Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer en turbo?


Anbefalte innlegg

Hvordan er det en turbo egentelig fungerer?

Den øker vel effekten på bilen. Men hvordan er det den skal stilles?

Når er det den fiselyden skal komme? Skal den komme da man trykker inn clutchen?

 

Som dere skjønner er jeg ikke en mester i dette!!

 

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En turbo er enkelt og greit en turbinkompressor. Eksosen driver en turbin som igjen driver en sinnsyk "vifte" (kompressor)! Denne går på over 100.000rpm og presser luft inn i motoren. Jo mer luft i motoren jo mer bensin kan man presse inn, og jo sprekere blir motoren.

 

Wastegate: Forhindrer at turbotrykket blir så høyt at motoren (topplokket/pakning) sprenges.

 

Popoff-ventil/dump-valve: slipper ut overtrykksluft når man slipper gassen. Turboen vil da blåse luft rett ut istdenenfor inn i motoren. Den vil da ikke miste alt turtallet og vil allerede ha masse turtall når man gir gass på nytt.

Lenke til kommentar
En turbo er enkelt og greit en turbinkompressor. Eksosen driver en turbin som igjen driver en sinnsyk "vifte" (kompressor)! Denne går på over 100.000rpm og presser luft inn i motoren. Jo mer luft i motoren jo mer bensin kan man presse inn, og jo sprekere blir motoren.

 

Wastegate: Forhindrer at turbotrykket blir så høyt at motoren (topplokket/pakning) sprenges.

 

Popoff-ventil/dump-valve: slipper ut overtrykksluft når man slipper gassen. Turboen vil da blåse luft rett ut istdenenfor inn i motoren. Den vil da ikke miste alt turtallet og vil allerede ha masse turtall når man gir gass på nytt.

Så det vil da si at du kan ha både Wastegate og Dumpventil ? Eller tar jeg helt feil her nå :/

Lenke til kommentar
En turbo er enkelt og greit en turbinkompressor. Eksosen driver en turbin som igjen driver en sinnsyk "vifte" (kompressor)! Denne går på over 100.000rpm og presser luft inn i motoren. Jo mer luft i motoren jo mer bensin kan man presse inn, og jo sprekere blir motoren.

 

Wastegate: Forhindrer at turbotrykket blir så høyt at motoren (topplokket/pakning) sprenges.

 

Popoff-ventil/dump-valve: slipper ut overtrykksluft når man slipper gassen. Turboen vil da blåse luft rett ut istdenenfor inn i motoren. Den vil da ikke miste alt turtallet og vil allerede ha masse turtall når man gir gass på nytt.

Så det vil da si at du kan ha både Wastegate og Dumpventil ? Eller tar jeg helt feil her nå :/

ja du kan ha begge deler.

 

Wastegate MÅ man ha, den regulerer som tidligere nevnt hvor mye eksos som skal slippe forbi, tror ingen turbobiler er blitt levert uten wastegate de siste 20årene, fins både eksterne og interne wastegater, det er for at du skal kunne ha jevnt trykk over hele registeret.. Tenk at du lader 0,8bar ved 3-4000rpm, da ville du hatt 1,6bar ved 7-8000rpm og motoren ville tatt kvelden, wastegaten sørger for at du holder deg på stabil trykk.

 

[hentet fra dumpventil.tk]

En dumpventil øker gassresponsen på en overladet/turboladet motor, og minsker slitasjen på turboen. Når du slipper gassen på en vanlig turbobil uten slik ventil vil turboen prøve å fortsette å spinne - men kan ikke fordi luften ikke har noen sted å gå. Turboen tvinges da til å stoppe brått opp - noe som sliter enormt. Når du så gasser på igjen skal turboen igjen opp i sitt høye omdreiningstall. Dette tar tid, og bilen føles treg!

 

Det er her dumpventilen kommer inn i bildet. Når du slipper gassen oppstår det vakuum etter spjeldet. En slange går fra innsuget til dumpventilen. Vakuumet suger opp et membran i dumpventilen, og turboens overtrykk slippes ut - med en meget karakteristisk lyd! Når du så akselererer igjen forsvinner vakuumet og ventilen lukkes - turboen skyver da luften med fullt ladetrykk fortsatt!

 

altså dump`n sitter mellom intercooler og innsug, helst så nærme innsug som mulig.

Lenke til kommentar
tror ingen turbobiler er blitt levert uten wastegate de siste 20årene, fins både eksterne og interne wastegater, det er for at du skal kunne ha jevnt trykk over hele registeret..

VAG's 1.8t er levert med intern wg. Mens de nyere tdi motorene blir levert uten wg. Der justeres skovlene på turboen for å bestemme lading.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vår 2004 vw tdi lager ingen lyd(turbo) ,men turboen tar på 2300r/min

om du mener dumpventil lyd så får du ikke dumpventil til tdi(disel da).

det kan og ver lurt og si at Dumpventil ikke leveres som standard med biler, eller mangen nye biler har det vist, men dei har ein underdimensjonert som lager ikke noe lyd. den resikulerer lufta..

 

Rett meg om eg har feil.

 

-OxBoW-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

"Blow off" er ikke det samme som "pop off" nei!! "Pop off" eller dump valve som det egentlig heter, slipper ut overtrykket i trukkledningen mellom kompressor delen på turboen og innsuget når du slipper gassen. Grunn: for at ikke turboen skal få en bråstopp, og for å raskere få turbotrykk når du gasser igjen.

"Blow off" derimot, er en sikkerhetsventil som åpner og slipper ut luft viss turbotrykket blir for stort. (Eks. viss Wastegate streiker). Svært få turbomotorer har "blow off". Sitter for det meste på "seriøse" bygg med mye power, der ting virkelig kan gå galt viss det smeller.

Lenke til kommentar
Blow off/BOV/dump valve/dumpventil, kall det hva du vil, er ikke det samme som verken pop-off eller wastegate.

 

jonaad: Du har blandet begrepene pop-off og blow-off, det er motsatt.. :)

mulig d!!! dumpventilen er koblet på trykkrøret nærmest mulig innsuget, og har en vakumslange som må kobles på innsuget etter gasspjeldet. når du slipper gassen vil du fortsatt ha trykk før gasspjeldet, men vakum etter. detter førertil at vakumet inn på toppen av dumpventilen vil dra stempelet i ventilen opp og trykket inne i røret vil presse stempelet samme vei, ventilen åpner. når du gasser igjen vil åpner gasspjeldet, og du har samme trykk på helelinja. Da vil fjæra i dumpventilen presse stempelet tilbake, og det tetter. Det er vel dette som kalles blow off ja. Når det gjelder pop off, så sitter også den på trykkrøret hvis det er en slik montert(sjelden), men uten noen vakumstyring. denne løser bare ut viss trykket blir for høyt. d.v.s aldri, så lenge Wastgaten fungerer som den skal.

 

Når det gjelder Wastegaten så sitter den på eksosdelen av turboen, og regulerer hvor mye eksos som skal gå igjennom eksosturbinen og hvor mye som skal slippe forbi og rett ut i eksosannlegget. Uten wastegaten ville du bare få høyere og høyere turbotrykk når turtallet øker. D.v.s alt for høyt ved høyt turtall.

 

Har selv bygget opp en ny motor i en volvo 940 nå. skiftet råder og lager, portet toppen max,skiftet til K-kam, 3lags ståltoppakning, regulerbare kamhjul, selvsveiset alucooler. kjører med Autronic datainnsprøytning, Garret hybrid kulelagerturbo(T3-T4BB), HKS SQV dumvalve, HKS turbotimer. Motoren er benkkjørt til 410hk og 550Nm. Takk for rettelsen Rikky :tease:

Endret av jonaad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...