Gå til innhold

lage oppstart-cd med alle program installert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det jeg lurte på var om det finnes et program som gjør at når man kan formatere maskinen og sette i en CD eller DVD som jeg har brent ut på forhånd med en "ren" installasjon av Windows XP med Office og alle programmer installert, slik jeg vil ha det?

Rævdårlig forklart, er klar over det, så sjekk ut denne linken der en annen forklarte det en del bedre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående Norton Ghost... Er det mulig med dette programmet å lage en slik CD/DVD? I så fall, må jeg installere Windows først for å kunne installere denne CD'en? Eller kan jeg boote fra en tom HDD og installere derfra?

Skrevet (endret)

Hei.

Du kan bruke ghost til å legge inn image på en "tom" hard disk. Det er en del prøving/feiling med å lagel en bootbar restore cd men det finnes masse guider på nett som forklarer fremgangsmåten for å lage en slik cd (dvd).

Se her: http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost...ExpandSection=1

eller her: http://ghost.radified.com/ghost_1.htm

eller her: http://users.pandora.be/satcp/ghostresq01.htm

Good Luck

Edit: Skrivefeil.

Endret av ragstian
Skrevet

Heftig!

Så alt jeg trenger å gjøre er å lage et image med Norton Ghost, legge det på en annen partisjon/HDD/CD/DVD og neste gang jeg føler for å formatere litt kan jeg bare sette i CD/DVD'en eller loade imagen fra HDD'en?

Sweet!!!

Men dersom backup'en min inneholder Windows XP, Office 2000 og en god del programmer, hvor stort blir dette til sammen? Går vel ikke på en CD, men i alle fall på en DVD? Og går det ann å dele opp imaget? Mener jeg leste litt om det i den ene guiden "Ragstian" posta... Har ikke lest igjennom alt enda, tar det i morgen...

Dersom det er noen som har tips/triks jeg bør vite om før jeg setter i gang med dette, feel free til å komme med innskudd...

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har problemer med det samme. har fått installert winXP og officen på pcen, har også installert Ghost 9.0, men klarer ikke å lage en bootbar recovery dvd for hele den ene partisjonen. NOEN SOM KAN HJELPE? Jeg har lest igjennom flere guider men de er oftest laget for Norton Ghost 8 eller 2002,2003. Problemet er at det står at jeg skal brenne ghost.exe til en bootbar DVD, sammen med andre systemfiler. Problemet er at jeg ikke har noen ghost.exe i Gost 9.0. Finner ikke denne filen hverken på cden eller under installasjonskatalogen. eneste filen jeg finner er ghostexp.exe???

Noen som vet om en grei guide for å lage bootbar recovery dvd/cd med Norton ghost 9, eller evt. kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gå fram? :hmm:

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er ny med Ghost selv, men har nå sittet og lest og prøvd og lære dette.

Når du åpner Ghost har du jo ganske mye hjelp på venstre siden i vinduet, står vel forklart alt sammen.

Men slik jeg forstår det, er det selve Ghost 9 cd'n som brukes som det Bootbare du må ha inn først, og så opprette det imaget du har laget derfra etterpå.

Hvordan du eventuelt kan få dette på samme dvd som resten klarte ikke jeg heller å se, så vært fint om noen erfarne kunne sagt litt :)

Endret av pcp160
Skrevet

Hvis du har kjøpt Ghost 9 så følger det vel med Ghost 2003?

Ghost 9 er et rent Windows program, er det samme som Drive Image. Enkelt å bruke, men noe begrenset.

Ghost 2003 er den opprinnelige Ghost, et DOS program. Dette er det mest fleksible, det er der du finner Ghost.exe. Anbefaler at du ser på dette.

Skrevet

Ja, da fikk jeg det til, nesten...

Jeg får nå til å boote fra cd'n, alt ser bra ut først, grå linje som går bortover mens det står "loader recovery cd" eller lign, og jeg får spørsmål om F6. så blir det blå skjem, og etter lenge om langt, og lenger enn langt kommer det en musepil også, men ca 30 sek etter det rebooter maskinen og jeg er tilbake til start.

Noen som vet hva det kan være, eller hva jeg gjør feil?

Skrevet (endret)

hehe. er den ferdig når det kommer blåskjerm? ja jøss. det blir vel det nye nå tenker jeg. blåskjerm når Windows installlasjonen er ferdig. selv bruker jeg Drive Image 2002 til denne jobben. der legger jeg bare inn de programmene jeg vil ha, også tar jeg en backup med DI 2002, jeg legger den som oftest på en annen partisjon på en av diskene mine. når noe går galt på pc`en min, så gjenoppretter jeg bare Image så er alt som før igjen. veldig enkelt. slipper å reinstallere eller noe. tar meg maks 10 min.

Endret av wil
Skrevet

He he, ja nå er det altså ikke blåskjerm, men blå skjerm.

Altså ikke Windows feil-blåskjerm, jeg tipper det riktig at jeg skal få dette blå skjermbildet, da det som sagt også kommer musepeker på den etter litt tid, men det hele tar veldig mye tid, og den rebooter altså bare en stund etter at musepekeren har kommet opp.

Hvis jeg tar ut cd, eller dvs ikke trkker en tast for å boote fra cd, starter bare Windows på vanlig måte fra hardisk.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ho ho, takk til alle som har bidratt her.

Dette er noe av det mest geniale programmet jeg har vært borti, jeg har et raid0 og en vanlig hd i mitt system, og jeg endte opp med og bruke den ekstra hd isteden for og brenne cd'er.

Tidligere har jeg brukt ca 6 timer på og innstalere alle spill, drivere, SP2, og alle innstillinger som jeg vil ha det.

Nå tok jeg en full reinnstall (OS+ ca 15 GB) unna på 14 minutter!! + 2 ganger inn i bios for og anngi oppstartsdisk. Helt genialt :w00t:

Skrevet

sjekk tråden her, Ghost har sine ulemper. I

mage har jeg brukt med stor suksess, det er gratis for enkeltbrukere. Støtter Firewire, HDD via bios og direkte, USB 2.0 og IDE cd rom (ATAPI om jeg ikke husker feil)

Lykke til

Skrevet (endret)
hehe. er den ferdig når det kommer blåskjerm? ja jøss. det blir vel det nye nå tenker jeg. blåskjerm når Windows installlasjonen er ferdig.

Minner meg om en gang jeg hjalp en venn med å installere windows.

Tror vi måtte gjennom installasjonen tre ganger fordi den kom med blåskjerm på slutten, før den var helt ferdig.

Nå tok jeg en full reinnstall (OS+ ca 15 GB) unna på 14 minutter!! + 2 ganger inn i bios for og anngi oppstartsdisk. Helt genialt :w00t:

Husk at det ikke er en ordentlig reinstall, du henter bare tilbake et image av hvordan systemet så ut før.

Det betyr at hvis det skal være noe poeng så må imaget være helt rent, hadde du f.ex et virus når du laget imaget så får du det hver gang du installerer imaget pånytt.

Endret av zyp
Skrevet

Får inntrykk av at alle går rundt grøten når de skal forklare her. Er det noen som egentlig vet hvordan man får tatt backup av et image i norton ghost 9? Som tidligere påpekt "mangler" denne versjonen ghost.exe.

Skrevet
Får inntrykk av at alle går rundt grøten når de skal forklare her. Er det noen som egentlig vet hvordan man får tatt backup av et image i norton ghost 9? Som tidligere påpekt "mangler" denne versjonen ghost.exe.

Tror faktisk jeg har forklart det litt lenger opp her. Det er Ghost 2003 som inneholder ghost.exe.

Hvis du har lastet ned piratkopi så følger det ikke med, men hvis du kjøper det så får du vel med begge versjoner.

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Skrevet

Her er sånn jeg ville gjort det:

1. Få tak i Norton Ghost 2003

2. Lag et image med Ghost 2003

3. Last ned windows 98 oppstartsdiskett fra www.bootdisk.com og lag denne disketten.

4. Under Ghost Utilities finner man Norton Ghost Boot Wizzard. Her velger man CD/DVD Startup disk with Ghost.

5. Så putter man inn Windows 98 oppstartsdisketten og deretter trykker "Get MS-DOS" Nå vil den hente ms-dos fra oppstartsdisketten.

6. Deretter markerer man "ms-dos" og lager en bootdisk (eller... det blir laget 2 stk).

7. På den andre boot disketten ligger filen Ghost.exe. Denne skal brennes med ghost imaget.

8. Bruk nero og lag en bootable cd (oppstarts cd). Når nero ber om en diskett, putter man inn windows 98 oppstartsdisketten. På cden skal man brenne Ghost.exe og Ghost imaget.

9. Nå kan man bare boote opp cden/dvden og velge å starte med cd rom.

10. Skriv "ghost" og så starter den å lese fra cden/dvden.

11. Velg "disk" og "from image". Trykk deretter TAB helt til man kan velge cden/dvden.

12. Den vil kjøre backupen og Windows vil starte som normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...