Gå til innhold

Dårlige og gode ting med PortaPro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein ting til, pluggane har ein tendends til å bryte etterkvart, men det går på garantien, og er ikkje så vanskeleg å skifte.

 

Til 3-400 kroner er det etter min meining eit meget bra kjøp.

 

med fare for å starte en uendelig diskusjon omkring det noe subjektive temaet "god lyd" så våger jeg å påstå at Koss PortaPro er søppel i forhold til (eksempelvis) enhver Grado hodetelefon.

 

Sammenlikner du eit lite headset til 400 kr med hodetelefoner til 700-1300?

Eg har aldri sett eit sett som er meir kompakt enn PortaPro. Lyden er meget bra i forhold til det meste i den prisgruppa.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen stor tilhenger av PortaPro. Ja, det er mye bass, men den er feit og treig.

 

Jeg ville heller sett på Sennheiser PX100 og PX200. Mye mer "korrekt" lyd. Mer enn nok bass også.

 

Ellers så kan du gå for Beyerdynamic DT231 til 650,-, og få den beste lyden i klassen under 1.000,-. ;-) Kanskje ikke like sammenleggbar, men tåler MYE mer.

Endret av JensL
Lenke til kommentar
med fare for å starte en uendelig diskusjon omkring det noe subjektive temaet "god lyd" så våger jeg å påstå at Koss PortaPro er søppel i forhold til (eksempelvis) enhver Grado hodetelefon.

 

Sammenlikner du eit lite headset til 400 kr med hodetelefoner til 700-1300?

Eg har aldri sett eit sett som er meir kompakt enn PortaPro. Lyden er meget bra i forhold til det meste i den prisgruppa.

 

Tja. Sammenligner og sammenligner. Formålet er vel å få god lyd og bang for the buck. Det er skummelt å gå seg blind på slike "trygge" kjøp som PortaPro har blitt etterhvert...andre alternativer blir fort forbigått i farten.

 

Dersom men ved å legge 300 kroner ekstra i bærbar lyd får en dobbelt så god lytteopplevelse under en levetid på, la oss si, 5 år, så vil jeg påstå det er verd det. Veldig ofte lønner det seg å legge de ekstra kronene i kvalitetsvarer. Det har nok de fleste råd til. Kvalitet foran kvantitet! (PortaPro går jo istykker hele tida :p )

 

Min personlige erfaring hva bærbar lyd angår, er at isolasjon er alfa og omega dersom man bruker lyden aktivt; på bussen, i bybildet og i klasserommet når man er lei av lærerens monotone foredrag.

 

God isolasjon gjør at produsentene kan fokusere på det de skal; nemlig god lydgjengivelse og ikke "hvordan overdøve bakgrunnsstøy". Min erfaring tilsier at gjennom god isolasjon kommer (forutsetter en god produsent seff) et mye mer komplekst lydbilde frem og gjør lytteopplevelsen noe helt annet.

 

Det hører med til historien at jeg ikke er noen audiofil, men en helt alminnelig tenåring med sansen for god musikk.

Lenke til kommentar
Jeg er heller ingen stor tilhenger av PortaPro. Ja, det er mye bass, men den er feit og treig.

 

Jeg ville heller sett på Sennheiser PX100 og PX200. Mye mer "korrekt" lyd. Mer enn nok bass også.

 

Ellers så kan du gå for Beyerdynamic DT231 til 650,-, og få den beste lyden i klassen under 1.000,-. ;-) Kanskje ikke like sammenleggbar, men tåler MYE mer.

Helt enig!

 

Mye bass er ikke nødvendigvis god lyd. Og Med PX200 plager du ikke vettet av andre som sitter rundt deg selv om du spiller høyt.

 

Personlig har jeg ved flere anledninger hatt lyst å kvele technofans med portapro på bussen... :-)

 

Bærbare hodetelefoner bør være lukket. Best for deg og best for omgivelsene.

Lenke til kommentar

Porta Pro er bra, men har noen pluss/minus sider:

 

+ Sider:

De er lette

De koster nesten ingeting

Lette å få på garanti hvis noe ryker

Smågod lyd, ikke noe vits å sette opp debatt for det!

 

- Sider

Tåler ikke en dritt (Det gjør ikke Koss UR40 ettersom jeg fikk erfare for en uke siden)

Lugger av deg håret, spesielt for den langhårete.

Smådårlige fester til bøyla som går rundt hodet.

 

Kjøp Sennheiser Px100, eller Px200 istedet for.

MYE BEDRE KJØP!!!

 

 

 

:thumbup:

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
standard butikkpris er rundt 700,- ja...

600 vel? (598) Ihvertfall hos alle Platon-butikkene og Musik-Magazinet i Bergen...

 

Alternativ: (kan bli litt store og klumpete kanskje, men jalla fet lyd) Koss UR-40

 

EDIT: Hvis du mener ledningen er for kort, kan du kjøpe sånn forlengelseskabel (skjøtekabel) hos f.eks. Clas Ohlson (gjerne med gullkontakter for bedre gjengivelse). De er kanskje litt for lange igjen, men det finnes visst noen som ikke er så veldig lange, med volumkontroll på.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
"px200 er bedere en px100 etter det jeg har hørt"

Kunne du gi meg linken :yes:

 

 

Sier ikke at px100 er bedere forde dem skriver det men det er det jeg har hørt og har ikke sett noen ortnlige tester eller omtaler der de sier at px200 er best

px100 vs 200 og pxc250

Jeg er også litt enig at den billigere PX100 er litt bedre enn PX200. Mye fordi bassen var mer fremtredende og morsom, men også var muligens mellomtonen litt mer "på plass".

 

Det skal også sies at med litt EQ på PX200 ble det mer enn nok bass der også. PX200 er også litt mer praktisk siden den isolerer såpass bra som den gjør.

 

Man kan kanskje si at PX100 passer bedre til iPod'en, som visst mangler litt bass, mens PX200 passer til spillere der du kan guffe opp bassen litt.

 

Uansett liker jeg begge to bedre enn PortaPro. Spesielt konstruksjonen. Sennheiserne trenger ikke livstidsgarantien, for å si det sånn... :thumbup:

Lenke til kommentar
hvis man skal benytte seg av garantien på koss hodetelefoner, må du bytte der du kjøpte den, eller kan du bytte i hvilken som helst butikk som selger et koss produkt?

Jeg tror ikke du MÅ tilbake til samme butikk som du kjøpe Koss'en.

 

Et par interessante punkter i Koss' Limited Lifetime Warranty:

 

- Den dekker kun normal bruk av den opprinnelige brukeren. Dette betyr at hvis noen andre låner PortaPro'en og ødelegger den, gjelder ikke garantien.

- Den gjelder kun feil i materialer og arbeid.

 

Hvis de vil, kan Koss gjøre seg litt vanskelig og nekte å reparere/bytte hodetelefonen hvis de tror den er brukt "unormalt" eller det ikke er en produksjonsfeil. Men f.eks. PortaPro'en koster antakeligvis bare noen få 10-kroninger å lage, så det er like greit å bytte dem.

 

Hadde det ikke stått "Lifetime Warranty" med store bokstaver på PortaPro'en, hadde de nok ikke solgt like mange. Den trenger visst denne garantien... ;)

Lenke til kommentar
En PortaPro koster 58 kr i deler. Arbeidet er vel ca 10 min.

 

(Kjenner en som har jobbet hos den norske importøren)

Dæggern...det var såpass lite penger, selv for importøren, altså? :ohmy:

 

Da kan det ikke være mye penger det koster Koss å lage disse. Skjønner godt at de kan ha livstidsgaranti da.

Lenke til kommentar

Altså, for å presisere...

 

Importøren er også reparatøren her i Norge.

De har da alle reservedeler på sitt lager.

 

Plukker de BARE deler derfra og bygger en PortaPro fra bunnen, koster delene 58 kroner. Jeg kjøpte derfor min PortaPro for 58 kroner av ham ;)

 

De som har kikket litt på PortaPro ser også at de er svært enkelt sammensatt, så det tar ikke lange tiden.

 

 

Og nei, det er ikke mulig å kjøpe delene noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...