Gå til innhold

F@H med P4 2,6 @ 3,0 og ram 5:4


el-asso

Anbefalte innlegg

Har klokket min P4 2,6 til 3,0. Kjører med FSB på 231 MHz. Det beste jeg klarer med de 2 x 512 Twinmos PC3200 (2,5-3-3-8) brikkene mine er 185 MHz usynkront 5:4 og timing på 2-3-3-8.

 

Syntes igrunnen ikke dette var så galt så jeg spør: er det noe særlig å hente på å bytte til bedre RAM for å kjøre 1:1 ?

Og i tilfelle hvilken RAM ?

 

Edit: Linjeskift, endret overskrift.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P4 trives med stor båndbredde til RAMen og optimalt med 1:1. Har systemet ditt ytelsesproblemer idag? Trenger du mer guffe?

Hehe, trenger en ikke alltid mer guffe ? :cool:

Neida har forsåvidt ikke noen ytelsesproblemer maskina står 24/7 med Folding Home og jeg vil gjerne ha litt fortgang i sakene.

 

Mener du det er en fordel å kjøre 2,6 GHz med 1:1 på rammen fremfor 3,0 GHz 5:4 ?

 

Edit:Linjeskift

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
P4 trives med stor båndbredde til RAMen og optimalt med 1:1. Har systemet ditt ytelsesproblemer idag? Trenger du mer guffe?

Hehe, trenger en ikke alltid mer guffe ? :cool:

Neida har forsåvidt ikke noen ytelsesproblemer maskina står 24/7 med Folding Home og jeg vil gjerne ha litt fortgang i sakene.

 

Mener du det er en fordel å kjøre 2,6 GHz med 1:1 på rammen fremfor 3,0 GHz 5:4 ?

Kan jeg ikke uttale meg om, du må nesten teste ut med de programmene du bruker og finne ut hvilke som gir deg best ytelse. Jeg har dog en liten tro på at 3.0GHz vil yte bedre enn 2.6GHz, selv med lumpen minnebåndbredde på 3.0GHz.

Lenke til kommentar

Er det prosessoren eller minnet som stopper deg på 231MHz FSB? Dersom prosessoren klarer mer, 250-270 FSB, så kan det kanskje lønne seg å bytte dersom du kan få en ok pris for de gamle brikkene.

 

Har selv en 2.6 som kjører på 3.2GHz med 1:1. Prosessoren min ser ut til å være god for ca 3.3-3.4GHz. Sliter "litt" med å starte Windows på 3.6, men en dag..

:roll:

 

edit: Var pc3200 ram ja, da er vel prosessoren som stopper på 231. Må lære meg å lese litt mer nøye :blush:

Endret av mar
Lenke til kommentar
Er det prosessoren eller minnet som stopper deg på 231MHz FSB?

Foreløpig har jeg ikke testet høyere, men ser for meg varmeproblemer etter hvert hvis ikke jeg bytter ut boxed-kjøleren til noe bedre. Grunnen til 231 FSB var bare for å få 3 -tallet i GHz :p

 

Hvliken Ram bruker du ?

Lenke til kommentar
Er det prosessoren eller minnet som stopper deg på 231MHz FSB?

Foreløpig har jeg ikke testet høyere, men ser for meg varmeproblemer etter hvert hvis ikke jeg bytter ut boxed-kjøleren til noe bedre. Grunnen til 231 FSB var bare for å få 3 -tallet i GHz :p

 

Hvliken Ram bruker du ?

Har 2x512 TwinMos Twister PC4000. Klarer ikke 250Mhz, siden hovedkortet ikke vill gi mer enn 2.8V (som i praksis blir 2.75) og brikkene skal ha 2.85.

 

Kjører prosessoren på default volt opptil 3250MHz og har en SP-94 kjøler med en 9.25cm vifte på. Så varme er ikke et stort problem.

 

Tror Corsair ddr500 er et trygt valg.

Lenke til kommentar

1:1 er i teorien bedre enn dine 5:4, men jeg tviler på at det er noen stor forskjell. Trolig er den generelle ytelseforskjellen på rundt 3-5%. Jeg synes ikke denne minimale forskjellen er verd å bruke så mye penger på.

 

Hvis du gidder kan du jo klokke FSB tilbake til 200MHz og måle ytelseforskjellen i Folding med innstillingene 1:1 og 5:4. Husk å bruke samme "workunit" til å måle med siden det er individuelle forskjeller på de.

Lenke til kommentar
1:1 er i teorien bedre enn dine 5:4, men jeg tviler på at det er noen stor forskjell. Trolig er den generelle ytelseforskjellen på rundt 3-5%. Jeg synes ikke denne minimale forskjellen er verd å bruke så mye penger på.

Det var igrunnen det svaret jeg hadde håpet på :) (ihvertfall det billigste)

 

For systemet totalt er en økning i cpu hastighet fra 2,6 til 3,0 GHz en økning på 15 %, minus reduksjon i hastighet som følge av usynkron ram (3-5 % den veien også ?). Da sitter en igjen med en netto på et eller annet som kun testing vil vise. (Noen burde lage en tabell over slikt )

Men selv om minnet kjører 5:4 på 3,0 Ghz er dette bedre enn 2,6 GHz med minne 1:1 hvis jeg har oppfattet det riktig.

 

Og FSB på 250 MHz var ingen suksess sånn umiddelbart, ihvertfall ikke så lenge poenget er å boote maskina :p

Lenke til kommentar

3.0 5:4 er vesentlig raskere enn 2.6 1:1, det har jeg testet selv. Så jeg er enig med Simen1, eneste unntaket måtte være dersom du kan få en ok pris for de brikkene du har. Når prosessoren tydeligvis ikke er så glad i en FSB på 250MHz har det ikke så mye for seg å bruke mer penger på ram.

Lenke til kommentar
Hvis du gidder kan du jo klokke FSB tilbake til 200MHz og måle ytelseforskjellen i Folding med innstillingene 1:1 og 5:4. Husk å bruke samme "workunit" til å måle med siden det er individuelle forskjeller på de.

Folding Home Test:

 

Vet ikke om dette er interressant for "almenheten" men i hvertfall "testet" jeg med og uten klokking ved å se på tidsdifferansen mellom 20 "frames" av totalt 400. Tok tallene fra loggen på to like store work units. Begge ble tatt fra ca. kl. 0300 om natten for å unngå mest mulig annen aktivitetet på maskina.

 

Begge "testene" med Hyperthreading aktivert og 2 klienter gående samtidig.

 

P4 2,6 uklokket 1:1 (2,5-3-3-8) snitt tid 15 min. 11 sek. pr. "frame"

P4 2,6 @ 3,0 5:4 (2,5-3-3-8) snitt tid 13 min. 47 sek.

 

Det er altså en forbedring på 1:23 pr. frame så på en 400 frames enhet er det snakk om 9 timer og 16 minutter kortere tid.

 

Men så kom sjokket !. Jeg deaktiverte hyperthreadingen, stoppet den ene klienten og lot det tusle å gå over natten:

 

5 min og 45 sekunder i snitt, en reduksjon på over 8 minutter :dribble:

Hadde riktignok ventet en forbedring ut fra resulteter i SuperPi, men langt fra de 58 % det her er snakk om.

 

Konklusjon:

P4 2,6 uklokket med HT: 101 timer 12 minutter

P4 2,6 klokket til 3,0 HT: 91 timer 55 minutter

P4 2,6 @ 3,0 uten HT: 38 timer 21 minutter

 

Selv om en med Hyperthreading aktivert kan kjøre 2 enheter samtidig lønner det seg likevel å deaktivere HT og kjøre med 1 enhet av gangen.

 

Edit: Leif og må tilføye at jeg nå kjører på 3,1 med 2-3-3-8 i forhold 5:4 så får vi se hva det gir.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...