Gå til innhold

kjøling av T-bird 1,4 Ghz


john o

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende komponenter:

 

T-bird 1,4 Ghz

Asus A7A (266 FSB)

Aopen HQ08 Fulltower

 

Har på grunn av temperaturproblemer nettopp gått til innkjøp av en Silverado, men temp. overstiger 60 grader idle, og 70 grader ved full load (12V). Har renset kjøleren og CPU`en med kondensfjerner, og lagt på et tynt lag med Artic Silver 2. Vet ikke hvordan jeg skal få ned temperaturen, så det hadde vært glimrende og fått hjelp til å løse dette fra dere der ute...... (Hvor mye mer kjøling vil jeg kunne få ved å planslipe kjøleribba?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor høy er kabinett temperaturen?

 

Selv har jeg en kabinett temperatur som ligger 5 grader C over temperaturen i rommet.

 

Romm temperatur: 20.8 grader

Kabinett temperatur: 25.6 grader

Prosessor temperatur: 40 grader idle, 46 grader ved load.

 

Prosessor volt 1,93

TaiSol CKG760

Lenke til kommentar

Det er enkelte ujevnheter på bunnen av kjøleren, men temperaturen er nok dessverre riktig, da jeg bruker både Hardware Monitor i BIOS og Asus Probe for å måle denne........ Hva vil jeg kunne oppnå ved å justere volt styrken på CPU? (opp/ned). Denne står nå på default 1,750 volt........

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt den kjøleren, men etter det jeg har lest skal den kjøle like bra som min TaiSol CKG760. (Benytter den delta fan)

 

Da er det bare alternativ 1. igjen. Planslip prosessor og kjøler. Det skal hjelpe ,men for meg var det snakk om 2-3 grader forbedring ved 100%load.

Lenke til kommentar

2-3 grader hjelper, men hva med å sette inn flere kabinettvifter? Hva vil jeg oppnå, og hvor i kabinettet bør da disse monteres? Det blir fortsatt alt for varmt. Kan CPU`en være defekt?

 

[ Denne Melding var redigert av: john o på 2001-08-27 02:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-27 02:25, john o skrev:

2-3 grader hjelper, men hva med å sette inn flere kabinettvifter? Hva vil jeg oppnå, og hvor i kabinettet bør da disse monteres? Det blir fortsatt alt for varmt. Kan CPU`en være defekt?




Ta bort døren på kabinettet og la den være av. Så prøver du å planslipe kjøleren og få den montet skikkelig. Da skal du få en bedre kjøling. Om prosessor temperaturen stiger når du setter på sidedøren kan du vurdere flere/bedre vifte® til kabinettet.

 

Jeg får en reduksjon på maks temp fra 46 til 43 grader om jeg tar bort døren på kabinettet.

 

Aopen MAXI-Tower er ikke det enkleste kabinettet å montere vifter i. Chieftec er langt bedre kabinetter med tanke på teknisk løsning og kjøling.

 

Jeg tviler på at CPU er ødelagt, da ville den ikke virket.

 

Det er kanskje noen med samme kjøler som kan hjelpe mer konkret.

Lenke til kommentar

Tenker på å prøve og øke volt`en på CPU, men vet ikke hvor mye jeg kan justere denne (?). Prøvde å kjøre CPU clock ned til 1050 MHz, men fikk ikke redusert antall grader, bare hastigheten.....

Hvordan får jeg koblet bort alarmen fra BIOS når CPU overstiger 70 grader? Ønsker å heve denne et par tre grader....

 

[ Denne Melding var redigert av: john o på 2001-08-27 21:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-27 21:39, john o skrev:

Tenker på å prøve og øke volt`en på CPU, men vet ikke hvor mye jeg kan justere denne (?). Prøvde å kjøre CPU clock ned til 1050 MHz, men fikk ikke redusert antall grader, bare hastigheten.....

Hvordan får jeg koblet bort alarmen fra BIOS når CPU overstiger 70 grader? Ønsker å heve denne et par tre grader....


[ Denne Melding var redigert av: john o på 2001-08-27 21:40 ]


 

Om du har alarmen på 70 grader og den går av. Ikke prøv å klokke prosessoren din, det er noe galt med kjølingen.

 

Det viktigeste er å få en kjøleløsning som virker før du tenkr på å klokke prosessoren. Jeg har satt alarmen på 65 grader. Går den av er det bare å slå av systemet med en gang. For da er det noe som ikke stemmer med kjølingen. Du må huske på at AMD prtosessorene ikke har en temp sensor onboard, men den ligger i socketen. Dette fører til en noe laver temp måling en den virkelige kjerne temperaturen. De nye Palmino baserte prosessorne kommer til å ha temp sensor onboard.

Lenke til kommentar

Jag har precis köpt en 1.4Ghz Thunderbird tillsammans med ett Abit KG7 moderboard, dette tillsammens med en Taisol Taisol CGK742 giver mig 52 grader vid idle läge dvs uden last! er ikke det högt??

Har använt Arctic Silver ved montagen av kyleren.

 

Hilsninger

Anders

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-29 11:34, Ander's skrev:

Jag har precis köpt en 1.4Ghz Thunderbird tillsammans med ett Abit KG7 moderboard, dette tillsammens med en Taisol Taisol CGK742 giver mig 52 grader vid idle läge dvs uden last! er ikke det högt??

Har använt Arctic Silver ved montagen av kyleren.


Hilsninger

Anders


 

Tempraturen må sammenlignes med kabinett tempraturen og luft tempraturen i rommet PC står i. Jeg har en 1200@1400 Vcore 1,93 med en TaiSol CKG760 med en delta vifte som orginalt var montert på en PEP66T som jeg kjøpte en gang hos 3Dfxcool. Denne viften er litt kraftigere en den orginale.

 

Rommet : 25

kabinett : 28

CPU 100% : 49

CPU idle : 43

 

Når tempraturen i rommet er 20 grader C.

 

Rommet : 20

Kabinett : 23

CPU 100% : 44

CPU idle : 38

 

_________________

Mvh Pål Kallevåg

-----------------------------

Web: Hardware.no

E-mail: [email protected]

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2001-09-04 20:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-29 21:23, tuffenuff skrev:

Et spørsmål: Er virkelig taisol CGK760 nok for å kjøle athlon 1,4 ghz rock solid. Jeg er ingen overklokker, men ønsker bare et relativt billig alternativ til en kjapp pc.


 

JA, så lenge ikke kabinett temperaturen er noelunde lav.

 

CKG760 holder sålenge du ikke har tenkt å overklokke. Skal en 1,4GHz overklokker kan CKG760 bli for svak. Det er mulig å hente ekstra effekt ved å bytte til en kraftigere 60mm vifte. Den som er orginal er ganske støysvak og ikke av de kraftigeste. Med f eks. en kraftig Delta eller papst vifte stiger kjøle effekten noe, støyen også :smile:

 

Kunne tenkt meg å prøvd den nyeste 60mm viften kalt "Black Delta" eller noe slikt.

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2001-08-29 22:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-27 01:32, john o skrev:

Jeg har følgende komponenter:


T-bird 1,4 Ghz

Asus A7A (266 FSB)

Aopen HQ08 Fulltower


Har på grunn av temperaturproblemer nettopp gått til innkjøp av en Silverado, men temp. overstiger 60 grader idle, og 70 grader ved full load (12V). Har renset kjøleren og CPU`en med kondensfjerner, og lagt på et tynt lag med Artic Silver 2. Vet ikke hvordan jeg skal få ned temperaturen, så det hadde vært glimrende og fått hjelp til å løse dette fra dere der ute...... (Hvor mye mer kjøling vil jeg kunne få ved å planslipe kjøleribba?)



 

Tipper det er temperaturavlesingen til ASUS det er noe galt med, opplevde nettop at 2 pc med Asus hk og P4 prosessorer begge viste 69 grader ved idle, den ene hadde til og med side døren av, og kjøle elementet på CPU'n var ikke lunket engang... på min egen pc, med amd 1,2GHz er da i allefall elementet lunknt når CPU liger på ca 45 grader...

 

Nei, her er det nok noe rart med temepratur avlesingene....

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt utenfor emne men jeg har noen problemer med min temp leser på mitt abitkg7.

Den påstår at prosessor ligger på 90 grader ved full load. Jeg har planslipt prosessor (amd 1.4 266) og en http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...c462/index.html

 

Maskinen er stabil og virker korekt og tempen inne i kabinettet er bare på 5 grader (avkjølt luft fra kjølerom)

 

Er det hk'et det er en feil med eller er det tempmålern?

Lenke til kommentar

Hei igjen!!!!!!!!!!!!

 

Fant ut av problemet??

 

Etter nøye gjennomgang, med testing av ulike komponenter, kom jeg fram til at cpu-sensoren på Asus A7A266 hovedkortet viste feil temperatur. Da var det bare å gå til anskaffelse av et annet hovedkort. Da byttet jeg til et Abit KG7 RAID, monterte det, og fikk en tempratur på 48 grader (idle), og på 53 grader (v/ full load). CPU`en blir avkjølt av en Taisol CKG760 vifte.

Ok, så over til det spørsmålet som da dukket opp: hvordan i h....... skal jeg få ned tempraturen i kabinettet? Denne er nå på hele 39 grader!!! Har en vifte i nede i fronten som trekker luft inn, og en oppe i bakkant som blåser luften ut igjen. Skal jeg da montere inn ytterligere en vifte til i bakkant av kabinettet, eller vil jeg få ned temperaturen ved å forandre på hvilken retning disse blåser i? Vil det eventuellt bli bedre hvis jeg flytter den bakre kabinettviften ned? (Da må jeg bytte tower, og da er jeg i tilfelle usikker på om jeg vil få temperaturen nok ned til at dette kan forsvare den ekstra kostnaden.)?

Har en SILVERADO CPU vifte liggende, og lurer på om det vil bli kjøligere i kabinettet hvis jeg benytter denne isteden for Taisol viften.? Hva da med CPU-temperaturen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...