Gå til innhold

Nytt skjermkort (ATi)

eQunix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har så mye penger å bruke på et skjermkort så er jo det der et av de beste kjøpene du kan gjøre. 6800 Ultra er også et godt kjøp, og de yter ca. like bra. Bare ikke la noen andre komme å rakke ned på X800XT bare fordi det ikke oppnår akkurat like mange fps i doom3 som 6800.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Hvis du har så mye penger å bruke på et skjermkort så er jo det der et av de beste kjøpene du kan gjøre. 6800 Ultra er også et godt kjøp, og de yter ca. like bra. Bare ikke la noen andre komme å rakke ned på X800XT bare fordi det ikke oppnår akkurat like mange fps i doom3 som 6800

Ikke bynn hær åsså :mad:

Skrevet

Ikke bynn med hva?

Skal gjøre meg litt kostbar og gå for et Club3D Radeon X800XT 256MB, http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3403  eller?

Nå blir det mye fram og tilbake her, men det får så være

hmm, det Sapphire kortet du linket til isted var billigere og hadde attpåtil ViVo funksjonalitet. Ikke sikkert du trenger ViVo, men det er jo en velkommen bonus. Lite vits i å betale mer for mindre.

Skrevet

Ikke bynn med hva?

Skal gjøre meg litt kostbar og gå for et Club3D Radeon X800XT 256MB, http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3403  eller?

Nå blir det mye fram og tilbake her, men det får så være

hmm, det Sapphire kortet du linket til isted var billigere og hadde attpåtil ViVo funksjonalitet. Ikke sikkert du trenger ViVo, men det er jo en velkommen bonus. Lite vits i å betale mer for mindre.

jeg er ikke helt med, hva foreslår du? :hmm:

Skrevet (endret)

Du maser om at du vil ha et X800XT-kort.. Men god damn.

Gå for et GT-kort! Alle disse klokkes LETT til (over) Ultra-hastigheter og er da MINST like raske som X800XT! ... *banke inn i hue på* :p

Edit: Kvalitetspost # 1000! :thumbup:

Endret av djorgen
Skrevet

Gå for et GT-kort! Alle disse klokkes LETT til (over) Ultra-hastigheter og er da MINST like raske som X800XT! ... *banke inn i hue på* :p

+ At NVIDIA har Linux-drivere som faktisk kan brukes

Skrevet

det var da svært til GT propaganda.... Hvis du skal tenke sånn så er det jo enda billigere å kjøpe et X800pro vivo og klokke opp til X800XT :tease:

Skrevet

kjøp det kortet du selv har lyst på,er det ati du liker mest blir du neppe skuffet.

ditt valg blir bra iallfall hvilken toppkort du velger :thumbup:

Skrevet (endret)
+ At NVIDIA har Linux-drivere som faktisk kan brukes

Hvorfor maser dere om Linux hele tiden?? Tviler på at mer enn 5% av de som er på forumet har Linux på sin pc... Det er da ingen god grunn til å velge nVida fremfor ATI bare for at nVida har drivere som virker til Linux når en alikavell ikke har det....

P.s.. Er verken på nVida eller ATI sin side...

Men kjøp det du selv har lyst på.. Jeg ville gått for 6800GT/Ultra eller X800-XT... X800 Pro er uaktuelt for meg...

Endret av Prebo
Skrevet

Hvorfor maser dere om Linux hele tiden?? Tviler på at mer enn 5% av de som er på forumet har Linux på sin pc... Det er da ingen god grunn til å velge nVida fremfor ATI bare for at nVida har drivere som virker til Linux når en alikavell ikke har det....

P.s.. Er verken på nVida eller ATI sin side...

Linux er like relevant i "Skjermkort, skjermer"-forumet som alt annet som er windows-relatert . Du kan gjerne argumentere for at det er et relativt lite marked å apellere til linux-brukere, men du skal også være klar over at det er et marked (på samme måte som at det var et marked for spill i 1980) og det er noe å tjene på å ha gode drivere til Linux.

Nå er det riktignok ingen som tvinger dem til å lage linux-drivere, men jeg FORVENTER at de skal oppfylle løftene. De har spesifikt lovet å støtte opensource-communityet og utvikle Linux-drivere. Dette er ren og skjær løgn, og det er veldig ille at en produsent skryter på produktene sine en egenskap de ikke har. Og ATI kan også drite i "high performance computing" og 3d-rendring på *nix-plattformer (og sånn bare til opplysning, så er det Windows som er lillegutten her). Som jeg ser det har ATI to valg: Få finger'n ut av rassen og gjøre noe nytte for seg eller komme med en offisiell uttalelse hvor de innrømmer løgnene samt anbefale at linux-brukere bør se etter grafikkort hos en annen leverandør. Da er det bare virkelig synd at mange har tatt løftene deres for god fisk og kastet bort penger på det mølet (hardwaren suger hvis driverene suger)

Men kjøp det du selv har lyst på.. Jeg ville gått for 6800GT/Ultra eller X800-XT... X800 Pro er uaktuelt for meg...

Jeg er enig med deg der. Kjøp hva dere vil, men jeg har iallfall advart dere om at dere kan drite i å få brukbar desktop-ytelse i Linux hvis dere velger ATI. Denne tendensen smelter også over på Windows-plattformen, hvor det er allmenn kjent at ATI har helt elendige OpenGL-drivere.

Hvis are Slashdot hadde gjort en sak ut av dette.... Da tror jeg de ville fått fart på seg :roll:

Skrevet
Denne tendensen smelter også over på Windows-plattformen, hvor det er allmenn kjent at ATI har helt elendige OpenGL-drivere.

Og den konklusjonen har du kommet til etter å ha sett Doom3 testene eller?

ATi er svakere på OpenGL enn nVidia, men du får fortsatt meget sterke framerates i OGL spill fordi. (hva har det å si om du får 160 eller 200 fps?)

Skrevet
Denne tendensen smelter også over på Windows-plattformen, hvor det er allmenn kjent at ATI har helt elendige OpenGL-drivere.

Og den konklusjonen har du kommet til etter å ha sett Doom3 testene eller?

Konklusjonene mine er ikke kun basert på Doom 3, MEN spillet er et prakteksempel på hvilken stand OpengGL-driverne til ATI er. Doom 3 tyner OpenGL-standarden til det ytterste. Det samme kan ikke sies om Seriuos Sam eller Quake - begge er spill som ikke bruker noen avanserte funksjoner (det er til og med ganske liten forskjell mellom Nvidia og ATI i Quake 3 i Linux, selv om Nvidia leder)

Og forresten: Ved en sammenlikning mellom frameraten i UT 2004 i Linux og Windows, så vil ytelsen i windows (vi snakker nå kun om ATI) være mye bedre. Koselig at ATI-grafikkort yter godt i Direct3d, men endrer du rendringen til OpenGL (det er ikke et menyvalg) vil ytelsen falle som stein (tilnærmet samme nivå som i Linux). Og jeg er faktisk mer interessert i ytelsen i spill som er yngre enn 5 år

Skrevet

Haster det?? Må du ha grafikkortet nå med en gang?? Da tror jeg du må gå for 6800GT... X800 kortene tror jeg det tar en stund før de kommer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...