Gå til innhold

SPDIF-utgang på ECS G556E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
optisk utgang, ikke digital

 

Optisk er jo digital. Dessuten så er spdif integrert sammen med minijack/høretelefon utgangen. Så den kabelen skal nok funke. Tror egentlig ikke at du har skjønt hva jeg har prøvd å si. Men men :dontgetit:

vet jo at optisk er digital. I teksten jeg skrev mente jeg ordet optisk , ikke digital..

 

Uansett; kabelen fra clas ohlson er en optisk kabel (slik som en bruker til f.eks. minidisk). Denne kabelen er beregnet for å overføre lyspulser (sees som rødt lys). Jeg forstår da ikke hvordan en kan overføre et elektrisk digitalt signal igjennom en kabel beregnet for lys. Men hvis du sier at du får overført spdif-signalet gjennom en optisk kabel fra en ikke-optisk kilde (høretelefonutgangen) og inn på en forsterker som sender ut digital surround, så kan jeg jo ikke gjøre annet enn å stole på deg..

Lenke til kommentar
optisk utgang, ikke digital

 

Optisk er jo digital. Dessuten så er spdif integrert sammen med minijack/høretelefon utgangen. Så den kabelen skal nok funke. Tror egentlig ikke at du har skjønt hva jeg har prøvd å si. Men men :dontgetit:

vet jo at optisk er digital. I teksten jeg skrev mente jeg ordet optisk , ikke digital..

 

Uansett; kabelen fra clas ohlson er en optisk kabel (slik som en bruker til f.eks. minidisk). Denne kabelen er beregnet for å overføre lyspulser (sees som rødt lys). Jeg forstår da ikke hvordan en kan overføre et elektrisk digitalt signal igjennom en kabel beregnet for lys. Men hvis du sier at du får overført spdif-signalet gjennom en optisk kabel fra en ikke-optisk kilde (høretelefonutgangen) og inn på en forsterker som sender ut digital surround, så kan jeg jo ikke gjøre annet enn å stole på deg..

Jeg vet faktisk at det der ikke går, for jeg forsøkte på min laptop akkurat nå... :D

Lenke til kommentar

er enig der, MrBlueJack hvis du ser på 3.5 mm utgangen på den kabelen så ser du den optiske utgangen helt i tuppen, akkuratt likt på den vanlige plugge. der er 2 format på optiske kabler, denne kabelene forandre derfor bare utgangen på kontaktene.

 

edit: har forøvrigt en aopen 1557 selv så denne kabelen vil funke fint til min, men ikke for en som ikke har optisk utgang.

Endret av Sir Spiff
Lenke til kommentar

Vil det da si at min bærbare har optisk utgang? Det står bare at min har støtte for spdif, og står det om G556E bærbare også. Det står ikke noe om støtte for optisk utgang. Ja, jeg ser på bildet at tuppen er lik som den andre pluggen. Jeg har tross alt en sånn kabel her hjemme.

 

Nugi: Du må aktivere spdif først. Når jeg har gjort det på min bærbare så lyser det rødt lys ut av høretelefonutgangen. Det vil nok si at optiske utgangen er integrert i høretelefonutgangen, det er det jeg har prøvd å fortelle. For at spdif må virke så må man aktivere den først. Det har kanskje ikke schwin gjort? Og da betyr det at jeg faktisk overfører spdif-signalet fra en optisk kilde, ikke en ikke-optisk kilde slik du tror.

Lenke til kommentar

Spdif er en standard for overføring av digitale signaler. Slike signaler kan enten overføres optisk eller elektrisk (over coax). At et står at lydkortet støtter spdif sier ikke noe om det har optisk utgang eller ikke.

 

På forrige side sier du at du IKKE har optisk utgang, men nå sier du at du har det. Jeg må si at det du skriver vitner om at du ikke har så mye peil..

 

Det jeg lurer på er hvilken kabel man skal bruke for å få surround til å funke på G556E. Når du begynner å snakke om et annet PC-merke som har en annen type utgang, ikke vet hvordan en optisk kabel ser ut og messer om at jeg ikke forstår, så synes jeg at du kan holde deg litt roligere..

Lenke til kommentar

Ok, jeg innrømmer at jeg var på tur, og jeg beklager det. Men du trenger ikke være så krass i tonen. Dessuten er det heller ikke min feil at det ikke står noen steder om det er optisk eller elektrisk som støttes av de forskjellige maskinene, og det burde det syns jeg, så misforståelser som dette kan unngås.

 

Jeg tar meg friheten til å quote svennand fra første side.

 

snakka nettopp med sjefen i digital impuls i trondheim

 

den minijack porten er en kombiport.

den har både vanlig analog stereo og digital i ett

 

man må inn i kontrollpanel / lyd og lydenheter / avansert på høytaleroppsett

for så å velge 5.1 da skal inngangen lyse rødt (altså bli optisk)

dette skjedde ikke med meg men det kan enten være fordi porten er ødelagt eller så må en optisk kabel settes inn for at den skal begynne å lyse. skal få lånt meg en optisk så fort som mulig å få prøvd

 

Det betyr da altså at G556E har optisk utgang? Isåfall ville det vært rart hvis han sjefen påstod at G556E har optisk utgang, også har den ikke det. Vet bare om svennand som har testet. Du, nugi, har kanskje testet om det virker eller ikke? Hvis han sjefen har rett så burde den kabelen som det har vært snakk om virke.

Endret av MrBlueJack
Lenke til kommentar

Heisann gutter, for å enable spdif på ECS maskinen så måtte jeg laste ned programvaren fra Realtek (de som har laget DAC'en på hovedkortet) Det er chip'en som omgjør det digitale lyd signalet til analog signal, denne chippen streamer også signalet til spdif utgangen. Jeg regner med at dere også har en DAC fra Realtek. http://www.realtek.com.tw Last ned programvaren her. Denne vil enable spdif utgangen!!!! Glem optisk minijack kabler kjøp en AV kabel enkelt og greit på Claes Olhson. Dette er en vanlig kabel og enkel å få tak i. Alle DV kameraer har en slik, og mange digitale fotokameraer du kan koble på tv'en har det også...ellers se tidligere innlegg.....

Lenke til kommentar

jlianes: Thanks, men hvilken kabel mener du? Jeg har testet vanlige phonokabler (rød og hvit i ene enden og minijack i andre (med rød plugg inn i digitalinngang på forsterker)) og det funket ikke.

 

MrBlueJack: Sorry ikke meningen å være så krass :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke vanlig minijack fordi den bare har to ledere, den vil passe inn i utgangen, men du trenger en minijack med 3 gjentar 3 ledere i tuppen fordi det digitale signalet blir sendt ut i en ende på pluggen som ikke en vanlig minijack passer til. En vanlig minijack til phonoplugg har 2 runde striper på pluggen, mens en slik du skal ha har tre. Kabelen du skal bruke er en vanlig minijack med 3 phonoplugger i andre enden. En gul, en hvit (evt. svart) og en rød. Bor du i Oslo kan jeg møte deg og vise deg, evt ta med en slik kabel du trenger.....

Lenke til kommentar

Hehe takker for tilbudet, men jeg er helt med nå! ;) Supert, da satser jeg på at saken er avsluttet og løst. Men jeg må bare si at det er helt utrolig at hverken multicom eller digital impuls vet hvilken kabel som skal brukes (med tanke åp at de selger maskinen!!!)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg fatter ennå ikke hva som må til. Har en G556, men får ikke SPDIF-en til å funke. Har lastet ned nyeste drivere, og skrudd den på gjennom Soundmanager (Realtek-programmet). Men i volumkontrollen til Windows er den helt grå. Og følgelig får jeg ikke noe lyd når jeg kobler til den orange kabelen til 6.1-settet.

 

Hva har dere gjort får å få den til å funke? Er det ikke en 5.1-utgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...