Gå til innhold

laste opp filer til en hjemmeside


Anbefalte innlegg

hvordan er det mulig å laste opp filer til en egen hjemmeside, for så å kunne laste dem ned på en annen pc?

er det en funksjon man må skrive selv eller bare laster man opp filen og legger en link til filen på siden?

 

vet det er litt dumt spørsmål :blush:

er veldig newb på alt som har med hjemmesider å gjøre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å laste opp filer på en server, brukes som oftest FTP (File Transfer Protocol). Jeg vil anbefale deg å bruke et program som er spesielt laget for dette, for eksempel ws_ftp eller smartFTP. Begge disse to kan du finne på Download.com.

 

Videre, må du ha tilgang til den serveren du skal laste opp på. Jeg regner med at du allerede har det. Der du fikk denne tilgangen, burde du også ha fått adressen til serveren, samt brukernavn og passord.

 

Adressen kan være for eksempel "ftp.start.no".

 

I ftp-programmet ditt vil du finne felter der du skriver inn denne informasjonen og slik at du kan koble deg opp mot serveren. I de fleste ftp-programmer vil du nå enkelt kunne dra filer fra et vindu som representerer din egen maskin (omtrent som Windows Utforsker) til et tilsvarende vindu som representerer serveren.

 

Når du vil laste ned filene på en annen maskin, kan du enten bare laste dem ned fra en hvilken som helst web-browser gjennom HTTP. Eksempel: http://www.domenenavn.no/filenmin.avi. Om serveren du bruker ikke støtter HTTP, må du bruke et FTP-program for å gjøre dette også. Bare dra filene andre veien. ;)

 

 

 

IE har vel en viss ftp-funksjon. Du kan bruke ftp://bruker:[email protected]:21. (21 er portnummeret)

 

 

mvh Mikael.

Lenke til kommentar

jeg anbefaler sterkt å unngå bruk av ftp funksjonen i Explorer i og med at denne er mye tregere enn et program som er laget spesielt til formålet..

 

ofte holder det ikke bare å skrive ftp://domene.com, mange FTP servere har andre porter (default er 21) men om porten til FTP'en er 3333, så skriver man ftp://domene.com:3333/

 

aller enklest er det å skrive ftp://brukernavn:[email protected]:3333/

Lenke til kommentar
er det mulig å skrive noen tager som gjør at du kan loade filer til siden uten å logge inn å redigere siden?

Det er ikke mulig å ordne dette med HTML. Da må du nok bruke et serverside-script, som kan være laget i for eksempel PHP.

 

Du må vel uansett ha en eller annen form for login, som beskytter siden din fra at andre kan komme og laste opp mange filer som du ikke har bruk for.

 

Du kan sikkert finne et egnet php-script på Hotscripts. Jeg vil tro det følger med instruksjoner der om hvordan du setter opp scriptet. Om du ikke får det til, kan du spørre her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...