Gå til innhold

Program/komando, slå av en maskin over nettverket.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Som topic sier, er jeg på jakt etter et program eller en komando til å slå av en maskin over nettverket. Jeg skal ha det litt gøy med de andre maskinene her i huset/nettverket.

Noen som vet om et program eller komando?? Det beste hadde vært om jeg bare kunne slå inn IPen og så slo maskinen seg av.

PÅ FORHÅND TAKK FOR HJELPEN.

MVH Chrisege

Videoannonse
Annonse
Skrevet
da må maskinene som du skal bruke det på støtte WON... finn et program som brukes til dette og du er i boks

Har du et eksempel på et program??

Skrevet

Windows XP Pro (3 maskiner)

Windows 2000 Server (1 maskin) (Prøver å lære meg litt server, men det blir det liten tid til.)

Windows 98 (1 maskin) (Denne er ikke så viktig å kunne skru av.)

Skrevet
Det er såpass enkelt som kommandoen "shutdown" og parameteren -m

For å få GUI kan du bruke -i

Høm...

Nå forstår jeg ikke helt. Du må nok forklare litt. Jeg skal slå av en maskin med IP 192.168.0.120 eller med navn \\test.

Hva må jeg gjøre.

Skrevet (endret)

I XP: "shutdown -i" (GUI), eller "shutdown -s -f -m \\maskinnavn -t 00"

Krever dog nødvendige tilganger på maskinen du skal slå av.

Endret av KAS
Skrevet
vnc lar deg styre maskiner i eit nettverk.

http://www.realvnc.com/

Må ikke dette kjøres/legges inn på alle maskinene.

ja, men det er vel ikkje noko probmem vist du har tilgang til alle maskinene.

Det er jo ikke noe problem nei. Men det betyr mer arbeid for meg.

Skrevet (endret)
Det er såpass enkelt som kommandoen "shutdown" og parameteren -m

For å få GUI kan du bruke -i

Høm...

Nå forstår jeg ikke helt. Du må nok forklare litt. Jeg skal slå av en maskin med IP 192.168.0.120 eller med navn \\test.

Hva må jeg gjøre.

Du spurte etter kommando?

Trykk start -> kjør -> skriv "shutdown /m \\192.168.0.120 /s /t 30 /c "MUHAHAHA" -> OK

Bytt ut 30 med antall sekunder du vil at maskinen skal vente med å slå seg av med meldingen MUHAHAHA. Ta bort /t og /c hvis du vil at den skal slå seg av med en gang.

Skriv bare "shutdown /i" for å få frem grafisk grensesnitt... (litt enklere)

Men du må nok være administrator på PC-en du slår av, dvs, brukernavn og passordet du er logget på med på din maskin, må vel eksistere som en admin konto på PC-en du slår av...

Endret av GeeZuZz
Skrevet
Hvilke tilganger kreves?

Tror du må være "Computer administrator".

Dvs, du oppretter en konto på maskinen du skal slå av, men samme brukernavn og passord som maskinen du skrur av fra.

Eksempel:

Brukeren på min PC er "Fredrik" med passord "123" - på PC-en jeg skrudde av er det også en bruker med navnet "Fredrik" og passord "123", og denne brukeren er "Computer administrator" her også.

Skrevet (endret)

Men på skolen var det brukernavn "Rom-#"

Rom var rommet PCen sto i. For eksempel 027. # var nummeret. For eksempel 18.

Da ble det brukernavnet 027-18. Jeg kunne slå av denne PCen selv om jeg satt på 148-09.

Hvordan skal jeg få det til å fungere her hjemme?

Endret av CobraM
Skrevet (endret)

det er mange nytteprogram tilgjengelig på nettet som tillater fjernstyring og administrering av maskiner over nettverk. problemet ligger i at svært mange av dem blir misbrukt av 'kiddies' som bare vil ha litt morro.

orginalt så hadde jeg ikke tenkt å poste navnet til ett slikt program i denne tråden, men siden subzoor kan dra nytte av slik programvare, så legger jeg ut linken til BeyondExec.

dette er ett lite program som kan blant annet låse, restarte, slå av windows-maskiner over nettverket fra komandolinjen, eller via egenproduserte bat filer. fungerer dog kun på NT/2000/XP baserte maskiner.

jeg selv bruker dette programmet til å slå av mine maskiner på nettverket.

C:\beyondexecv2.exe \\tbird -u Administrator -p ******* -d shutdown -l 10

edit: bbcode krøll.. ;)

Endret av Prelude

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...