstallere driverene i safe mode. Dette skjedde etter jeg hadde brukt kortet i noen dager, så det var litt overraskende. Jeg brukte da 62.20, siden 61.76/77 ikke var ute enda. Når jeg fikk problemet, avinstallerte jeg driverene og installerte 61.76, det løste problemet for meg da.
Det virker derimot som DVI portene oppfører seg litt merkelig. Om jeg bytter skjerm (av annen type) ved å bare plugge om, vil den skjermen stå i evig standbymode samme hva jeg prøver og selv om skjermen støtter oppløsningen og mer enn det. Løsningen på dette er å starte om maskinen med den skjermen jeg ønsker å bruke. Evt fikle litt med dual displays. (deaktiver sekundær display, bytt, aktiver). Fikler endel med dette siden jeg har 2x19" og en prosjektor. Hadde tidligere et ati pci kort og ati agp kort. Pci kortet fungerer dårlig uten Catalyst, og catalyst + forceware er em oppskrift for store problemer.

Eneste forslag jeg har til de som har problemer med skjerm i standbymode etter oppstart av windows, er å slå av maskinen, bytte port og starte på nytt. Det vil kanskje fungere uten at jeg vet sikkert :hrm:

Sliter fremdeles med at spill låser seg opp i sekunder om gangen, og jobber meg igjennom feilsøking på dette også. Skjer ikke så ofte, men plagsomt når det skjer. Har ikke flasha biosen enda, på grunn av mangel på floppydisks :p
Lenke til kommentar

Ja da - flashinga er ikke problemet.

 

Problemet er at jeg har samme feil også etter flashing som jeg hadde før.

 

Har innstallert alt av nyeste drivere til alt annet, men kan ikke innstallere driverne til grafikkortet, fordi da slår monitoren seg av når jeg igjen prøver å starte opp Windows.

 

Så mitt siste desperate halmstrå nå er om jeg kanskje må bytte til den andre DVI utgangen etter at jeg har innstallert driverne.

 

Aller første gangen jeg brukte kortet, satte jeg inn monitor kabelen i den DVI utgangen på kortet(med VGA adapter) som er lengst fra TV ut utgangen.

 

Tanken var den at det var logisk om den DVI utgangen som var lengst fra TV utgangen måtte være den korrekte DVI utgangen for hoved monitoren(og jeg har bare én).

 

Men - det viste seg å ikke fungere, for da fikk jeg ikke bilde i det hele tatt.

 

Så derfor valgte jeg så den DVI utgangen som er nærmest TV-ut utgangen.

 

Min tanke nå er at kanskje jeg har koblet feil allikevel, og at jeg skulle ha koblet til den andre DVI utgangen allikevel.

 

Bleh - blir helt surrete i hodet av dette...

 

Men: Bruker dere den DVI utgangen som er nærmest TV utgangen, eller den andre - eller spiller det ingen rolle idet hele tatt?

 

 

(aargh - langt innlegg igjen - klarer ikke å la være...)

 

 

[edit]Så innlegget til ayufan nå - skal lese det etterpå, har ikke tid til å svare nå. Men det så ut til å være det samme problemet som jeg har. Håper du har en løsning der. :))[/edit]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg bruker begge DVI portene, og bruker DVI->VGA konverter når jeg kobler på prosjektoren. Et par pussige ting med kortet, er at spill får dårlig ytelse på sekundærdisplayet, selv om det er det eneste som er aktivert når jeg starter spillet. Slik var det ikke på ATI kortet mitt. Andre er at videofiler "hakker" på primærdisplayet når det er det eneste som er aktivert. Må aktivere begge, eller kjøre video på sekundærdisplayet.

Lenke til kommentar

OK - en liten update:

 

Det er nok rett og slett sånn at kortet jeg har fått er defekt i mitt tilfelle.

 

Jeg kan ikke se noen annen løsning.

 

Jeg har nå prøvd den originale kort-BIOSen(naturlig nok), en ny Gainward BIOS, og den BIOSen 'alle' på nettet sier man bør bruke; XFX BIOSen(er den jeg bruker nå).

 

[edit]Har nå gått tilbake til den originale BIOSen som kom med kortet, da jeg skal sende det i retur. Kortet "fungerer" fortsatt, men med det samme problemet som tidligere.[/edit]

 

Har også prøvd Forceware 61.77, Forceware 61.76 WHQL, og de driverne som kom med kortet.

 

Har også prøvd begge DVI utgangene(med VGA adapter), og selvom begge nå fungerer i BIOS og DOS og i Windows uten grafikkort drivere, har jeg allikevel samme problem:

 

-Så fort jeg innstallerer Nvidia drivere, vil ikke maskinen starte opp Windows etterpå. Kommer helt til 'boot screen' med den blå greia som går fra venstre til høyre, men når tiden er inne til å starte Windows går det en liten stund, monitoren slår seg til Standby, og hvis jeg venter lenge nok rebooter maskinen, og starter opp i Safe Mode(hvis jeg velger det da, men det må jeg jo, for jeg må avinnstallere Nvidia driverne igjen).

 

Har som sagt tidligere formattert og lagt inn Windows XP to ganger uten forskjell.

 

Har også prøvd å gjøre om inne i PCen, sånn at grafikkortet skal få mest mulig strøm. Først brukte jeg nemlig bare den splitter kabelen som fulgte med kortet og satte denne inn i en forgreining som allerede var koblet på et par ting.

 

Nå har jeg gjort om, slik at hard diskene og alle viftene deler én kabel(med én splitt), CDRW og DVDRW deler én kabel(med én splitt), og grafikkortet har en kabel helt for seg selv, med én splitt som forer de to molex pluggene på kortet.

 

Prøvde først også å la DVDRWen være uten strøm, men det hjalp heller ikke.

 

PSUen min er en 431Watt Enermax, som har 20A på +12V, 44A på +5V, 38A på +3.3V, 2A på -5V, 1A på -12V og 2.2A på -5VSB. (alle tall er max.)

 

Jeg har de nyeste Intel chipset driverne inne, DirectX 9.0c, nyeste BIOS til mitt MSI 875P NEO-FIS2R hovedkort, etc. etc.

 

 

Så det eneste jeg kan tenke meg nå, er at enten er kortet defekt på en eller annen måte, eller så klarer ikke monitoren min det kortet prøver å få den til å gjøre, eller så er det DVI - VGA adapter opplegget monitoren ikke liker(men jeg har hørt fra en annen som bruker en 19" med VGA - DVI adapter uten disse problemene), eller så er kanskje PSUen min for svak - men jeg har jo hørt om folk som bruker minde PSUer enn den jeg har.

 

har jeg prøvd absolutt alt.

 

Det bør vel også nevnes at jeg ikke kan oppdatere monitor driveren før jeg innstallerer Nvidia driveren, fordi hvis jeg går til Skjerm Egenskaper, er alle knappene der grået ut når jeg ikke har innstallet Nvidia driver ennå(og etterpå kommer jeg jo ikke inn i Windows, så...). Monitoren står da som "Default monitor".

 

"Monitor" står ikke noe sted under Enhets Behandling(Device Manager), men når jeg innstallerer Nvidia drivere, og så går til Device Manager med én gang uten å restarte med en gang, står monitoren oppført, og også grafikkortet. Men dette får jeg altså ingen 'glede av', siden jeg jo restarte for at driverne skal få effekt, og da kommer jeg jo altså ikke in i Windows etterpå....

 

Bør også nevnes at jeg heller ikke kan komme til for å få lagt inn standard VGA grafikkort drivere. Og hvis jeg prøver å legge inn en slik standard driver, kommer bare en masse gamle Nvidia kort opp, ikke standard VGA kort.

 

Igjen, mitt system:

 

Chieftec Dragon Silver fulltower m/Enermax 431Watt PSU

MSI 875P NEO-FIS2R hovedkort med BIOS 2.2

1024MB TwinMos DDR Dual Channel RAM 400Mhz

6 Enermax kabinett vifter, + 2 i PSU

2x WD 80GB P-ATA SE 8Mb cache hard disker

Asus CDRW

NEC DVDRW

Audigy Player

LG Flatron 915FT Plus monitor

Sony floppy disk

Endret av John P.
Lenke til kommentar
noen burde skrive en guide om hvordan man fikser sonne problemer med gf 6800 U.

Alt du trenger å vite ligger på den linken til hjemmesiden min. Der er til og med ett tekstdomument med forklaring angående flashing.

JimRamse den tekstfila var ikke veldig forklarende, alt som står der er

 

Flash:

nvflash.exe -f (biosname.rom) -p -u -2

 

Backup:

nvflash.exe -b backup.rom

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo alt du trenger å vite...... Hva er det du mangler? Man lager en boot floppy. Legger til de filene som ligger i den RAR fila. Å så legger man til den bios filen man vil ha inn. Når man da kommer til DOS så skriver man

 

nvflash.exe -b backup.rom

 

for å ta backup, å

 

nvflash.exe -f (biosname.rom) -p -u -2

 

 

for å flashe den nye. Hvis ikke skjønner dette, så anbefaler jeg å få hjelp av noen som kan det uansett. Kødder man det til, kan man ende opp med ett skjermkort som ikke har bilde i det hele tatt..........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...