Gå til innhold

Stortest av 8 kameraer med 5 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Whoa :)

 

Det var en pen oppsummering... Jeg synes det dog er rart du gir Sony P100 6'ern i test da denne viste så dårlig bildekvalitet. For meg er kvaliteten på bildene fra et kompaktkamera viktigst, da jeg ønsker å gjøre så lite etterbehandling som mulig. Mest mulig klikk-og-pek :) Og gjerne litt avanserte funksjoner som instilling av lukker, blender, ISO og hvitbalanse.

Lenke til kommentar

Forskjellen i bildekvalitet mellom kameraene er ikke så stor; i noen forhold er noen best, i andre forhold er andre bedre.

 

Forskjellen i bruk er imidlertid ganske stor, og mye større enn forskjellen i bildekvalitet.

 

Men ja, er man svært opptatt av bildekvaliteten er ikke Sony-kameraet det beste valget.

Lenke til kommentar

Ingen kameraer er perfekte. Hvis man skulle legge en slik argumentasjon til grunn vil ingen kameraer overhodet få 6 på terningen.

 

Noen er mest opptatt av størrelse, andre er opptatt av ytelse, pris eller bildekvalitet.

 

Bildene til P100 er sannsynligvis gode nok for 99.9 % av verdens befolkning, og den resterende promillen ville sannsynligvis kjøpt seg et langt dyrere kamera uansett.

 

De som er spesielt opptatt av et spesielt kriterium, f.eks. bildekvalitet, håper jeg er intelligente nok til å klare å lese hele testen, og selv trekke sine egne konklusjoner.

 

Konklusjonen er nemlig ikke skrevet med henblikk på profesjonelle fotografer som ønsker det aller, aller beste av bildekvalitet.

 

Det er også verdt å merke seg at et kamera som Canon S60 har en annen målgruppe enn Sony P100. På samme måte som Olympus E-1 har en annen målgruppe.

 

P100 er totalt sett det mest vellykkede kameraet i testen; til tross for at kameraer med en annen målgruppe kan være bedre på enkelte ting.

Lenke til kommentar
...hvilket også følgelig burde bety at kameraet overhodet ikke kan få en sekser på terningen.

Men dersom du gidder å lese argumentasjonsrekken i stede for å henge deg opp i terningkastene, skjønner du dette kanskje bedre.

 

mlwirak:

Jeg synes dette var en kjempetest, likte spesielt måten du har tatt for deg bildekvaliteten på og resonert rundt denne. Kjempebra, så får terningkast være terningkast.

 

Så håper jeg at noen fra Sony leser testen og sørger for at manuell hvitbalanse snart blir implementert i deres kamera også. På høy tid.

 

edit:formulering

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Å kalle Olympus E-1 for et proffkamera er en ganske grov overdrivelse.

Nikon D2H, Kodak DCS 14n, EOS 1D, etc, er proffkamera.

Nikon D100, Fuji S2 Pro (og S3 Pro når det kommer til høsten), er semiproffkamera.

Olympus E-1 er i beste fall et entusiastkamera. Personlig kjenner jeg ikke en eneste profesjonell fotograf som bruker det.

EDIT: Ikke entusiast heller, når jeg tenker meg om.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det gir meg en idé - hva med en mulighet til å vekte karakterene slik man ønsker selv? At totalkarakteren blir regnet ut fra den enkelte brukers preferanser? Noen bruker kameraet som festkamera og er opptatte av størrelse og vekt, mens andre trenger manuelle innstillinger osv.

 

DET hadde vært noe, det! :)

Lenke til kommentar

Jeg gir nå ihvertfall denne testen terningkast 6 :yes:

 

God gjennomgang, alle områder som er viktige er dekket, og det er i tillegg svært oversiktelig og lett å finne ut av rangeringene o.l.

 

For meg er den totale pakken det viktigste, ikke at billedkvaliteten må være fullstendig på topp. Så jeg sier meg enig i at P100 kommer best ut i test.

Lenke til kommentar

Litt spenstig utvalg av kameraer ... å sette Sony DSC-W1 opp mot Olympus E-1 er jo som å sammenligne epler og oppvaskmaskiner. Man ser ikke hw.no tester Intel P4 opp mot Geforce 6800 og en Pioner DVD-brenner.... det blir jo ikke veldig mye meninga.

 

Greit nok at man har lyst til å skrive litt om nye modeller, men det kan umulig bli noe som helst rettferdig sammenligning, når kameraene spriker så veldig mye. Skal man teste små kompakte kameraer, så tester man små kompakte kameraer ... ikke noen med kembo-linse.

Lenke til kommentar

Hmmmm, leste du testen ???

E-1 er tatt med i testen som en referanse, og er forøvrig ikke sammenliknbart.

Meninger er at man skal kunne benchmarke de siste nye kompakte digitalkamera mot ett dslr.

Jeg synes det var helt greit, morsomt å se hvordan avvikene artet seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+423740
I testen af Canon S60 fremgår det, at kameraet ikke har eksponeringslås. Dette er ikke korekt. Når man har trykket udløserknappen halvt ned, skal man trykke på lysmålingsomskifteren (nederst tv.). Mens man holder denne knap inde, kan man slippe udløseren, og med venstre og højrepilen kan man nu ændre forholdet mellem tid og blænde. Faktisk en rigtig smart og brugbar finesse. Håber I kan bruge dette indlæg.
Lenke til kommentar

Lurte på om du kanskje hadde orket å benevne bildekvalitet-rangeringa med en terning på hvor godt det beste kameraet gjorde det, og hvor dårlig det dårligste kameraet gjorde det. Når jeg så at P100 og W1 lå nederst på de fleste bildekvalitet-rangeringene, ble jeg skikkelig skremt, mens det i virkeligheten bare er snakk om et terningkast mellom tre til fem. (håper du forstår hva jeg mener! :) )

 

Ellers en sårt etterlengtet og NYDELIG test! Test-kunst, rett og slett!

Lenke til kommentar

Har lyst til å slutte meg til rekken av applauderende lesere. :yes: Jeg er ikke på jakt etter kompaktkamera selv nå, men hvis jeg hadde vært det så måtte dette vært den ultimate artikkelen å lese. Utrolig grundig og skikkelig, må ha vært et sinnsvakt arbeide å gjøre alt dette. Håper dette er jobben din Martin, for hvis denne testen er gjort på fritiden så kan du umulig ha noe "fritid" til overs.

 

Gratulerer :thumbup:

 

Edit: Skriveleif

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar
Å kalle Olympus E-1 for et proffkamera er en ganske grov overdrivelse.

Nikon D2H, Kodak DCS 14n, EOS 1D, etc, er proffkamera.

Nikon D100, Fuji S2 Pro (og S3 Pro når det kommer til høsten), er semiproffkamera.

Olympus E-1 er i beste fall et entusiastkamera. Personlig kjenner jeg ikke en eneste profesjonell fotograf som bruker det.

EDIT: Ikke entusiast heller, når jeg tenker meg om.

???

Kikk innom Olympus SLR-forumet på dpreview - med mange fornøgde E-1 brukarar, også profesjonelle. Har ikkje E-1 sjølv, men meiner kameraet må vere eit av dei mest undervurderte på marknaden - særleg etter prisreduksjonen i vår + at ryktene melder om ein ny prisreduksjon 1. august.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...