Gå til innhold

SPDIF-utgang på ECS G556E


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg laptop, som jeg innimellom kommer til å bruke til å se på dvd med, trenger derfor en med digital lydutgang.. Noen som har testet det på denne maskinen? Hvordan funker surround? Bruker selvfølgelig en hjemmekinoforsterker i tillegg. Er en mulighet med eksternt lydkort, men hadde vært greit å slippe :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg laptop, som jeg innimellom kommer til å bruke til å se på dvd med, trenger derfor en med digital lydutgang.. Noen som har testet det på denne maskinen? Hvordan funker surround? Bruker selvfølgelig en hjemmekinoforsterker i tillegg. Er en mulighet med eksternt lydkort, men hadde vært greit å slippe :yes:

hmm

den har ikke digital utgang. bare vanlig mini jack utgang for lyd mic osv

Lenke til kommentar

Stusset også veldig på det der, enten forstår ikke jeg hva en SPDIF-utgang er, eller så er det Multicom som ikke forstår det. De skriver blant annet at det er SVHS-utgang fra skjermkortet også. SVHS er ikke det samme som S-video. SVHS er bare en utviklet form for Video Home System. Altså nesten vanlige video-kassetter og -spillere.

 

Det er bare en hodetelefonutgang.

Lenke til kommentar

På minidiscer (sony iaf) er det jo digital utgang, og den ser akkurat ut som en vanlig minijackinngang, og hvis jeg ikke er helt på feil jorde funker det som analog utgang også, ville tro at dette var noe av det samme opplegget. Hvis det stemmer, selvfølgelig. SPDIF er en digital lydutgang. Iaf for oss vanlige dødelige :) Å blande mellom svhs og svideo er en vanlig elkjøpfeil forresten

 

edit:leif :p

Endret av guruthos
Lenke til kommentar

Jo, det er mulig at den kan være digital, men jeg kan ikke svare på de øvrige spørsmålene dine. Får ihvertfall helt klart bedre lyd på mine Logitech Z2200 med den vanlige analogutgangen fra 'M-Audio Revolution 7.1'-lydkortet i min stasjonære PC. Der er det i tillegg en SPDIF-utgang som skiller seg klart fra en minijack-utgang.

 

Vet ikke hvordan du skal koble en slik minijack-utgang til forsterkeren din, for så å få surround.

Lenke til kommentar
Jo, det er mulig at den kan være digital, men jeg kan ikke svare på de øvrige spørsmålene dine. Får ihvertfall helt klart bedre lyd på mine Logitech Z2200 med den vanlige analogutgangen fra 'M-Audio Revolution 7.1'-lydkortet i min stasjonære PC. Der er det i tillegg en SPDIF-utgang som skiller seg klart fra en minijack-utgang.

 

Vet ikke hvordan du skal koble en slik minijack-utgang til forsterkeren din, for så å få surround.

du kan ikke bruke en minijack utgang å få mer en stereo,

minijack har bare 2 kanaler..

 

du ser på hovedkort som har surround så har de gjerne 3 eller 4 slike utganger

1 for de to fremme

1 for de to bake

1 for senter

1 for sub

 

en minijack kan ikke være spdif...

 

spdif eller digital signalport må enten være i form av phono plugg eller optisk.

optisk inngang og minijack inngang kan se veldig like ut

man merker fort forskjellen så fort enheten er på. da vil optisk utgangen ha ett rød lys i seg (herav optisk overføring)

 

min G556e har ikke optisk men bare vanlig minijack :( jeg trodde den hadde 5.1 men den har tydeligvis ikke det. jeg kjøpte min fra digitalimpuls så det kan være forskjell på enhetene de bruker. (hvilke enheter og hvilke merke avhenger fra nettbutikk til nettbutikk siden dette er noe butikken selv setter inn.)

om lydkortet er integrert på hket så må det enten finnes forskjellige hk i dem fra produsent eller så har multicom drete på dragen. noe som fører til at folk kan klage på varen de har mottat.

 

slik jeg ser det er det bare å bestille. har den ikke 5.1... så kontakt multicom

da har de drevet med missledende reklame og du kan kreve en eller annen form for erstatning o.l kanskje ett ekstern sblive kort :) noe som gir garantert bedre lyd en slike integrerte dritkort :thumbup:

Lenke til kommentar

ved nærmere titt så jeg at minijacken hadde litt annen formasjon en en vanlig minijack inngang..

 

kan det være slik at man må aktivere 5.1 optisk utgang i windows???

anyone med erfaringer på dette?

 

undre undre :hmm:

 

sjekket ut litt

på www.ecsusa.com står det at maskinen har 5.1

sjekka også digitalimpuls der jeg kjøpte den, der reklamerte de også med 5.1 lyd

sendte nettopp en mail til de for forklaring.

kommer tilbake så fort jeg har fått noe avklaring :yes:

Endret av svennand
Lenke til kommentar
Hvis du ser på spesifikasjonene til ECS (her) så sier de faktisk "AC'97 2.2, SPDIF out, 5.1 channel support".

 

Jeg kjenner ikke modellen, men ta kontakt med Multicom og spør hvor denne SPDIF utgangen er. Be dem også rette SVHS -> S-Video skrivefeilen :)

tatt ut fra akkurat samme sida:

 

Interface Ports

 

Left Side

 

-- 1394A, PCMCIA Slot, LAN port, Modem port, Mic in, Headphone-out

 

Right Side

 

-- DC-in jack

 

Rear Side

 

-- USB2.0*2 port, IR port, CRT port, Parallel port, TV out (S Video), Kensington Lock

 

finner du noe spdif kontakt?

 

dette var også G556 vanlig ikke E utgaven

forskjell: G556 har 4usb 2.0 porter mens e utgaven bare har 2...

kan være andre ting som varierer og...

Endret av svennand
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en Amilo A7620, og det står at den har støtte for SPDIF. Åssen virker det? Jeg har en kabel her med minijack i den ene enden, og i den andre enden er det optisk tilkobling. Jeg koblet minijacken til høretelefon utgangen på pcen og koblet kabelen til anlegget. Det kom ikke ut noe lyd. Er jeg skikkelig på bærtur?

Lenke til kommentar

snakka nettopp med sjefen i digital impuls i trondheim

 

den minijack porten er en kombiport.

den har både vanlig analog stereo og digital i ett

 

man må inn i kontrollpanel / lyd og lydenheter / avansert på høytaleroppsett

for så å velge 5.1 da skal inngangen lyse rødt (altså bli optisk)

dette skjedde ikke med meg men det kan enten være fordi porten er ødelagt eller så må en optisk kabel settes inn for at den skal begynne å lyse. skal få lånt meg en optisk så fort som mulig å få prøvd :)

Lenke til kommentar

Hmm... Tror jeg skal prøve det nå. Redigerer inn seinere når jeg har fått testet det ut.

 

Edit: Sjefen du pratet med veit ikke hva han prater om. Det funket ikke når jeg testet det, men det funket etter at jeg gikk på volumkontroll og valgte avansert. Der må du krysse av S/PDIF Enable, og da skal det virke. Det har ikke noe å si om høytallerne er satt på stereo eller 5.1 surround. Man MÅ enable S/PDIF.

Endret av MrBlueJack
Lenke til kommentar

Den typen SPDIF utgang som kombinerer minijack porten med digital og analog lyd bruker bare vanlig minijack plugg. For å kunne bruke denne må du ha en Dolbydigita/DTS forsterker med digitalingang (ikke optisk). Ser som regel ut som en vanlig phono ingang, men ofte merket orange. Bruk da bare en vanlig minijack til phono kabel og koble i råd ledning siden digital signalet går via pluss ledningen.

 

Har ikke prøvd dette på nevnte bærbare, men skal normalt funke som bare det.

 

 

enjoy :)

Lenke til kommentar

Har bare brukt coax selv så jeg viste ikke at optisk virka på den typen plugger, men ser at en får kjøpt minijack til toslink kabel :)

 

Når det gjelder anlegget ditt NoviKaNa så minner det du har på mitt eget. har en soundblaster 1024 lydkort for fire høytalere, hvis jeg ikke tar helt feil koblet jeg bare en minijack til den gule kontakten på lydkortet. På forsterkeren bør det være en coax ingang på baksiden (ser ut som en vanlig phono kontakt). Hvis du har en slik er det bare å koble i rød (+) phono kontakt (minijack til + og - phono kabel).

 

Hvis du har minijack inganger på forsterkeren så bør du sjekke manualen for disse. organge minijack kan også være andre ting som styring av andre enheter (denon).

Lenke til kommentar

Hei, dette er virkelig ikke noe problem. Så og si alle slike minijack kombi utganger som har sp/dif muligheter er coax typen og IKKE optiske. På min ECS G732 måtte jeg bruke en slik kabel du får med på digitale videokameraer, denne typen har en minijack med TRE ledere i tuppen og tre phono kabelutganger. En gul for video, og hvit og rød for lyd. Med denne kabelen koblet til min DD forsterker fikk jeg spdif signalet (coax) på gul phono plugg og analog lyd ut på hvit og rød, slik kunne jeg enkelt bytte også mellom kildene. Alle dere som har slike porter kan bare enable spdif i programvaren og kjøpe en minijack ledning med 3...gjentar TRE ledere i tuppen. Vanlig minijack har bare to. Du kan se det på antall "striper" på pluggen. FS Amilio derimot bruker optisk minijack, så dette finnes også...., men for dere som ikke ser (det røde) lyset :=) så bruk en slik tre leder minijack til phono kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...