Gå til innhold

Guider for Mandrake 10.x og Debian her i forumet?


Anbefalte innlegg

Vi har guider for Suse og Fedora, og det er såpass mange problemstillinger med Mandrake 10 som dukker opp gjentatte ganger, at vi kanskje burde hatt en egen guide for denne distroen? Mange Mandrake-brukere er innom her og har liten erfaring. Når det gjelder Debian, er brukerne her kanskje så garva at en guide er helt bortkasta for dem, men så har vi jo Debian-nysgjerrige (som meg sjøl) som kunne tenke seg å prøve, men er usikre.

 

Noen synspunkter på dette? Noen som evt kan skrive litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fram til GNUfan's guide for Debian allerede. Kjører Debian sarge nå og det er mange ting å lure på for en nybegynner i linux selvom man googler og leser howtooer. Noen av guruene i forumet her er flinke til å ta seg av nybegynnere med interesse for linux, andre tvert i mot.Hvis man ikke gidder å svare på spørsmål så la vær å svar. Iallefall la vær å diskutere trådstarter som en "dum" tredje person. Har opplevd et annet klima i feks. debianforum.dk. der det er en mye lavere terskel for å stille "dumme" spørsmål,og å få svar..Skulle det vært "newbeeforum" her også? Uansett ser fram til en fyldig guide.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i HVA folk vil vite om Debian. - Jeg starta på en Arch Linux

guide, men jeg den ble bare teit fordi jeg synes alt jeg skriver er noe alle burde

vite uansett (spesielt siden Arch Linux er ment for avanserte Linuxbrukere, og

ikke nybegynnere).. -- Hva er det folk ikke skjønner med Debian om jeg tør

spørre? :) Har satt opp 3 Debian Servere nå, og har ikke hatt noe stort problem

av dét. ;)

Lenke til kommentar

- hvordan gå over til linux 2.6.x (jeg fikk problemer med noen moduler som ikke ville autoloades)

- hvordan sette opp skikkelige/pene fonter på desktoppen, i browseren, etc (kanskje noe om hva forskjellen er mellom de tilgjengelige fontene?)

 

- og en ting jeg lurer på selv; det ser ut til at tegnsettet blir satt til UTF som standard, men hvordan sette opp locale til ISO 8859-1?. Jeg hadde fiksa det i den forrige installasjonen min, men hele linuxpartisjonen ble ødelagt i dag pga en dårlig/ukompatibel rambrikke. :(

Lenke til kommentar

_RebooT_:

Begge deler. Ærligtalt, hvem som helst burde kunne installere Mandrake.

 

Det er nettopp det hvemsomhelst gjør! Og kommer til Linux-fora, f.eks hit, med masse enkle spørsmål etterpå. Dessuten er ikke Mandrakes dokumentasjon alltid helt på høyden, bl.a i forhold til svermene av ferske bugs i hver release ;-)

 

For de som skal sette opp flere tjenester, kan også standardinnstillingene fra Mandrake være ...skal vi si... lite samarbeidsvillige. F.eks virker standard brannveggen, Shorewall, som et helt greit produkt, men i default-konfigurasjonen blokkeres til og med lokale ping!

 

Jeg kan godt ta meg av starten på en Mandrake-guide. Jeg kan ikke så mye, for det har ikke vært nødvendig å gå så djupt for å få til det jeg har behøvd! Men jeg har iallfall en 5 år gammel Mandrake-server som jeg bytter ut nå.

 

For meg virker det som om det iallfall er behov for en Debian-guide. Hvis en prøver med en tilsvarende for Mandrake, kan en jo evt bare flytte tilbake til vanlig tråd dersom det ikke er så mange visninger.

Lenke til kommentar

Selve installasjonen av debian gikk rimelig greit med litt hjelp fra forumet på xconfig. Det jeg strevde mest med og fortsatt strever med er å få satt opp skriver Canon i865 og å få cdrom og dvd med på laget. Sikkert enkelt og det er nok for min del mangel på generell Linux -kunnskap. Utålmodighet og iver etter å få ting til å kjøre,gjør at det er lettere å spørre her kanskje.

Lenke til kommentar

Tror en Debian-guide burde ha hovedvekt på servere (ikke skyt!!) - altså hvordan få maskinen opp å gå (nybegynner + debian installasjon == tull), installasjon/konfigurasjon av slapd (LDAP-server :p), NFS, Samba, APACHE/PHP/SQL/etc, CUPS, osv.

 

Hmm.. Tror jeg må se å få feid over den FC2-guiden snart o0g få den ut av pre... og så kommer jo fc3 snart også (oktober)

Lenke til kommentar
Som Velmont sa, hva vil dere vite?

 

Installasjon, litt om apt/dpkg, litt om konfigurering av forskjellig?

Fyr løs..!

*Oppstarten i Debian! Jeg husker hvor forvirrende det var å gå fra Slackware til Debian, hvor sistnevnte har egne filer hvor du setter inn "entries" for hvilke moduler du vil laste og hvilke nettverksgrensesnitt som skal opp. Og så håndterer Debian moduler på en annen måte.

 

*apt: Hvordan håndtere pakker i Debian, konfigurasjon av apt i /etc/apt, hvor kan man finne deb-pakker, hvordan lager man sine egne deb-pakker osv.

 

*Eventuelle avvik fra FHS. De første jeg noterte meg var at kjernen lå i /, samt at cdrom-stasjonen som standard monteres i /cdrom, sys-katalogen

 

Ellers så er Debian en ganske standard distrubsjon, og jeg synes det er ganske bortkastet å ta med distrouavhengige ting som formatet til modprobe.conf, fstab, kernel-konfigurering. Det er derfor vi har en Linux-FAQ!

Lenke til kommentar
Kansje lage en Linux GUIDE som vi kan linke til når vi skriver distro-guidene? En generell fuide som tar seg av å forklare slike ting som filsystem (ikke ext3 etc men hiarkiet), mounting, X/windowmanager/desktopmiljø, BASH etc.

I så fall hadde det idèelle vært å linke til Linux-FAQ'en. For å gjøre det enklest mulig skulle det vel være mulig å linke til "targets" I FAQ'en slik at man ikke bare får med seg sidetall, men også akkurat hvilken post som den nødvendige informasjonen?

 

Men i grunn kommer faktisk Linux-FAQ'en til kort da den svikter på emner som krysser hverandre. Det aller beste hadde vært om en person kunne vedlikeholde en guide. Denne personen tar imot inputs fra brukerne, og kan samle enkeltinnlegg slik at de utgjør en helhet. På den måten vil Linux-guiden vokse sakte men sikkert, uten at noen må legge ned et dusin timer på å skrive den. Istedenfor blir det en guide som mange har laget :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...