Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lover Regler ved bruk av neonlys til bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å montere fargede lys på bilen i utgangspunktet. Ikke så lenge den skal kjøres på vei. Det gjelder både lys i dyser, neon under og lys i eksos-potten.

 

Dersom du står parkert kan du ha neon på, men ikke under kjøring på vei. Ikke alle reagerer like hardt på slike ting da..

 

Håper det gjorde det litt klarere.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg mener og ha lest i "Motor" her forleden at det spiller ingen rolle om du har de på eller ikke! Altså at det i det hele tatt ikke er lov med noen form for "ekstra" belysning. Mener dette var pga at "kjøretøyet kan bli feilobservert som utrykkningskjøretøy.

 

Men det er vist lov med lys inni bilen da... :ermm:

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er forbudt er vel at lys som monteres på bilen ikke skal være til sjenanse og blende andre biler. Er derfor man ikke skal bruke kurve/tåkelys med nærlys men kun parklys. Da har ikke andre biler kraftige nok pærer til å skape motblending uten og bruke langlys. Er irritert over at det er mange som ikke skjønner dette og bruker det fordi de synes det ser tøft ut.

 

Neonlys er ganske kraftig så tror de fleste blir blenda dersom man møter på en bil med slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg mener og ha lest i "Motor" her forleden at det spiller ingen rolle om du har de på eller ikke! Altså at det i det hele tatt ikke er lov med noen form for "ekstra" belysning. Mener dette var pga at "kjøretøyet kan bli feilobservert som utrykkningskjøretøy.

 

Men det er vist lov med lys inni bilen da... :ermm:

Riktig.. :)

Lenke til kommentar

Var nede på vegtraffikstasjon for å se hvor nøye det var med neonlys. Det var lov å ha det montert men ikke å bruke det når du kjører. Til og med lys inni bilen kunne være ulovelig (under kjøring) hvis det var til sjenanse for andre traffikanter. Men det er vel ikke noe vitts å sette ett kjempe noenrør midt i front ruta?.. Jeg syns i det hele tatt det ikke er noe fint hvis selve lysrøret syns...

Lenke til kommentar

var en kompis av meg som fikk tilsnakk for å ha et rødt neonlys under bilen midt i bergen en gang. Ikke noe mer enn at politiet sa til han at det var ulovlig å kjøre med, men de snakket vertfall til han om det..

Ser også at det ikke er helt uvanlig med blå lys i spyledysene, og det er i allefall ulovlig, da blått lys er forbeholdt utrykningskjøretøyer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hmm, jeg mener og ha lest i "Motor" her forleden at det spiller ingen rolle om du har de på eller ikke! Altså at det i det hele tatt ikke er lov med noen form for "ekstra" belysning. Mener dette var pga at "kjøretøyet kan bli feilobservert som utrykkningskjøretøy.

 

Men det er vist lov med lys inni bilen da... :ermm:

Stemmer nok dette ja. Politiet gir både forenklet forelegg, samt at de tar lysutstyret. Det har ingen betdning om det blir brukt eller ikke! Eller om du kjører eller står stille.

 

Det er også begrenset hvor lovlig det er å ha lys inne i bilen. Du kan f.eks ha lys nede ved føttene, men så fort det kommer opp i vindushøyde er nok det mer tvilsomt hva politiet "godtar".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...