Gå til innhold

Musikk fra cd-plate til harddisk..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264
Skrevet (endret)

Easy CD-DA Extractor er også å anbefale. Enkelt og greit program, med de fleste innstillinger du måtte ønske.

http://www.poikosoft.com/

Endret av Slettet+8745264
Skrevet

Er dere helt :thumbdown: eller?

Viss du vil ha eit gratis og bra program bruker du Windows Media Player.

Da vil dine filer bli kopiert til dær du velger i egenskaper...

:tease: :!: :)

Lykke til!

Skrevet
Er dere helt :thumbdown: eller? Viss du vil ha eit gratis og bra program bruker du Windows Media Player.

For all del: STYR UNNA WINDOWS MEDIA PLAYER !!

Da får du kun filene som .wma og det er et herk i seg selv. Normalt er .mp3 det klart meste alternativet. (innstillinger: VBR JS) Hvis du er skikkelig HiFi-freak og har godt med plass på disken så kan .flac også være et godt alternativ. Kompatibilitenen er dårligere og filene tar større plas med .flack men lyden er i hvertfall bavart 100% slik den var på CD'n.

Skrevet
Er dere helt  :thumbdown:  eller? Viss du vil ha eit gratis og bra program bruker du Windows Media Player.

For all del: STYR UNNA WINDOWS MEDIA PLAYER !!

Da får du kun filene som .wma og det er et herk i seg selv. Normalt er .mp3 det klart meste alternativet. (innstillinger: VBR JS) Hvis du er skikkelig HiFi-freak og har godt med plass på disken så kan .flac også være et godt alternativ. Kompatibilitenen er dårligere og filene tar større plas med .flack men lyden er i hvertfall bavart 100% slik den var på CD'n.

Windows Media Player lagrer til .wma filer, JA!!!

Men viss han bare bruker disse i winamp eller lign.

er dette greit nok. + De tar mindre plass med wma ein mp3...

(Eneste drit med wma er brenning... :( )

Skrevet
(Eneste drit med wma er brenning... :( )

Ikke eneste:

* Man kan ikke ta backup av wma på noen enkel måte (hverken til harddisk eller CD/DVD)

* En del avspillingsprogrammer støtter det fortsatt ikke, særlig under linux.

* Det er vanskelig å dele slike filer med venner og familie

* Om harddisken kræsjer så blir filene utilgjengelige

* Om systemfilene til windows blir ødelagte så blir filene utilgjengelige

* Om du reinnstallerer windowspartisjonen så blir filene utilgjengelige

* Mange lommespillere for mp3 støtter ikke wma

* De som støtter det MÅ ha egen programvare innstallert for å få overført filene

* Hvis ikke spilleren din støtter WMA så er det vanskelig å konvertere til mp3

* Hvis ikke spilleren din støtter WMA og du klarer å konvertere filene til mp3 så innebærer det ekstra kvalitetstap

* Du vet at Bill Gates har deg i sin hule hånd hvis du faller for fristelsen å bruke WMA

:p

Skrevet

Wma er noe drit, anbefaler personlig EAC til rippingen, og så kan du velge om du vil lagre lossless eller ikke, men vil du ha all informasjonen lossless er flac ett bra alternativ, blandt de dårligste på komprimeringsprosent, men forskjellene er ikke så store, og det er kjapt, relativt godt støttet og fleksibelt.

AtW

Skrevet
Har gjort det før, men nå står det stille. Hvordan kopierer jeg musikken min fra platene til disken..??

Dersom du skal ha musikken i mp3 format støtter jeg uten tvil opp om de som allerede har anbefalt Exact Audio Copy med Lame 3.90.3 enkoderen. Med kommandolinjen --alt-preset standard. Det er en god ide å følge guiden til Chris Myden (jeg såg at noen posta en link her).

Dersom du kun skal høres på musikken på PC (ikke trenger kompatibilitet med bærbare spillere) vil jeg anbefale at du bruker formatene Musepack eller Ogg Vorbis istedenfor mp3.

Unngå Windows Media Player og Musicmatch ! Og Unngå WMA formatet !

Skrevet
ripp med WinMP, og konverter fra *wma til *mp3

Hvorfor skulle han gjøre det? For det første tar det lengre tid, for det andre så mister man kvalitet i transkodingen, rett og slett ett elendig forslag. EAC og --alt-preset standard er definitivt det beste forslaget hittil om du skal ha lossy encoding.

AtW

Skrevet
Har gjort det før, men nå står det stille. Hvordan kopierer jeg musikken min fra platene til disken..??

Med programvare :-)

Hva slags program du bør bruke, kommer veldig an på dine egne brukerferdigheter og behov.

Skal du kun ha musikken på disk - og ikke brenne denne ut på CD igjen, går det greit i Windows Media Player. Den store ulempen med det programmet er som nevnt muligheten til å brenne ut på CD, samt at lydkvaliteten på wma filer er dårlig sammenlignet med de fleste andre lydformatene.

Er du en mer avansert bruker, og samtidig har avanserte behov, vil jeg anbefale DB Power Amp ( http://www.dbpoweramp.com/ ), som dekker de fleste behov. Tonnevis med codecser til nedlasting og installering der.

Ellers er Audiograbber også et greit rippeprogram - http://www.audiograbber.com-us.net/

I og med at lydformater er blitt diskutert i tråden: Personlig sverger jeg til Ogg Vorbis; synes de gir en generelt sett bedre lydgjengivelse. For nysgjerrige: http://www.vorbis.com/

Skrevet
Hvorfor ikke bruke Quintessential Player til å rippe musikk med?

XenZor

Fordi feilkorrigeringen ikke er like god som på EAC, så får den enkelte avgjøre hvor viktig det er.

AtW

Skrevet
Hvis du er skikkelig HiFi-freak og har godt med plass på disken så kan .flac også være et godt alternativ. Kompatibilitenen er dårligere og filene tar større plas med .flack men lyden er i hvertfall bavart 100% slik den var på CD'n.

I mine øyne blir ikke det helt riktig. Hvis du skal ha lyden helt 100 % som den er på CD-platen, så er *.waw det eneste alternativet. Et program som komprimerer musikkfiler er i alle tilfeller nødt til å fjerne NOE av lyden fra det originale sporet. Om dette er merkbart er en annen diskusjon, jeg tror ikke noe på at *.flac klarer å bevare lyden 100 % i forhold til slik den er på din originale CD.

Skrevet
Windows Media Player lagrer til .wma filer, JA!!!

Men viss han bare bruker disse i winamp eller lign.

er dette greit nok. + De tar mindre plass med wma ein mp3...

Du vet selvsagt at standard .wma filer tar mindre plass fordi lydkvaliteten er dårligere?

Det er ikke noe problem å rippe cd'er til mp3 filer i 32 eller 64 kb; om filstørrelsen er et problem...

Skrevet
Hvis du er skikkelig HiFi-freak og har godt med plass på disken så kan .flac også være et godt alternativ. Kompatibilitenen er dårligere og filene tar større plas med .flack men lyden er i hvertfall bavart 100% slik den var på CD'n.

I mine øyne blir ikke det helt riktig. Hvis du skal ha lyden helt 100 % som den er på CD-platen, så er *.waw det eneste alternativet. Et program som komprimerer musikkfiler er i alle tilfeller nødt til å fjerne NOE av lyden fra det originale sporet. Om dette er merkbart er en annen diskusjon, jeg tror ikke noe på at *.flac klarer å bevare lyden 100 % i forhold til slik den er på din originale CD.

Det må du gjerne ikke tro på, men slik er det, hva med rar og zip, tror du ikke på at man får tilbake orginal-fila når man åpner de heller? Det er jo bare å sjekke selv, ta en checksum av en wav-fil, flac den ned, og lag en wav-fil av flac-fila og se om den har samme checksum og størrelse, da er du nesten 100% sikker på at det er samme fil (det er jo sikkert en en til en trilliard sjangse, eller noe slikt, for at man får de samme verdiene ved en tilfeldighet)

Flac er egentlig ett bedre format en wav, fordi det har skikkelig tag-support, i motsetning til wav.

AtW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...